Gå til innhold

fargekritikk... GoofProductions.com

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt usikker paa fargene jeg har valgt for siden min. Noen som kan komme med litt kritikk her? Evt. forslag til farger jeg kan bruke, om de skal vaere lysere eller moerkere. Gjelder alle farger, text, lenker og bakgrunn.

Har lekt meg med HTML5 og CSS3

Siden skal vaere brukervennlig for FF9, Chrome 16 og Samsung Galaxy SII default browser.

Fungerer ikke bra paa IE8.

Har ikke faatt testet andre browsere.

Siden skal vaere lett leselig for mobiler ogsaa. Kan enkelt bruke handheld.css for aa endre css for mobil, hvis noedvendig.

GoofProductions.com

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør du gjøre noe med farger og kontraster, jeg blir ikke lenge på en side hvor jeg må anstrenge meg for å lese tekst..

Du bør først ta stilling til hvilken hjemmeside du vil ha, er det for tekst så er overstående viktig. Hvis du kun skal ha bilder, så er det fortsatt viktig, men ikke så mye.

Det finnes en det lesestoff på Internett (Google) om emne, anbefaler et søk der :-)

Dette var ikke for å være slem, bare et godt og velment råd.

Lykke til

Lenke til kommentar

CSS reset vs. normalize

Du bruker CSS reset, som i og for seg er bra, men jeg vil anbefale deg å ta en titt på normalize.css. Denne setter ikke alt til null, men setter det meste av marginer osv. til en felles standard for ulike nettlesere. Løser også noen bugs.

Opacity vs. rgba

Du har satt article { opacity:0.5 } - da blir både tekst og bakgrunn gjennomsiktig. Dette gir lav kontrast og dårlig lesbarhet.

Hvis du istedet setter bakgrunnen med rgba eller hsla, kan du angi en gjennomsiktig bakgrunn uten at det påvirker teksten.

Dette bør gi ca. samme farge, men med bedre lesbarhet på teksten: article { opacity:1; background: rgba(225,115,0,0.5); }

HTML5

IE < 9 støtter ikke HTML5 elementer som Header, Article osv osv. Anbefaler HTML5shiv for å fikse dette. Legg til flg. i <head>:

<!--[if lt IE 9]>
<script src="//html5shiv.googlecode.com/svn/trunk/html5.js"></script>
<![endif]-->

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding.

Endret til rgba, fant ut av dette ved hjelp av litt googling (hadde jo brukt den paa headeren).

Skjoente ikke hvorfor teksten ble lysere av opacity =)

Saa lagt til html5shiv, bruker normalize css i stedet og fikset fargene.

Det er en side for tekst, burde vaere lett aa lese naa.

Takk for kritikk, akkurat det jeg ba om =) Hvis dere kommer med flere ideer saa si ifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...