Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] CPU er for varm i BIOS men ikke i Windows

Anbefalte innlegg

Hei, jeg byttet nettopp hovedkort og fikk startet pcen. Men etter å ha installert nye drivere og oppdatert noen spill så får jeg en feilmelding når jeg restarter eller starter pcen. Feilmeldingen sier at CPU'en min er altfor varm, og sender meg til BIOS. I overvåkningsfeltet står det at CPU'en er 97 grader celsius (206*F), noe som til og med jeg skjønner er veldig varmt. Men etter å ha sittet og sett litt så merket jeg at temperaturen er konstant, altså at den ikke beveger seg oppover eller nedover. Spesielt på fahrenheit kunne jeg se dette tydelig før, men ikke nå lenger. Så jeg gikk videre til Windows og startet Asus AI suite II og gikk til CPU overvåkning, hvor det står at den ikke er mer enn 35-45*C. Jeg skjekket også (med hånda) om vifta på CPU'en var varm, noe den ikke var i det hele tatt.

Hva skjer? Er det BIOSen som kødder med meg her eller er faktisk CPU'en min overopphetet?

Her er litt informasjon om det hjelper.

BIOS: American Megatrends Inc. - Version 1502

MB: Asus P8P67 EVO - Version Rev 1.xx

CPU: Intel core i5-2500K

CPU vifte: Den som fulgte med CPU

Håper det er mulig å oppklare den saken her. Liker virkelig ikke tanken på at CPU'en min blir grillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte kjapt på nettet, og det viser seg at du ikke er den eneste som trøbler med høy temperatur.

Først av alt, du klarer ikke å kjenne noen tmperatur på selve vifta. Det er kjøleribba i seg selv du må ta på (ikke brenn deg da).

I tillegg skal det være 2 målere i den aktuelle prosessoren, en som heter CPU og en som heter Core. Vet dog ikke hva som er forskjellen, men kan hende programmet du bruker ikke viser begge verdiene.

Lenke til kommentar

Vel, det er normalt at CPU er varmere i BIOS enn i windows - for i BIOS vil ikke noen av strømsparefunksjonene virke. Ergo så går CPUen på tomgang fremfor å faktisk idle, så den vil være en del varmere.

Det sagt så skal den selvfølgelig ikke bli SÅ varm - så dette må være avleserfeil tror jeg. Eneste alternativ måtte være at kjøleren er nesten helt fallt av.

Test fra windows med et par forksjellige måleprogrammer (bare så vi har mer enn 1 kilde å forholde oss til i tilfelle feilavlesninger). F.eks. Coretemp, realtemp og CPU-Z.

Hvis disse motstrider ha hovedkortet sier i BIOS så må det være en defekt sensor rett og slett - eller evt. en (ganske seriøs) bug i BIOSen. Det er gjerne verdt å oppdatere den til nyeste versjon om du vet du kan gjøre dette uten å tabbe deg ut.

Først av alt, du klarer ikke å kjenne noen tmperatur på selve vifta. Det er kjøleribba i seg selv du må ta på (ikke brenn deg da).

PS: Dette med å ta på kjøleribben er forøvrig bare tøv - og kommer bra fra en misforståelse av hvordan termodnamikk fungerer. Hvis ribben faktisk er løs (noe den må være for å oppnå en sik temperatur om den ikke er feilavlest) så er nettop problemet at varmen ikke kan forplante seg riktig til ribben. Denne vil dermed IKKE være noe spesiellt varm. Hele problemt er jo at varmen IKKE forplanter seg godt inn i ribben, så hvordan skulle den liksom få varmen fra?

Den vil være tilnærmet lik varm som om den hadde riktig kontakt, eller faktisk bittelitt kaldere (prosentvis mer varme vil gå via hovedkortet). når CPU genererer X watt så avgis disse på en eller annen måte til omgivelsene, uavhengig av om kjøleren sitter riktig eller ikke - og det eneste en slik ineffektiv overføring gjør i praksis er da at balansepunktet der Xwatt inn = Xwatt ut av systmet blir forskjøvet høyere - ergo høyere temp. avlesning på CPU.

Det eneste tilfellet der ribben ville være spesiellt varm - og der men faktisk kunne "følt" seg frem til problemet på denne måten ville vært om ribben faktisk HADDE god kontakt, men at viften ikke fungerte (og da bør du jo helst ikke trenge å føle på ribben for å forstå hvor problemet ligger).

Sorry geir, det er ikke meningen å "kjefte" (du har mange gode innlegg normalt av det jeg ser), men dette er en feil-myte som jeg bare ser alt for mye av - og som vil fortsette å forplante seg om man ikke retter opp i misforståelsen når man ser den :)

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sjekket temperaturen igjen i dag, og nå lå den på rundt 70 grader etter en god mengde timer avskrudd. Jeg sjekket så heatsinken og et av festene sa klikk som om det ikke hadde satt fast fra før av. Nå kjørte den på 50 grader når jeg kom inn i bios, og gikk sakte men sikkert opp til 56 hvor den la seg fint til rette. Skal til å laste ned noen av programmene som ble nevnt så jeg får dobbeltsjekket temperaturen.

Edit:

Coretemp viste ingen faretruende temperaturer såvidt jeg kan se, legger ved et bilde.

post-202143-0-49185300-1326296626_thumb.png

Endret av KakePudding
Lenke til kommentar

Det kan kanskje være greit å demontere kjøleren, reingjøre den, påføre ny kjølepasta og montere den på nytt. Jeg tipper du kan få den ned endel grader til med dette.

Er dette nødvendig eller er dette kun en "formalitet", på en måte?

Jeg kjørte noen spill i går, forresten. Da holdt temperaturen seg stødig rundt 45 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...