Knut63 Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Hvor regner dere som akseptabelt tap av båndbredde fra router til pc? WLAN. Har 60/60mbit fra Altibox og får også stort sett dette med kabler, men sjeldent mer enn 40mbit trådløst. Avstand fra router er 5 -6-7 meter og i samme rom. Endret 10. januar 2012 av Knut63 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Sjekk om båndbredden i router er satt til 40MHz på wlan. Hva som er akseptabelt avhenger av teknologi og antall datastrømmer. 11n bruker normalt 1-3 datastrømmer med ca 50, 100 og 150Mbit som sannsynlig maxhastighet. Mange routere og noen klientkort struper båndbredden til 20MHz og da blir hastigheten tilsvarende redusert i forhold til max som er 40MHz. Endret 11. januar 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Knut63 Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Vet du hvor jeg sjekker dette i en dir-655? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Vet du hvor jeg sjekker dette i en dir-655? under "wireless/WLAN/wifi" menyen et sted. Ta et screenshot av de skjermene som har med wirelessen å gjøre om du ikke er sikker. Jeg kan desverre ikke menyene utenatt på modellen. Med single-kanal kan du oppnå teoretisk maks på 150Mbps, men hva du oppnå i praksis er ofte mye mye lavere (og det er normalt forsovidt). Er du på single-kanal så vil jeg ikke si at det er helt unormalt for typiske forhold at du kan makse ut på nærmere 40, så i så fall kan det absolutt være smart å bruke dobbel for å øke båndbredden. Jan Skrotnes glemmer dog å nevne noe som er ganske viktig - du må ha dobbel radisender på maskinen(e) som skal bruke dette dersom de skal kunne ta i bruk begge kanalene. Det er altså ikke noe poeng ved midnre maskinen din også støtter dette - så begynn med å sjekke dette (fortell oss f.eks. hvilket nettverkskort modell du har om du ikke klarer å google frem disse faktaene selv). Det er desverre ikke helt standard å da støtte for 2 (eller flere) kanaler på alle maskiner - dog det er større sjanse for det om maskinen er fra de siste par årene. Eneste måten å være helt sikker er å sjekke specs på modellen. -Stigma Endret 11. januar 2012 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå