Gå til innhold

Stoppet av politiet. Målemetode med speedometer gyldig?

petterpann

Anbefalte innlegg

Midt på natta ble jeg forleden stoppet av politiet. Jeg samtykket til at jeg hadde kjørt litt over fartsgrensa, da jeg mener pila på speedometeret stod på 60 km/t i 50-sonen, men politiet mente jeg hadde kjørt i 65 km/t, og da hadde de "angivelig" trukket fra 10 km/t i feilmargin, noe jeg mener er bullshit. Jeg spurte hvordan de kunne vite det, og det eneste de kunne forsvare var at de hadde kjørt etter meg på en strekning av 300 meter (målt med speedometer). Jeg så på denne distansen at det lå en bil veldig langt bak meg. Uenig som jeg var måtte jeg vedta forelegget på 2900 kr ettersom vi lever i en politistat og jeg etter alt å dømme aldri ville bli trodd i en rettsak, uansett hvor tåpelige metoder de velger å bruke.

Men for ordens skyld, kan de virkelig gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Midt på natta ble jeg forleden stoppet av politiet. Jeg samtykket til at jeg hadde kjørt litt over fartsgrensa, da jeg mener pila på speedometeret stod på 60 km/t i 50-sonen, men politiet mente jeg hadde kjørt i 65 km/t, og da hadde de "angivelig" trukket fra 10 km/t i feilmargin, noe jeg mener er bullshit. Jeg spurte hvordan de kunne vite det, og det eneste de kunne forsvare var at de hadde kjørt etter meg på en strekning av 300 meter (målt med speedometer). Jeg så på denne distansen at det lå en bil veldig langt bak meg. Uenig som jeg var måtte jeg vedta forelegget på 2900 kr ettersom vi lever i en politistat og jeg etter alt å dømme aldri ville bli trodd i en rettsak, uansett hvor tåpelige metoder de velger å bruke.

Men for ordens skyld, kan de virkelig gjøre dette?

Far min havnett i samme sitvasjon, han svarte han ville se deiras målinger, di hadde ingen målinger, og han slapp unna? Forstår ikke problemet til dagens poleti, det er så mange som råkjører, hvorfor ikke vær ute etter dem?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg samtykket til at jeg hadde kjørt litt over fartsgrensa, da jeg mener pila på speedometeret stod på 60 km/t i 50-sonen, men politiet mente jeg hadde kjørt i 65 km/t, og da hadde de "angivelig" trukket fra 10 km/t i feilmargin, noe jeg mener er bullshit.

Jeg syntes det er noe ikke stemmer helt.

Speedometeret på bilen din skal jo ha et sikkerhetsmargin på noen få kilometer.

Om politiet har målt deg til kjøre i 65 km/t etter fratrekkene, så skulle speedometeret ha vist rundt 75 km/t. Og om du holdt denne farten i 50-sone, så er det velfortjent at du blir bøtelagt.

Men du samtykket vel bare i at speedometeret viste 60 km/t, og ikke at det var den reele hastighet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...