MKgrublere Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Betaversjon av Adobe Lightroom 4 sluppet. Ny Lightroom rett rundt svingen Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Selv om ikke har tatt i bruk LR3 ennå så ser dette virkelig spennende ut. Sjekket ut en video om selve video delen og dette gjør det interessant og teste ut video sammen med Oly E-P3. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Her ligger en del videoer. http://www.photoshopuser.com/lightroom4 Dette ser veldig spennende ut. Vil det være problemfritt å ta denne i bruk nå, og så overføre justeringene til den ferdige versjonen når den kommer i salg? Noen har kanskje erfaringer med dette fra tidligere beta-utgaver? Mitt første møte med Lightroom var Beta-en til Lightroom 3, og da mener jeg å huske dette gikk fint, men jeg er litt redd for å drite meg ut. Adobe hadde vel ikke lansert denne hvis det endte med at hauger av folk brukte den i tre måneder for så å miste alle sine redigeringer. Hmmm, kanskje jeg skal se ferdig videoene til Kelby og Matt. De sier kanskje noe om dette. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Synd at program pakka ekspanderer over flere ting og så dertil tar det vel mere resurser og blir mer og mer innviklet. Mister litt av gleden av et enkelt program med kvalitet uten at det skal være et myriader av dill. Men utvikling skal vell det hete ja 1 Lenke til kommentar
brk Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Synd at program pakka ekspanderer over flere ting og så dertil tar det vel mere resurser og blir mer og mer innviklet. Mister litt av gleden av et enkelt program med kvalitet uten at det skal være et myriader av dill. Men utvikling skal vell det hete ja Helt enig. Hvorfor i pokker kan de ikke bruke egne programmer til video?? Det begynner å ligne på Nero. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Synd at program pakka ekspanderer over flere ting og så dertil tar det vel mere resurser og blir mer og mer innviklet. Mister litt av gleden av et enkelt program med kvalitet uten at det skal være et myriader av dill. Men utvikling skal vell det hete ja Helt enig. Hvorfor i pokker kan de ikke bruke egne programmer til video?? Det begynner å ligne på Nero. Hvorfor pokker kan de ikke bruke egne kamera til video? En utvidelse av verktøy for etterbehandlingen vil nok til enhver tid forsøke å støtte de filene som kildene (kameraene) kan gi. Flere og flere bruker, eller ønsker å bruke, DSLR til video. Da er det vel greit at det legges inn funksjonalitet som støtter dette. Og på samme måte som at et DSLR nok aldri vil bli like god til video som et videokamera, så vil nok heller aldri LR bli like bra på videoredigering som et spesialisert verktøy. Men det er fint å ha en miniversjon av muligheten. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Helt enig. Hvorfor i pokker kan de ikke bruke egne programmer til video?? Det begynner å ligne på Nero. Det er en vanskelig avveining, men jeg synes at Lightroom har vært ganske strikse på å unngå feature-bloat og å holde seg til formelen (parametrisk editering, database, stillbilder). Lightroom virker sånn sett mye mer gjennomtenkt og strømlinjeformet enn f.eks Photoshop (eller Word for den saks skyld). Jeg tar videosnutter i kamera av og til, men har så langt ikke brukt Lightroom til å ordne video. Jeg ser at det kunne være snedig å ordne "stillbilder + video fra fotturen i Peru" i ett program med helhetlig tagging (inklusive GPS). Killer-featuren som Lightroom fremdeles mangler sånn sett er muligheten til å snu video 90 grader. En ny funksjon er i seg selv ikke noe stort problem, problemet er heller dersom dette bidrar til å gjøre gui mer uoversiktlig eller programmet treigere. Løsningen de har valgt for video med å "ta ut" ett stillbilde fra videoen, redigere dette stillbilde og så påtrykke endringene tilbake på hele videoen er en måte å gjøre ting på. -k Lenke til kommentar
Laplace79 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Gjenkjenning av ansikt ser ut til å savne (eller i hvertfall ikke nevnt). For mange amatører er dette veldig hendig og raskt i stedet for kun gjøre det via metataggs. Står heller ingenting om integrering mot "padder" og smarttelefoner. Synes delingsløsningen mot iPad i dag er suboptimal og Carousel er for dyrt og dårlig i forhold til å basisfunksjonene man normalt trenger. Jeg bruker Aperture i dag som er bedre på disse tingene, men etter å ha testet LR3 en periode syens jeg redigeringen/justeringen er bedre der enn i Aperture. Har et håp om at LR4 skal implementere disse funksjonene slik at jeg også kan ta steget. Et ekstra pluss hadde vært om prisen kunne nærme seg Aperture men det er det vel få som har troen på... Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Lr4 er og forblir ett ganske bra katalogverktøy. De har endelig skjønt det med å la sliders gå i negativ retning og har gjørt litt når det gjelder fargeprofiler. Men resultate fra Lr4 er ikke til å sammenligne med f.eks. CaptureOne 6... Lenke til kommentar
egilh Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Gjenkjenning av ansikt ser ut til å savne (eller i hvertfall ikke nevnt). For mange amatører er dette veldig hendig og raskt i stedet for kun gjøre det via metataggs. Ikke noe jeg selv kommer til å savne, og tviler også på at de fleste brukere av LR3 vil savne denne funksjonen i LR4. Ser flere forbedringer i LR4, og kommer trolig til å kjøpes når det slippes. Flott katalogverktøy, og synes at fargeprofilene har fått ett fint løft under mine 'tester' her hjemme. Edit: med mindre det er på tide å prøve noe nytt, da;) Endret 11. januar 2012 av egilh Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Her ligger en del videoer.http://www.photoshopuser.com/lightroom4Dette ser veldig spennende ut.Vil det være problemfritt å ta denne i bruk nå, og så overføre justeringene til den ferdige versjonen når den kommer i salg? Noen har kanskje erfaringer med dette fra tidligere beta-utgaver? Mitt første møte med Lightroom var Beta-en til Lightroom 3, og da mener jeg å huske dette gikk fint, men jeg er litt redd for å drite meg ut.Adobe hadde vel ikke lansert denne hvis det endte med at hauger av folk brukte den i tre måneder for så å miste alle sine redigeringer.Hmmm, kanskje jeg skal se ferdig videoene til Kelby og Matt. De sier kanskje noe om dette. om ikke annet kan du lagre metadata i en sidefil for hvert enkelt bilde (merk bildet i library og trykk ctrl+s) -da kan du importere bildene i en annen katalog og allikevel få med alle innstillinger og sånn.. tror det var det jeg gjorde når jeg brukte LR3 betaen.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Gjenkjenning av ansikt ser ut til å savne (eller i hvertfall ikke nevnt). For mange amatører er dette veldig hendig og raskt i stedet for kun gjøre det via metataggs. Ikke noe jeg selv kommer til å savne, og tviler også på at de fleste brukere av LR3 vil savne denne funksjonen i LR4. Ser flere forbedringer i LR4, og kommer trolig til å kjøpes når det slippes. Flott katalogverktøy, og synes at fargeprofilene har fått ett fint løft under mine 'tester' her hjemme. Edit: med mindre det er på tide å prøve noe nytt, da;) Personlig skulle jeg gjerne ha sett en stor forbedring av ansiktstaggingen i lightroom, men tror ikke det kommer. Ellers bra det blir flere filtermuligheter, synes det er i overkant komplisert å eksportere bilder nå, burde vært enklere å slippe å rekomprimere jpegs når man kun beskjærer eller ikke endrer. Savner også en profil for eksportering til print (har hatt problemer med at det er lavere dynamikk på bilder som skrives ut i feks fotobøker enn på skjermen) (med forbehold om at det ikke finnes i programmet) Og jeg skulle gjerne sett en funksjon som gjorde ting som var ute av fokus mere ut av fokus (en simulering av lav dybdeskarphet) Har heller ingenting imot videobehandling. AtW Endret 11. januar 2012 av ATWindsor Lenke til kommentar
mandela Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Er det mulig å lagre endringer direkte / skrive over jpgs? Tungvindt å eksportere endringene, spesielt siden jeg ikke er interessert i original-jpg filene (bruker ikke raw). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Ser ut til å bli en god oppgradering for LR brukerene. Men det er en ting som Adobe burde gjøre noe med; og der er å legge inn en mulighet til å lage egne templates for webalbum og fotobøker. Lenke til kommentar
sophieostli Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 noen som vet om man kan, og evt hvordan, importere lightroom 3 catalog til denne versjonen? Slik at man får beholde alle endringer på bildene. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Er vell som de eldre versjonene.. bare åpne de, så lager LR en ny catalog automatisk. Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Noen som vet om LR4 har støtte for nettverksdisker? Jeg har ikke brukt Lightroom siden versjon 2, og der mener jeg at du kun kunne jobbe lokalt. Lenke til kommentar
sophieostli Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Når jeg prøver å åpne catalog fra versjon 3 får jeg bare opp at lightroom 4 ikke kan åpne en gammel katalog? Men mener å huske jeg gjorde det slikt da jeg gikk fra 2 til 3... hmm Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Testet videofunksjonen ett par timer i går og måten den ordner effekter på fungerte veldig bra. Nå er vel neppe dette programmet for avansert videoredigering med såpass lite funksjoner relatert til video. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Hvordan gikk overgangen LR3 beta -> LR3 for de som prøvde det? Er LR4 Beta - kjøre på med full pupp og så gå direkte over i LR4 når det blir lansert en farbar vei? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg