Lars H. Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Hei. Jeg har en utmerket skanner av merke "Canon Scan LiDE 80" som jeg plutselig ikke får brukt. Vanligvis henter jeg den frem fra billedbehandlingsprogrammet Paint Shop pro7, men nå får jeg da kun opp dette: Men klikker jeg litt annerledes, ser det da ut til at i hvert fall PC'n finner skanneren. Så forsøker jeg å gå inn på et av hjelpeprogrammene fra Canon som jeg har installert, 'Canon Toolbox' for å skanne og lagre uten å gå innom billedbehandlingsprogrammet mitt og klikker 'Save', får jeg dette opp når jeg der klikker på 'Save'. Men kabelen er jo iorden. Så da går jeg inn på PC'n og enhetsbehandling. Og der finnes tydeligvis driveren (har avinstallert og reinstallert driveren) og en test sier OK!! Under den testen både så og hørte jeg at skanneren kjørte et dummy-scan. Jeg kjører Windows XP Pro som jeg har gjort hele tiden. Jeg kan ikke se a jeg har installer noen programmer i det siste som har kunne kommet i konflikt med TWAIN-driveren. Men selvfølgelig er windows regelmessig oppdatert. Jeg har som sagt også avinstallert skanneren og reinstallert den, men det hjalp ikke, heller ikke å koble den til en annen USB-port. Skanneren funker utmerket på en annen PC, med den samme USB-kabelen. Så hva i huleste er det som har skjedd? Lars H. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Skanneren bør ha både driver og program. Driveren har canon i likhet med andre spredd rundt på ulike canonsider, henter mine herfra: http://software.canon-europe.com/ Skannerprogrammet er mp navigator ex (eldre bruker mp navigator). Før så la jeg inn driver manuelt, men nå plugger jeg til skanner og lar win finne den og laste ned driver automatisk. Husk også å fjerne den helt før du legge inn nytt, også fra enheter og skrivere. I bildeprogrammet ditt bruker du en twain driver og ikke skannerdriveren. http://en.wikipedia.org/wiki/TWAIN Lenke til kommentar
Lars H. Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg er like langt, enten jeg avinnstallerer og installerer fra CD'n eller laster ned fra nettet. Kan det være at jeg har en konflikt med andre programmer? Men de jeg installerte like før og etter problemet oppsto har jeg fjernet. Og de samme Windows oppdateringene er jo installert både på "problem-PC'n" og de to andre der alt funker. Jeg har sammenlignet registre og drivere på alle tre PC'ne, og det ser helt likt ut. Jeg har også kjørt registerrydding både fra CCleaner og Advanced System Care Pro. Og jeg mener å kunne utelukke problemer med Paint Shop Pro da jeg har samme problemer om jeg forsøker å skanne fra Canons Toolbox. Lars H. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Hadde nok fjernet alle canonprogemmene. Utover driver og mp navigator ex. Så lagt inn driver ved å plugge til skanner, la win finne den og legge inn riktig driver og deretter legge inn mp navigator ex. Funker det å skanne slik er det bildeprogrammet som klusser til noe. Lenke til kommentar
svalen2 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Har samme problemet: Canon Navigator EX stopper og gir feilmeldingen : «et problem førte til at programmet sluttet å fungere ....» Jeg bruker Windows 7 32bit , Skriveren er pixma mp495 . Har avinstallert alle Canon drivere og program, installert på nytt men får samme feilen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Kjører mpnavigator ex på en lide 700f og win 7 64 bit, og mpnavigator på en mp750 og win 7 32 bit. Begge fungerer strålende. For å utelukke hardwarefeil, kan dere ta en kopi. Da brukes skanneren. Funker det, er det kommunikasjonen til pc som streiker. Restart av pc vil løse 90% av de problemene. Som tidligere nevnt fjerner man all canon programvare og fjerner enheten fra enhetsbehandlingen i kontrollpanelet. Plugg til enheetn og la win legge inn driver automatisk. Deretter legges mp navigator inn i siste versjon. Bruk mp navigator, og skann med det. Funker det, kan man gå videre til bildebehandlingsprogrammet, og se om noe har skjedd med det. Sjekk også etetr feil på skanner. Er pæra godt? Står kabler i? Kan du teste med andre kabler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå