Garrian Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Heisann, Jeg har problemer med at det lekker kjølevæske fra min nylig innkjøpte BMW 320i e36 1993 mod. Problemet ble først oppdaget da jeg satt å koblet bilstero mens bilen stod på tomgang i kanskje 1 time eller 2. I det jeg skrudde av motoren hørte jeg en boblelyd og jeg gikk ut og så en putt under bilen. Det var dårlig lys i garasjen og bilen er noe senket så jeg fikk ikke sett skikkelig hvor det kom fra. Jeg startet bilen opp igjen i dag og fant ut at det kom fra radiatoren. Jeg tok ut radiatoren, spylte den innvendig med hageslangen, samme gjorde jeg med slangene som går til motoren. Jeg stramte så skruene i bunn og fylte så på ny kjølevæske, ca 40% blanding på øyemål. Jeg fikk kanskje på 1 liter eller 2. Jeg startet motoren for å få væsken til å sirkulere, men nivået i tanken gikk aldri ned. Jeg klemte på noen slanger her og der og da sank nivået i beholderen litt, så satte jeg på korken og tok ut på en liten tur. Temperaturmåleren gikk ganske fort fra 0%, til 50% (driftstemperatur), men den stoppet ikke der. Jeg kom ikke langt før den beveget seg mot det røde. Jeg stoppet opp og åpnet panseret, nå dryppet det en del fra bunn av radiatoren. Jeg fylte på litt mer væske og kjørte ett stykke til, og samme problemet oppstod, når jeg nå åpnet lokket fosset det ut kjølevæske. Jeg kjørte så hjem, men rett før jeg kom hjem ble den så varm at varsellyset kom på. Jeg stoppet opp og ble stående for å kjøle den ned. Jeg kom meg etterhvert hjem og parkerte i garasjen. Så, hva kan være galt her? Jeg fatter hvertfall ingenting. Forresten, hva er den blåe skruen nesten i bunn av radiatoren til? Og den helt i bunn (ca 3cm sekskanthode i plast). Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Det kan høres ut som defekt sirkulasjonspumpe. Hvis den er død, og dermed ikke spinner, så vil den effektivt blokkere strømmen av vann. Jeg ville koblet den fra strømnettet, og satt spenning på den for å se om det er liv. Er det ikke det, så har du problemet :-) Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Vannpumpen er mekanisk ikke elektrisk slik konduktans antyder. Vannpumpen og sirkulasjonen fungerer nok noe siden du får varmt vann i radiatoren. Men pumpen kan være slitt eller gåen alikevel. Hvis termostaten er gammel så er som regel problemet at den ikke lukker slik at motoren får for mye kjøling og ikke blir varm nok. Tempmåleren sitter på blokka på motoren og ikke på radiatoren. Hvis du har elektrisk vifte for radiatoren så har denne egen føler på radiatoren. Når du skal fylle på kjøleveske så må du passe på å få fylt hele systemet med vann, ikke bare radiatoren. Det kan være vanskelig på din motor å få fylt opp skikkelig uten å lufte riktig mens du fyller på. Varmeapparatet har et register og rør som må fylles og tømmes helt for luft. Mener at det lar seg gjøre på de fleste motorer på E36 ved å stå i oppoverbakke eller å jekke opp hele fronten ganske mye. Jeg tror du har gåen pumpe + at du ikke fylte nokk/riktig opp med kjøleveske. Det er nok store muligheter for at du har en lekk toppakning også , spesielt etter dette. Toppakning er egentlig ikke noen stor sak å fikse. Høres bare ekstra skummelt ut. Når du fyller kjøleveske så fyll slik du gjorde + at du klemmer/pumper litt på slangene inn og ut av radiator. Mange har lufteskrue på toppen av blokka gjerne ved vannpumpe eller ved termostat. (Haines boka er fin å ha). Når du ikke får på mer starter du motor og lar den gå på tomgang. Nå kan du etterfylle vann på radiator mens motor går. Vannet vil synke når motoren blir varmere hvis det er luft i systemet. Når vannet begynner å stige og renne over setter du på radiatorlokket. Husk å ha veske i ekspansjonstanken også. Er alt tett da så skal nivået i ekspansjonstanken stige, gjør den ikke det har du nok en lekasje et sted. Hvis det kommer bobler i radiatoren (kansje med litt røyk i også)etter at alt er fylt og ok så har du garantert lekk toppakning. Sjekk olja di også. Er den gråaktig eller at du har vaselinlignenede gørr i topplokket/fyllekorken så lekker vannet ut i motoren gjennom topppakningen. Endret 16. januar 2012 av Glavalavala Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå