Kazuo Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 Skal vi se: - Sleiker folk i ansiktet som en hilsen: Akkurat som de fleste andre hunder... - Glad i å hilse på folk: Akkurat som de fleste andre hunder... Var det noe mer revulusjonerende som stod der? Logrer den også når den får en godbit eller leker? Eller sleiker seg rundt munnen når den er usikker? Eller går den ned med forbeina når den vil leke? Eller kansje også stikker halen mellom beina og legger ørene flate når den er redd? Eller kanskje den legger hodet på skakke og logrer når du tar den på fersken i å gjøre noe galt? Eller løfter ørene når du prater til den? Slutt å skap deg, det med at oppførsel vil kunne være arvelig er vel ikke noe du kan se bort i fra? Er du virkelig så fjern fra hundeverdenen at du ikke vet at oppførsel også kommer med hvilken rase man velger? Er det ikke akkurat dette du prøver å vise til? Det som er spesielt med denne hilsenen, er at det er en liten hund (min er 10 kg), hopper loddrett opp i luften for å slikke meg i ansiktet. Jeg er 185 cm høy. Vis meg at dette er typisk for alle hunderaser på den størrelsen. Hvis du mener at det likevel ikke er forskjell på rasene i tankesett, så kan du jo forklare hvorfor det er enklere å trene enkelte hunderaser enn andre. Som jeg mener du har sagt, så er det ikke alle hunder som kan brukes til alt. Hvorfor det? De har jo alle poter, en hale og pels? Jo, tankesettet som gjerne følger med arvelig. Vil en terrier-hvalp oppføre seg annerledes enn en Chihuahua? Du kan jo forresten prøve å finne en sak som viser at det er sannsynlig at en irsk ulvehund liker å spise barn til middag. Ikke? På hvilket grunnlag klarer du da å kategorisere den som en lystmorder, hvis du absolutt skal være i mot meg om at selv tankesett til en hund også er arvelig? Ehh jeg har vel ikke skrevet noe sted at det ikke er egenskaper og oppførsler som er spesifike eller mer eller mindre av for forskjellige raser... Har du problemer med å lese? La meg minne deg på innlegget rett over ditt: Det er egenskaper som er spesifikke for raser (f.eks noen raser som må slites ut på tur ganske ofte for å ikke bli helt hyperaktive), men det meste av det som blir skrevet om raser er jo sant for nesten alle raser. I tillegg kommer selvfølgelig ting som at noen hunder er lettere å lære opp enn andre, ganske mange små hunder f.eks er agressive og/eller redde for andre store hunder, Noen raser liker vann mye bedre enn andre, osv. Men det aller meste av det som skrives som liksom skal klassifisere rasene er stort sett generelle egenskaper som nesten alle hunder har. Og stort sett skrives det f.eks om alle raser at "de er veldig glad i mennesker og gode familiehunder" Hvordan blir dette en raseegenskap når det samme skrives om alle raser? Da blir det ikke en raseegenskap lenger, det er en artsegenskap for arten hund. Hva sier du da om at amstaff / pitbull som systematisk har blitt avlet for å ikke være menneske agressiv i nesten 250år vil ikke det tilsi at rasen aldri burde vært vurdert gjort forbudt? Ja, amstaff / pitbull er ikke særlig glad i andre hunder av samme kjønn(som 80% av andre hunder) det er ren fakta, men med ekstra sosialisering er det ikke noe problem å unngå.. Lenke til kommentar
avo Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Men det jeg først og fremst reagerer på er motivasjonen til folk for å ha en slik hund som pitbull, amstaff, Irsk ulvehund, el. Hvorfor vil du ha en slik hund? De er ikke noe gode til jakt, de er ikke noe "kosehunder/sofahunder", de har ikke ull slik som puddelen slik at de ikke røyter og alergikere ikke reagerer så mye på dem, de er ikke noe gode til å drive med kløving eller sledetrekking eller noe idrett/friluftsliv, de er ikke noe småhunder som man kan ha med seg over allt, de er ikke noe "retrivere" som man kan leke med, de er ikke noe spesielt lette å lære opp til div triks, de er ikke noe gode som gjeterhunder, de er ikke noe gode svømmere eller løpere, osv. Så hva er motivasjonen for å ha en slik hund? Greit nok, Irsk Ulvehund røyter litt, og nei, det er ikke altid så greit å ha den med over allt. 100 kilo kløne kan være upraktisk. Men - den er til de grader en kosehund og sofahund. Den må riktignok ha sin egen sofa. Du kan så absolutt leke med den, og joda, den er en god løper, den er jo en mynde! Men å sette disse i samme bås som pitbull? Der er du på vidda, faktisk til og med på feil vidde. Den Irske ulevehunden er sansynligvis er av de fredligste hunderasene som finnes. Dette er en fin video av Irsk Ulvehund som angriper et lite barn - slik de ofte gjør det: Jeg lurer på om du blander litt raser her. Irsk Ulvehund er er diger dumsnill mynde, Tsjekoslovakisk Ulvehund derimot er vel en Ulvehybrid som kan være litt skarp. Om en Irsk Ulvehund skal regnes som farlig, må det være fordi størrelsen gjør at den kan velte folk under lek, og muligens skremme et hjerteattack på med hundeskrekk, som tror at større hunder er farligere enn små. Jeg har Ulvehund selv, og har hatt gullfisk som har vært farligere... Endret 13. februar 2012 av avo Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) http://youtu.be/wCKfJHRkKg8 Randy Hillier -Summary of Bill 16 debate banning breed specific legislation at Queen's park. Endret 24. februar 2012 av Dani46 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå