Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvhjelp mot angst/panikkangst

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier, jeg er ute etter selvhjelp mot angst.

Sliter med dødsangst etter en hjerteoperasjon.

Fikk massiv panikkangst med påfølgende moderat angst konstant i flere uker, mindre men fortsatt plaget i rundt et år før det omtrent ga seg.

Vært relativt fin, type litt skeptisk til å sove men har kommet meg i seng, i et drøyt halvår nå før jeg plutselig har fått panikkangst om natten og bråvåknet osv igjen.

Nå er det på'an igjen med frykt for å sove både fordi jeg er redd for å dø i søvne, men også fordi jeg er redd for nye panikkangst anfall. -.-

Jeg er veldig skeptisk til medisiner og har jo klart å bli kvitt det i en lenger periode før det nå kom tilbake så jeg vil ikke begynne med medisiner eller lignende nå heller.

Derfor er jeg ute etter selvhjelpsmetoder. Har gått til en samtaleterapeut før og det fungerte greit, men føler ikke at det var revolusjonerende, mer at det gikk mer og mer over med tid.

Om noen har hatt lignende erfaringer og har noen lure tips og triks vil jeg bli VELDIG takknemlig! :)

Postet av anonym: 082c72a1ba3095224570c6144936ba37

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å trosse dødsangst medfører jo fort det å dø da..

Er mer ute etter teknikker/triks til å roe meg selv ved panikkangst/urofølelser.

Å kurere alt fullstendig tror jeg ikke er mulig, men mer det å lære seg å leve med det i form av å takle det før det blir et problem. :)

Noen må jo ha hatt lignende plager og ha noen tips eller triks på lager. :ph34r:

Postet av anonym: 082c72a1ba3095224570c6144936ba37

Lenke til kommentar

Noe som har hjulpet meg noen ganger når det er ille er å "puste i bilde". Se for deg et bilde eller en bilderamme. Velg så et hjørne. Så puster du inn mens du går fra et hjørne til det andre. Så holder du pusten noen sekunder når du kommer frem til hjørnet, og så puster du ut. Så går du videre til neste hjørne. Prøv også å puste med magen. Pusten er viktig når du har mye angst, og det å fokusere på bildet kan også få fokuset litt bort fra angsten. Det er selvsagt ikke sikkert det hjelper deg, men du kan prøve det ut.

Lenke til kommentar

Utfordre deg selv. Få nok søvn (lette sovemidler om ikke noe annet hjelper). Ut hver dag å få deg friskluft. Gjør noe lystbetont. Lukk øynene og kanskje ha på avslappende musikk når du sover. Vanskelig å si egentlig. Jeg selv har hatt/har det samme og har liksom ingen fasit desverre..

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt dødsangst så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg... Men jeg hadde mye panikkangst tidligere og lærte meg en fin teknikk av min far:

- Sitte på en stol med armene hengende ned ved siden av kroppen.

- Føttene flatt på gulvet.

- Ryggen rett.

- Og hodet bittelitt bakover.

Pust deretter inn sakte mens du teller til ti, og ut igjen sakte mens du teller til ti. Pust helt ned til magen.

Legen ga meg dette tipset:

- Ligg på ryggen.

- Hendene på magen.

- Pust godt inn så du kjenner magen beveger seg.

Begge disse måtene å takle et angstannfall på er vannskelige og tar en stund å lære seg, men når man først mestrer det er det utrolig hvordan det hjelper. Det viktigste uansett hva du gjør er å få mest mulig luft ned i lungene.

Lykke til og jeg håper du blir bedre snart. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...