Gå til innhold

En hjerneknusende pipelyd fra i5 prosessoren......

mrtliheim

Anbefalte innlegg

Har akkurat bygget gamer pc`n min, og er veldig fornøyd, bortsett fra at det er noe galt....

Øverst i venstre hjørne av kabinettet mitt kommer det en hylende pipelyd, som blir høyere jo mindre last prosessoren får, Når jeg spiller tunge spill som BF3 er den helt borte.:)

Jeg klarte å finne en løsning på problemet, og det var å lage en "ny" instilling i windows sin strømstyring via regedit, denne innstillingen gjorde at jeg kunne nekte prosessoren (i5 2500k) å gå idle, noe som fjernet lyden.

Men, når lyden er fjernet blir prosessoren 30 C Varmere idle (Foreløpig standard kjøler, skal straks byttes i vannkjøling)

Pluss at Turbo funksjonen blir deaktivert...

Rimelig kjipe greier med en idle på 60 C :(

Så da lurer jeg på om noen har hatt det samme problemet, og om det finnes en løsning som ikke gjør om prosessoren til en vedovn...? Og om jeg kan få tilbake turbo funksjonen...? :)

Takk på forhånd, MVH Martin :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at Intels "Turbo Boost" klokker ned frekvensen på prosessoren din når du ikke kjøre tunge programmer, og at frekvensen til prosessoren i nedklokket tilstand sammenfaller med egenfrekvensen til en av komponentene i nærheten av prosessoren. Dette skaper resonans, som du hører som en pipelyd.

Lenke til kommentar

Har desverre ikke et annet hovedkort enn det jeg bruker nå... :(

Men jeg er helt sikker på at det har med prosessoren eller HK å gjøre, ikke GPU :(

Åpnet asus easy tune nå og så den Hadde volt på ca 0,950 (idle) og frekvens på ca (1600 mhz)

kan det være at den undervoltes/bremses på ett eller annet vis? fordi med en gang den går over en volt, så forsvinner lyden...

Det kan jo likegjerne være frekvensen da, fordi den blir stille over 3 ghz.. .:(

Lenke til kommentar

Det kan være at Intels "Turbo Boost" klokker ned frekvensen på prosessoren din når du ikke kjøre tunge programmer, og at frekvensen til prosessoren i nedklokket tilstand sammenfaller med egenfrekvensen til en av komponentene i nærheten av prosessoren. Dette skaper resonans, som du hører som en pipelyd.

Vis du klarer og få Hz på prosessoren, til og resonere med komponenter. ja da er du god :)

Lenke til kommentar

Prøv å justere VRM Frequency til 350 med rask responstid under overklokkingsdelen av UEFI.

Takk for tipset, men et problem bare... Mitt gigabyte kort har (merkelig nok) ikke UEFI bios, det har fortsatt den gamle blå i tilegg til en "touch bios" som er et program til windows, sim kan ligne litt på UEFI, er nok kanskje også gigabytes svar på uefi i dette tilfellet.... Men problemet er at jeg ikke klarte å finne noe som het VRM? Har det et annet navn jeg kan lete etter ? :)

Lenke til kommentar

Prøv å justere VRM Frequency til 350 med rask responstid under overklokkingsdelen av UEFI.

Takk for tipset, men et problem bare... Mitt gigabyte kort har (merkelig nok) ikke UEFI bios, det har fortsatt den gamle blå i tilegg til en "touch bios" som er et program til windows, sim kan ligne litt på UEFI, er nok kanskje også gigabytes svar på uefi i dette tilfellet.... Men problemet er at jeg ikke klarte å finne noe som het VRM? Har det et annet navn jeg kan lete etter ? :)

Ah, trodde du hadde ASUS-kort siden du skrev du brukte ASUS easy tune. Isåfall vet jeg ikke, jeg har ikke GB-kort.

Lenke til kommentar

Ah, trodde du hadde ASUS-kort siden du skrev du brukte ASUS easy tune. Isåfall vet jeg ikke, jeg har ikke GB-kort.

Å, sorry skreiv nok feil der jeg da... Mente bare Easy tune 6 (Fulgte med HK)

Har jo et z68 chipset, og jeg valgte det HK jeg gjorde pga. Overklokkings muligheter.. Syntes det var rart jeg ikke fant VRM der men....

En ting til jeg glemte å få med fra starten av er at pipelyden dukker opp så snart windows er oppe å går... I bios er lyden helt borte, og der bruker den jo ikke mye... :)

Lenke til kommentar

BIOS belaster teknisk sett CPU mer enn Windows. Windows kan nemlig skru av nesten hele CPUen din under idle så strømforbruket ligger på 5-6W, under BIOS har du ikke slik strømsparing, og CPUen kjører da konstant på 3.3GHz eller hva den kommer på stock.

Ja man lærer hele tiden, det trodde jeg faktisk ikke at BIOS brukte så mye kraft (Eller ikke satte den i sparingsmodus)

Men da er det ihvertfall ikke Windows som er problemet mitt.... :(

Ser heller ut som et problem med strømsparingsmodus, :(

Takk for svar sålangt :)

Lenke til kommentar

Du har ett Coil Noise problem, dessverre er dette ett tema som fort kan bli surr.

Årsaken er spoler som vibrerer svært raskt, dette hører du som en pipe aktig lyd.

Oftest er strømforsyningen som er synderen, men også hovedkort og skjermkort (Spesielt gamle NV GT 285 slet med dette) hvordan fikse det?

Vell det er her det blir rotete, det finnes ingen skikkelig løsning, å bytte komponenter er raskeste måten.

Noen har hatt flaks med å bytte støpsler, bruke skjøteledning, bytte kurs i huset etc.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du har ett Coil Noise problem, dessverre er dette ett tema som fort kan bli surr.

Årsaken er spoler som vibrerer svært raskt, dette hører du som en pipe aktig lyd.

Oftest er strømforsyningen som er synderen, men også hovedkort og skjermkort (Spesielt gamle NV GT 285 slet med dette) hvordan fikse det?

Vell det er her det blir rotete, det finnes ingen skikkelig løsning, å bytte komponenter er raskeste måten.

Noen har hatt flaks med å bytte støpsler, bruke skjøteledning, bytte kurs i huset etc.

Takk for svaret, Løsningen for min del blir nok å kjøpe vannkjøling for så å deaktivere idle prosessor i windows :D

Skal prøve meg fram litt med strømkurser også :D

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...