Ozelot Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Heisann! Jeg har et litt plagsomt problem hjemme. Jeg opplever at det er noe som slår ut sikringen i huset, men finner ikke ut hva det er. Jeg har bange anelser om at det er varmekolben i varmtvannstanken som har blitt ødelagt. Er det noen måte jeg kan bruke et multimeter og finne ut noe her? Ps.: strømmen i huset går litt på kryss og tvers(ting i kjelleren deler sikring med ting oppe, og vendt), og varmvannstanken er koblet rett i strømanlegget så jeg kan ikke trekke ut et støpsel og ordne sjekke om sikringen holder seg på. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 er det hovedsikring/jordfeilbryter som slår ut? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Jepp! edit: Hadde tilfelle tidligere(da den forrige v.v. bereden røk, og fikk jeg hjelp per telefon av strømselskapet til å finne hvilken kurs\sikring som det var jordfeil på). Endret 10. januar 2012 av Ozelot Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Mål motstand(OHM) mellom fase og jord på støpselet til varmtvannstanken med multimeter. Endret 10. januar 2012 av RRhoads Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Har det noe å si om nivåbryterne er av eller på? Har 2 av de. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Nivå? Den sitter på veggen den? Støpselet sitter på ledningen som kommer fra varmtvannstanken. Du må ta ut støpselet for å måle. Endret 10. januar 2012 av RRhoads Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Ta ohmmeteret, koble av ledingene til varmekolben. Mål mellom fase jord. Det kan være at du klarer å måle jordfeilen uten megger, men ikke sikkert. måler du da forbindelse. Så er det nokk jordfeil. Da kan du kjøpe ny kolbe, å kun bytte den. Men om berederen er gammel, ville jeg byttet hele.. Gå over lederne inni berederen. Se om noe er porøst å ligger i kontakt med metallet.... Endret 10. januar 2012 av Lakshore Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Aner ikke hva de to bryterne er til, men det står I og II på de og der er plassert litt nede på vv.-bereden. edit: Hva er en megger forresten? Endret 10. januar 2012 av Ozelot Lenke til kommentar
hojo Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Er dette en gammel varmtvannstank? I gamledager var det vanlig å kunne velge mellom to effektrinnn, så mulig bryteren er til det? Edit: Har varmtvannstanken ledning med plugg, eller er den fast tilkoblet det elektriske anlegget? Endret 10. januar 2012 av hojo Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Ta ohmmeteret, koble av ledingene til varmekolben. Mål mellom fase jord. Det kan være at du klarer å måle jordfeilen uten megger, men ikke sikkert. måler du da forbindelse. Så er det nokk jordfeil. Da kan du kjøpe ny kolbe, å kun bytte den. Men om berederen er gammel, ville jeg byttet hele.. Gå over lederne inni berederen. Se om noe er porøst å ligger i kontakt med metallet.... Er nok slik jeg ville gjort det og, men jeg vet ikke om trådstarter er kompetent til dette. Finner man overgang til jord på støpselet, har man feilen. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Ja, den er nok det. Tipper 15 år +. Om ikke den kom med huset da det ble bygd, og det er 25 år sirkus. On a side note: Har nye vv-beredere stikkontakt som en plugger i et støpsel, eller må jeg har både rørlegger og elektriker for å installere en vanntank om jeg kjøper en ny? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) II og I er hvor mange varmeelementer som ligger inne. (Halv / Full varme) Megger er et spesielt måleinstrument som måler isolasjonsmotstanden (jordfeil søker)Med høyere spenninger enn det et multimeter klarer å levere.... Endret 10. januar 2012 av Lakshore Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Beredere montert etter 2010, skal også monteres fast. Hvordan det gjøres må vurderes av fagmann. (Elektriker) Som regel klipper man av pluggen, og monterer ledningen fast til servicebryter med strekkavlastning.... Pga varmegang i støpsler, så er det slutt på å koble over stikkontakt. Endret 10. januar 2012 av Lakshore 1 Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Ville ringt en elektriker for å få skjekket det. rørlegger kan finne det ut også, men bedre med elektriker, om ikke det er vvb som er problemet. Ville ikke startet med noen form for strøm/motstandsmåling uten noen som helst kompetanse.. Om du har felles jordfeilbryter til hele huset, kan du begynne med å slå av/skru ut sikringen som er til vvb. og skjekke om problemet forsvinner. om det forsvinner, kan du prøve å trekke ut kontakten på alt som er på den kursen, utenom VVB, og se om problemet kommer igjen.. på denne måten er det lett å isolere feilkilden. Beredere montert etter 2010, skal også monteres fast. Hvordan det gjøres må vurderes av fagmann. (Elektriker) Som regel klipper man av pluggen, og monterer ledningen fast til servicebryter med strekkavlastning.... Pga varmegang i støpsler, så er det slutt på å koble over stikkontakt. Kan du finne noen kilder på dette? er ikke det at jeg tror på det, men er litt intressant å finne ut av=) Endret 10. januar 2012 av Krapish Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Elektriske normer: NEK 400:2010 del 823 Krav til fast tilkobling av bereder med en effekt på 2000 W eller høyere Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Krapish: har allerede feilsøkt, og funnet de rommene som går på den kursen. Av en eller annen grunn så får lyset i taket strøm, men ikke stikkontaktene på veggen(men har mange slike rare ting som jeg ikke trenger å nevne siden det var broren til petter smart som bygga huset). OM det er VVB. som er defekt, så får jeg åpne støpselet den er kobla til, og nappe ut ledningene(Plagsomt med skjøteledninger i de andre rommene). Har forøvrig GK elektro så litt kan jeg Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Beredere montert etter 2010, skal også monteres fast. Hvordan det gjøres må vurderes av fagmann. (Elektriker) Som regel klipper man av pluggen, og monterer ledningen fast til servicebryter med strekkavlastning.... Pga varmegang i støpsler, så er det slutt på å koble over stikkontakt. nek 400:2010 sier at belastning over 2kw skal ha fast tilkobling. derfor blir det laget vvb som er på 1950W så brukeren kan koble den til selv. 2 Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) nek 400:2010 sier at belastning over 2kw skal ha fast tilkobling. derfor blir det laget vvb som er på 1950W så brukeren kan koble den til selv. Kan så være, men jeg ville allikevel koblet den fast. Har sett så mange stygge støpsler ute i feltet. Det å kutte effekten 50W, gjør ikke støpslene noe mindre brannfarlig. Ferdigstøpte plugger er ofte en brannfelle. Om man absolutt vil ha plugg på 2000W, så kan man risikovurdere med rundstift-kontakt & plugg, da rundstift har mere kontaktflate... Endret 10. januar 2012 av Lakshore Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Til informasjon så er ikke effekten kuttet med 50W, kun påskriften på merkeskiltet. Dette er for å direkte lure seg unna de nye forskriftene. Nelfo har kommet med skriv om dette og anbefaler på det sterkeste å alikavel koble 1950W beredere direkte. Problemet er jo tross alt at de som lager støpselet gjør en for dårlig jobb og man løser ikke det med å skrive om effekten på tanken. Sorry for OT men måtte bare. 2 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Problem "løst". Skrudde opp støpselet, og kobla fra ledningene til vvb. og når holder automatsikringen seg på plass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå