Gå til innhold

Forslag til pc for linux og gaming på windows 7000kr - Hjelp

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe meg en ny stasjonær pc som i hovedsak skal brukes til gaming.

Vi snakker de vanlige spillene som Skyrim, MW3, BF3 etc på ultra/very high med en 24".

Den skal også brukes til å kjøre linux på som jeg har noen spm angående senere i tråden.

Har søkt litt rundt og kommet frem til følgende oppsett:

(har alt utenom cpu, minne, hovedkort, skjermkort og ssd)

CPU: Intel i5-2500k

Minne: Corsair 8GB DDR3

Hovedkort: ASUS P8Z68-V Pro Gen3

SSD: Samsung 830 Series 128gb

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 560 TI

De største usikkerhetsmomentene mine er SSD'en og skjermkort da jeg er relativt blank på det området for tiden, men setter pris på hjelp på alle felter.

Jeg skal bruke pcen både til Linux og Windows og jeg er usikker på om delene vil fungere som de skal i linux. Leste at nVidia har bedre støtte i linux enn det ATI har, men utover det har jeg egentlig null peiling. Begynte å bruke linux nylig. :)

Noen erfaringer/vurderinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet burde ikke by på noen problem.

Er nok USB3, Sata kontroller (AHCI),(Raid) enkelte lydkontroller/nettverkkort som kan by på problemer, sata og nettverkkort er nok det verste.

Hvilken distribusjon tenker du? Man kan jo søke det konkret til den distribusjonen.

Men du burde kunne bruke linux på de fleste budsjett hovedkort/skjermkort er bare at ting må settes opp og enkelte ting ikke virker.

Angående SSD disk, ville jeg ikke prioritert ytelsen i høy grad her, er det sandforce du vil gå for bør du heller sjekke hvor enkelt det er å kunne oppdatere firmware for SSD disken og om ssd disken er stabil, Crucial M4 er nok de best stabile også Intel 510 Series men disse er dyre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Jeg kommer til å bruke kubuntu/ubuntu distro.

Når det gjelder SSD'en valgte jeg samsungen kun fordi jeg har sett at den har blitt anbefalt litt rundt om på forumet her og på andre steder (som reddit.com sin /r/buildapc). Vet rett og slett ingenting om SSD, blir mye titting på tall og undre på om høyere alltid er bedre. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...