nomore Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Hei! Eg har som regel en del drikkeflasker stående med vann rundtomkring. Disse kan stå i alt i fra noen dager til noen uker før eg drikker av de. Og noen drikkes det såpass sjeldent av at det kan ta mange måneder før flaska er tom og fylles på med nytt vann igjen. Har bla ei i bilen, to på jobb og to her hjemme. Disse vaskes aldri, da det tross alt "bare er vann" på de. I beste fall blir flaska pantet etter noen måneder og erstattet med ei ny. Men, eg kjøpte meg nettopp et par drikkeblærer til bruk på turer og trening, og der er det masse advarsler om at man må passe på både slange, tut og vannbeholder, og sørge for regelmessig vask samt skikkelig tørk etter bruk. Ellers ble det stygge bakterier i utstyret. Bortsett fra at disse produktene er bedre utstyrt mot bakterier(anti-bakteriebelegg) enn engangsflasker så er jo bruken relativ lik. Men eg ble jo litt skremt. Er det såpass farlig at eg burde slutte med praksisen? Dvs at eg faktisk vasker og tørker flaskene mine regelmessig og i det minste ikke lar de stå i dagesvis uten å brukes? Lenke til kommentar
Flying Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Tjohei! Forskning.no hadde nylig en artikkel om dette. Den kan du lese her. Selv kjører jeg drikkeflasken og tuten i oppvaskmaskinen når den begynner å se ekkel ut eller lukter. Men nøler ikke et sekund med å drikke vann som har stått lenge på lukket flaske. Endret 10. januar 2012 av Flying 3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Takk for svar. Betryggende. Men føler det var i kontrast til for eks denne: http://www.camelbak.com/Sports-Recreation/Support/Product-Care/Cleaning/How-to-clean-your-CamelBak-reservoir.aspx Pluss en del foruminnlegg eg har lest angående bruk av CamelBak(og lignende) samt skremselshistorier om hvor syke folk har blitt av å ikke rengjøre vannbeholderen etter bruk. 1 Lenke til kommentar
Flying Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Det er nok litt mer bakterier i en camleback som du gjerne går rundt og sutter på til enhver tid enn en flaske du tok to slurker av som har ligget en måned i bilen. Land flest har mye mer bakterier og mikroorganismer i springvannet enn hva vi har i Norge og da vil det ikke gå like lenge før camelbacken er infisert med ting som kan gjøre deg syk. Produsentene av diverse varer overdriver vanligvis instruksene for å unngå søksmål når en av en million får skader. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Kanskje dette er ein forholdsregel sidan enkelte fyller fjellvatn i camelbacken og dette vannet ikkje alltid er heilt reint? Det kan også være at du sikkler og spytter meir i ein camelback sidan bordmanerane ikkje alltid er heilt på topp når du er sliten og tørst. Dersom du er i tvil om du bør vaske eller bytte up flaskene dine så kan du lukte på munnstykket/flasketuten, dersom det lukter vondt/surt så er det nok lurt å vaske litt, dersom du ikkje lukter noke så går det sikkert greit. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Du bør begynne og vaske flaskene dine og hvis du har drikket av vannet så utvikler det seg bakterier i vannet. Du burde ikke gjøre slik du gjør... Lenke til kommentar
Chefkom Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 jeg vet ikke hva det er med camelback, men min har før fått ett mitt ekkelt belegg på innsiden (har da bare skylt den med varmt vann noen ganger og den har blitt helt fin) vann flasker har jeg ikke hatt det samme problemet med! og jeg har hatt noen ligende veldig lenge! rydda når jeg flytta og fant en gammal gammal flaske bakerst bortest under senga, var jævelig tørst med hadde mye å gjøre så tok noen slurker av flaska og det smake helt ok, og jeg ble ikke syk av det! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Man blir nok ikke syk av det men det å la vann flasker stå i evigheter danner bakterier som du får i deg. Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hva er farlig med bakterier birgerCaC? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Det kan oppstå sopp og annen dritt... Lenke til kommentar
droidy Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Alt er hvis farlig idag, til og med vannet man drikker (selv om det var rent før...). Gi bare en glatt faen i alt slikt du hører, og gjør det som faller deg inn. Du dør til slutt uansett. Å bli skitten, omgås med bakterier, bli syk også frisk igjen, er helt normalt, og er slik det skal være. Idag blir jo folk sykere og sykere, og snufser allerede før det blir spådd kaldt vær, hvor de så plutselig snuser i seg industrimengder av nesespray og knasker kilovis av tabletter - som om det var det livsnødvendige oksygenet selv. Jeg skal fortelle deg en historie fra da jeg var barn, jeg: Når jeg var 8-9 år badet jeg i en dam av regnvann i skogen... Det var ikke den galskapen da, med å holde alt rent hele tiden. (Idag er jeg aldri syk, og jeg spiser aldri tabletter) Endret 29. januar 2012 av droidy Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det er vell visse grunner til at folk blir syke Lenke til kommentar
droidy Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det er vell visse grunner til at folk blir syke Ja, dårlig immunforsvar. 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nettopp! Så hvorfor ikke prøve å få bedre immunforsvar? 1 Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Man får bedre immunforsvar av og slippe litt skitt innpå seg. 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Ja man det finnes bedre måter å trene immunforsvaret. Hvis man drikker sånt dritt vang over langere tid så kan det kjapp oppstå mer alvorlig.. Dessuten så smaker vannet dritt! Lenke til kommentar
droidy Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Ja man det finnes bedre måter å trene immunforsvaret. Hvis man drikker sånt dritt vang over langere tid så kan det kjapp oppstå mer alvorlig.. Dessuten så smaker vannet dritt! Nei. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Å jo! Jeg har kanskje feil med det at det finnes bedre måter, men slikt over tid kan danne mye dritt! Og dessuten så vil vannet få en vondere smak. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Eg har ikke fobi mot bakterier, bare så det er klart Eg har ingen problem med å akseptere at det er bakterier rundt oss, og at eg får disse i meg. Det eg frykter er at stillestående vann med tilgang på luft(eller lukket i en kontainer) danner bakterier som er mer aggressive enn vanlig. Typisk mageproblemer, diare og tilsvarende plager. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg tror ikke at du kan få magesyke av å drikke gammelt vann, men hva er egentlig vitsen med å la vannflaskene stå i evigheter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå