Gå til innhold

Beregne fasestrøm i usymetrisk fase last


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som kan vise meg hvordan jeg beregner fase strøm faseleder

 

Eks:

 

IT 230V

 

Anlegget har tilkoblet følgende effekter.

 

L1-L2 = 4000W (varmeelement)

L2-L3 = 2000W (varmeelement)

L3-L1 = 2000W (varmeelement)

 

Hvor stor blir strømmen i henholdsvis L1, L2 og L3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik som trådstarter beskriver det så er det vel ikke tvil om at det dreier seg om enkeltelementer.

 

Når man skal finne strømmen på fasene så tar man og gjør som BigJackW sier, regner strømmen for hver fase, og så legger du sammen.

 

Men husk å ta høyde for vinkelen til strømmen, du kan ikke bare legge sammen tallverdiene (du kjenner sikkert til imaginære tall da).

 

Jeg har forøvrig kommet opp med en grafisk løsning jeg mener burde være rett. Der har jeg tegnet inn påde element-strøm (gule) og fasestrøm.

post-87910-0-39553900-1326240236_thumb.png

Lenke til kommentar

Slik som trådstarter beskriver det så er det vel ikke tvil om at det dreier seg om enkeltelementer.

 

Når man skal finne strømmen på fasene så tar man og gjør som BigJackW sier, regner strømmen for hver fase, og så legger du sammen.

 

Men husk å ta høyde for vinkelen til strømmen, du kan ikke bare legge sammen tallverdiene (du kjenner sikkert til imaginære tall da).

 

Jeg har forøvrig kommet opp med en grafisk løsning jeg mener burde være rett. Der har jeg tegnet inn påde element-strøm (gule) og fasestrøm.

 

Kan du sette opp regnestykket for hver enkelt fase med kompleks regning?

Lenke til kommentar

Slik som trådstarter beskriver det så er det vel ikke tvil om at det dreier seg om enkeltelementer.

 

Når man skal finne strømmen på fasene så tar man og gjør som BigJackW sier, regner strømmen for hver fase, og så legger du sammen.

 

Men husk å ta høyde for vinkelen til strømmen, du kan ikke bare legge sammen tallverdiene (du kjenner sikkert til imaginære tall da).

 

Jeg har forøvrig kommet opp med en grafisk løsning jeg mener burde være rett. Der har jeg tegnet inn påde element-strøm (gule) og fasestrøm.

 

Kan du sette opp regnestykket for hver enkelt fase med kompleks regning?

Nei, det vile ha vært en bjørnetjeneste.

 

Men jeg kan gi deg en step by step metode:

  1. Beregn strømmene igjennom hvert element
  2. Sett opp en referanse som er null grader. Det er mest vanlig å sette UL1 (der jord er nullpunkt) til null grader. Så kommer UL2 og UL3 med hhv. med 120 og 240 graders vinkel
  3. Med dette som utgangspunkt setter du inn strømmen i de enkelte elementene inkludert strømmens vinkel.
  4. Nå kan du enkelt legge sammen strømmene for L1, L2 og L3.

 

 

Men husk å ta høyde for vinkelen til strømmen, du kan ikke bare legge sammen tallverdiene (du kjenner sikkert til imaginære tall da).

Det må du nesten utdype så jeg lærer noe nytt.
Dette er en del av matematikken som inngår i fagskoler, høyskoler og universiteter. Det ville ha tatt dager for meg å gått gjennom treorien bak.

 

En enkel innføring finner du her. Eller bare søk på nettet.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

 

Men jeg kan gi deg en step by step metode:

  1. Beregn strømmene igjennom hvert element
  2. Sett opp en referanse som er null grader. Det er mest vanlig å sette UL1 (der jord er nullpunkt) til null grader. Så kommer UL2 og UL3 med hhv. med 120 og 240 graders vinkel
  3. Med dette som utgangspunkt setter du inn strømmen i de enkelte elementene inkludert strømmens vinkel.
  4. Nå kan du enkelt legge sammen strømmene for L1, L2 og L3.

 

 

L1-L2: 4000W/230V = 17,93A

 

l2-L3: 2000W/230V = 8,696A

 

L3-L1: 2000W/230V = 8,696A

 

Ettersom dette er en resitiv last vil jo strømmen være i fase med spenningen

 

Når jeg nå summerer strømmene slik som dette:

 

(17,93A <0°) + (8,696A <120°) + (8,696A <120°)= 8,694A

 

Men detter er jo ikke riktig! Dette blir vel som om man beregnet strømmen i en eventuell N-leder.

Lenke til kommentar
L1-L2: 4000W/230V = 17,93A

 

l2-L3: 2000W/230V = 8,696A

 

L3-L1: 2000W/230V = 8,696A

 

Ettersom dette er en resitiv last vil jo strømmen være i fase med spenningen

 

Når jeg nå summerer strømmene slik som dette:

 

(17,93A <0°) + (8,696A <120°) + (8,696A <120°)= 8,694A

 

Men detter er jo ikke riktig! Dette blir vel som om man beregnet strømmen i en eventuell N-leder.

Som du selv sier, så blir det det ikke riktig.

 

Tegn opp koblinga, så ser du hvordan det må være.

 

[edit]

Den første figuren inneholdt visst regneleif. Her er en bedre:

post-87910-0-08404600-1326405215_thumb.png

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...