Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke nettverkskortet til å fungere

Anbefalte innlegg

Hallo!

Plutselig en dag fikk jeg ikke nett på den stasjonære pcen min, jeg gjorde feilsøking og den sa at det manglet driver til nettverkskortet.

Når jeg trykker inn på nettverks og delingsenter, og så inn på "endre innstillinger for nettverkskort", så står det absolutt ingen ting der...

Har brukt Pc Wizard, men finner ikke ut hva nettverkskortet heter, har også sett etter nettverkskort i enhetsbehanding, men finner det ikke der.

Betyr dette at nettverkskortet er integrert i hovedkortet?

Jeg gikk ihvertfall ut fra det, og har oppdatert drivern til hovedkortet, men har fortsatt samme problem...

Noen som har noen anelse om hva jeg kan gjøre?

Endret av Stull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg forstår heter hovedkortet: Gigabyte p55-ud3

Er det produsent og modell nr?

Pcen er kjøpt på komplett for 2 år siden, Premium gamer i35 het den, men den ligger ikke lenger på komplett så er sikkert ikke til noen hjelp...

Lenke til kommentar

I følge Gigabyte er GA-P55-UD3 (rev. 1.0) utsyrt med Realtek RTL8111D LAN kontroller chip/PHY.

Driver bør du hente direkte hos Realtek

Men før Realtek innebygd PCI enhet funker må Intel brikkesett drivere være på plass - dette da den LAN kontroller er tilknyttet PCI/PCI-E bussen til intel brikkesettet.

1 ) Intel P55 Chipset - Windows 7 32/64bits

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=19642&ProdId=3064&lang=eng&OSVersion=Windows%207%20%2864-bit%29*&DownloadType=Drivers

2) Realtek RTL8111D (XP/Vista/Win7)

ftp://WebUser:[email protected]/cn/nic/ALL_INST_1.12.0022_DASH_20110922_B1.zip

Når nettverkskabel er tilkoplet bak er det link indikasjon (lys i leds)

post-35394-0-23371000-1326297749_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har installert begge delene, men det fungerer fortsatt ikke.

Det er ikke noe lys bak ved kabelen... har prøvd å ta den inn og ut, og restarte maskinen...

Men det kom opp en melding da jeg instalerte den andre du linket til: Realtek RTL8111D (XP/Vista/Win7):

"The Realtek Ethernet Controller was not found. If deep sleep mode is enabled Please Plug The Cable".

Lenke til kommentar

Det skal lyse i en av disse led om nettverksporten detekterer tilkoplet switch/router - såkalt link-status.

Har PCen din vært i dvale/standby kan det være at windows har lagt nettverksporten din i sleep og den ikke vekkes til live igjen.

For å tvinge LAN porten ut av sleep:

Da må du ta vanlig shutdown av Windows , etter dette recycle power for å fjerne/resette +5VoltStandby på hovedkortet (dvs fjerne 220V fra PSU og sette den inn igjen)

Om dette er årsaken - kan du gjøre som på bildet for å forhindre samme "issue" i fremtiden.

post-35394-0-36718400-1326300178_thumb.png

Lenke til kommentar

Det skal lyse i en av disse led om nettverksporten detekterer tilkoplet switch/router - såkalt link-status.

Har PCen din vært i dvale/standby kan det være at windows har lagt nettverksporten din i sleep og den ikke vekkes til live igjen.

For å tvinge LAN porten ut av sleep:

Da må du ta vanlig shutdown av Windows , etter dette recycle power for å fjerne/resette +5VoltStandby på hovedkortet (dvs fjerne 220V fra PSU og sette den inn igjen)

Om dette er årsaken - kan du gjøre som på bildet for å forhindre samme "issue" i fremtiden.

For å være helt ærlig skjønnte jeg ikke mye av det siste der : p

Hvordan skal jeg recycle power?

Finner fortsatt ikke noe nettverkskort under enhetsbehandling, så fikk ikke gjort det du viste til på bildet....

Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg recycle power?

Plugge ut PC fra 220v uttaket .

Det siste der ..

Etter at du har fått det til å virke igjen....

Gå til windows kontroll panel - enhetsbehandling - finn realtek under nettverks enheter - høyreklikk på den - velg egenskaper - strømsparing .

Da vil du se tilsvarende som i postet bilde.

Lenke til kommentar

Det kan selvfølgelig ha blitt en defekt.

Men føre dette kan vi sjekke litt vha BIOS.

Om du booter PC trykker "Delete" tasten for BIOS Setup.

Gå til Integrated peripherals.

Forsøk )

* Sette "Onboard H/W LAN" fra Enabled til Disabled

* Sette "Green LAN" til Disabled

* Deretter "Save Settings" vha F10 tast.

* Boote en gang til Windows.

* Reboote PC til BIOS Setup igjen.

* Sette "Onboard H/W LAN" fra Disabled til Enabled

* La "Green LAN" forbli "Disabled".

* Boote igjen til Windows - sjekke i enhets behandling om enheten dukker opp.

Du kan også gå inn på SMART LAN for sjekk av detektert kabelstatus/link.

Om ikke noe av dette heller fungerer vil jeg anta at det er defekt.

post-35394-0-02640400-1326304323_thumb.png

post-35394-0-67379800-1326304323_thumb.png

post-35394-0-41495300-1326304324_thumb.png

Lenke til kommentar

DET FUNKER!!!

Har fått nett, tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg så mye! Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg vært overbevist om at du er Guds sønn!

Er nesten på gråten her! nå blir det BF3 og SW:TOR : D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...