TwiiK Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Hei, sliter litt med å finne ut hva jeg burde tjent i år. Jobber i et lite, privat firma og har hatt samme lønn i 2010 og 2011. Hva skal/bør min lønn i 2012 være tatt inflasjonen i de 2 foregående årene i betrakning? Jeg klarer bare finne kalkulatorer som spår for fremtiden og selv om jeg finner artikler fra 2010 og 2011 så er det også der bare spådommer. Nå som vi er i 2012 må det jo finnes nøyaktige tall et sted. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Det ville vel kanskje være SSB sin konsumprisindeks som kunne gi deg et noenlunde svar. http://www.ssb.no/kpi/ Kommer litt an på hva slags jobb og stilling du har, men generelt: Ellers så ville det være mer naturlig å se på hva tilsvarende yrker og landet som helhet fikk i påslag i lønnsoppgjøret, mer enn hvor mye dyrere det er blitt å leve. Det er også vanlig å øke i reel lønn etter noen år i en jobb, ikke bare nok til å leve like bra i år som man gjorde i fjor. Nå skal det selvfølgelig sies at et lite privat firma kanskje ikke ha råd noen år til å følge lønnsveksten. Dette er jo noe å ta hensyn til før man krever lønnsøkning, men selvsagt bare hvis det er tilfelle. Går firmaet bra og du gjør en god jobb er det natrulig med en reel økning i lønn. I mitt eksempel hvor jeg begynte å jobbe i 2005 har jeg hatt følgende økning fra på til år: 2005: Begynte 2006: 3,5% (dårlig år for firmaet og jeg hade bare jobbet der et knapt år) 2007: 22% 2008: 13,5% 2009: 5,2% 2010: 9% 2011: 9% Lenke til kommentar
TwiiK Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Takker for svar. Var mest for nysgjerrighetens skyld at jeg lurte. Får bonuser og utbytte utenom så fastlønnen er ikke det viktgiste. Men noe lønnsøkning i nærheten av det du har hadde ikke vært dumt, nei. Nesten 100% opp i lønn på 6 år er ikke dårlig, kudos. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Takk for det. Da jeg begynte i jobb begynte jeg lavt i lønn. Selv da jeg hadde jobbet der i nesten 2 år var lønnen min under "anbefalt" startlønn for nyutdannede med min utdannelse (dvs at de fleste som kom fra skolen 2 år etter meg begynte med høyere lønn enn det jeg hadde). Dette er endel av grunnen til at økningen min har vært slik den har vært. Fremdeles ligger jeg lavere i lønn enn de fleste av de jeg kan sammenligne meg med (om man skal stole på lønnsstatistikker), men jeg trives veldig godt i jobben pga det sosiale miljøet og har ingen planer om å skifte jobb. Har også en veldig fleksibel arbeidsgiver med tanke på når man må være på jobb. Disse tingene teller. Men mener samtidig at man ikke skal stå med lua i hånden om man gjør en god jobb. Justeres ikke lønnen din går du i realiteten ned i lønn. Mange av de som gikk ut fra skolen samtidig med meg ser jeg allerede har skiftet jobb 1 og 2 ganger og ettersom man leser er jo dette noe som hjelper på grunnlønnen, de ferreste gå ned ilønn når de skifter jobb. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Du må ikke sammenligne med prisstigning, men lønnsvekst. Fra 2009 til 2010 var den 4,0% for lønnsmottakere, men så må du legge til at du pga erfaring og ansiennitet beveger deg oppover i systemet. Hvor mye det utgjør varierer veldig med yrke og bransje. I noen yrker er topplønn over dobbelt av begynnerlønn, andre yrker har liten forskjell. Jeg har gått opp over 50% siden 2008, samme stilling og arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå