flekkk Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Bilen jeg kjører har ikke 12v-sokkel. Kan jeg kjøpe denne, koble rett på batteriet og bruke det til å lade GPS etc.? Er det trygt - trenger det ikke å være noen sikring eller lignende før 12v-sokkelen? (Art. nr. 36-3903 om lenken ikke fungerer) Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Det kan du, men jeg ville aldri i verden brukt de klemmene når jeg kjørte. Om du bruker den du har linket til eller en tilsvarende uten batteriklemmer spiller ingen rolle, de klipper du av og kaster. Det du trenger i tillegg er en sikringsholder og sikring, samt to ringkabelsko og noe å skjøte ledninger med, samt evt ekstra ledning. Pluss-ledningen skal kobles på batteriets pluss-pol, med sikring montert så nært batteriet som praktisk mulig. 10A sikring pleier å være riktig. Minus-kabelen festes til gods, det vil i praksis si karosseriet. EDIT: Det jeg beskriver er altså en fastmontering. Dersom du bare skal lade GPS mens bilen står stille kan du bruke den dingsen du linker til uten videre modifisering, bare være obs på at du ikke skaper kortslutning mellom plusspolen på batteriet og karosseriet. På mange biler kan det være ganske trangt i nærheten av det. Endret 11. januar 2012 av dsgf Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Det dsgf skrev stemmer. Her er en for innfelling, hvis det er interessant: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Sigarettenner-43227/ Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Kan jeg spørre hvilken bil du har?? Har ikke vært borti biler som ikke har sigarettenner. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Bobla vår hadde ikke sigarettenner. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 kjøp ledninger, sigarettenner, kabelsko,sikringsholder, sikring(10amp) moter siagerttener på ønsket plass, koble ene ledninge til jord andre til sikringsholder og fra sikringsholder til batteri + siden såklart og putt i hva du enn trenger å lade. har selv kobla opp flere sigarettenner i bilene mine. liker ikke noe særlig å ha forgreininger. så koblet opp 2 stykker til så har jeg for gps, mobilen,handsfree/passasjerer som trenger å lade Lenke til kommentar
flekkk Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Takk for hjelpa folkens. Skal få gjort det ordentlig Bilen er en Saab 96. 1 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg hadde en 1969 modell SAAB 96 som hadde en sigaretttenner som du slapp hele sigaretten inn og trykte på ringen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå