Gå til innhold

Tap av båndbredde ved trådløst

Knut63

Anbefalte innlegg

Hvor regner dere som akseptabelt tap av båndbredde fra router til pc? WLAN.

Har 60/60mbit fra Altibox og får også stort sett dette med kabler, men sjeldent mer enn 40mbit trådløst. Avstand fra router er 5 -6-7 meter og i samme rom.

Endret av Knut63
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om båndbredden i router er satt til 40MHz på wlan.

Hva som er akseptabelt avhenger av teknologi og antall datastrømmer.

11n bruker normalt 1-3 datastrømmer med ca 50, 100 og 150Mbit som sannsynlig maxhastighet.

Mange routere og noen klientkort struper båndbredden til 20MHz og da blir hastigheten tilsvarende redusert i forhold til max som er 40MHz.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Vet du hvor jeg sjekker dette i en dir-655?

under "wireless/WLAN/wifi" menyen et sted. Ta et screenshot av de skjermene som har med wirelessen å gjøre om du ikke er sikker. Jeg kan desverre ikke menyene utenatt på modellen.

Med single-kanal kan du oppnå teoretisk maks på 150Mbps, men hva du oppnå i praksis er ofte mye mye lavere (og det er normalt forsovidt). Er du på single-kanal så vil jeg ikke si at det er helt unormalt for typiske forhold at du kan makse ut på nærmere 40, så i så fall kan det absolutt være smart å bruke dobbel for å øke båndbredden.

Jan Skrotnes glemmer dog å nevne noe som er ganske viktig - du må ha dobbel radisender på maskinen(e) som skal bruke dette dersom de skal kunne ta i bruk begge kanalene. Det er altså ikke noe poeng ved midnre maskinen din også støtter dette - så begynn med å sjekke dette (fortell oss f.eks. hvilket nettverkskort modell du har om du ikke klarer å google frem disse faktaene selv). Det er desverre ikke helt standard å da støtte for 2 (eller flere) kanaler på alle maskiner - dog det er større sjanse for det om maskinen er fra de siste par årene. Eneste måten å være helt sikker er å sjekke specs på modellen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...