Gå til innhold

Fly i nødlanding


r2d290

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel på VG om et fly som måtte returnere til den samme flyplassen like etter at den hadde tatt av, pga. gasslekasje. Leser følgende kommentar:

 

"- Jeg vet at vi fløy mye raskere tilbake enn da vi dro for vi begynte en skarp nedstigning nesten umiddelbart, sier en passasjer på flyet."

 

Sånn jeg forstår denne påstanden, argumenterer personen med at ettersom han opplevde en skarp nedstigning med en gang flyet var på vei i retur, må det bety at hastigheten på flyet var mye raskere... Men er det egentlig hold i en sånn påstand? For det første synes jeg det virker lite realistisk at de har en økende hastighet på vei mot rullebane, og et fly kan vel ha samme vinkel nedover på vei ned som oppover på vei opp, uten at hastigheten er større? For, på vei opp bidrar jo jettmotoren for full maskin. Det gjør den vel ikke nødvendigvis på vei ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når fly lander peker nesen oppover. Flyet glir ikke nedover det faller. Derfor vil ikke farten øke mens flyet lander men i stedet avta helt til flyet er på bakken. Poenget med en landing er rett og slett å minske fart og høyde slik at flyet kan stanse tryggt på bakken.

 

Men når det er sakt er det ikke sikkert at flyet var på riktig høyde når de startet innflygningen og dermed måtte synke fortere enn det steg når det tok av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...