mrtliheim Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Hei, jeg har nylig bygget min gamer pc, og har gått som ei kule siden jeg bygde den mandag forrige uke. Tempraturene har vert gode, og prosessoren har vert idle på 30 grader (Standard kjøler) og systemet på ca 28 Grader, Helt til i dag da det står i min touchbios ( Bios program til windows for gigabyte kort) At prosessoren ligger på 60 grader, uten last......... Når jeg gir den last ved BF3 så ligger den på ca 70 grader, noe den har vært hele tiden, men jeg fatter ikke hvorfor den er idle på 60 C nå plutselig O.O kan det være temp måleren som har fått hetta ??? Takk på forhåmd, MVH Martin. PS: Se vedlagt bilde av bios Edit: Har prøvd flere temp måling programmer i tillegg til bois Endret 10. januar 2012 av mrtliheim Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) (Standard kjøler) <---- Well, there's your problem er villig til å sette mye på at en av plasttappene har løsnet. det festesystemet er helt håpløst. Endret 10. januar 2012 av SirAmp Lenke til kommentar
mrtliheim Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (Standard kjøler) <---- Well, there's your problem er villig til å sette mye på at en av plasttappene har løsnet. det festesystemet er helt håpløst. Åpner for å sjekke nå, Takk for svaret Har planlagt å bestille vannkjøler til uka uansett, men syntes bare at tempraturøkningen var litt voldsom.... Lenke til kommentar
mrtliheim Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (Standard kjøler) <---- Well, there's your problem er villig til å sette mye på at en av plasttappene har løsnet. det festesystemet er helt håpløst. Åpner for å sjekke nå, Takk for svaret Har planlagt å bestille vannkjøler til uka uansett, men syntes bare at tempraturøkningen var litt voldsom.... Det så ikke ut for å være problemet... Alle satt som de skulle, og tempen er nå på 53-54 Grader med bare chrome i bruk. (Kabinett siden er tatt av nå, kan være derfor den sank til 54) Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 det var rart, har du mye erfaring med å bygge maskiner? det kan være nesten umulig å se med det blotte øye at den ikke sitter som den skal. Lenke til kommentar
mrtliheim Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 det var rart, har du mye erfaring med å bygge maskiner? det kan være nesten umulig å se med det blotte øye at den ikke sitter som den skal. Dette var første gangen jeg har bygget en pc sjøl, men er rimelig dreven på data generelt, både hardware og software. Luftstrømmen i kabinnettet er ganske bra generelt, en 120mm nede i front til innsug og en 120mm bak for eksos, skal kjøpe et par til senere også.... Men det er nok bare å få bestilt vannkjøling så fort som mulig, At standard kjøleren er dårlig er jeg fullt klar over, men syntes som sagt det var rart at den plutselig skulle bli så varm... Takk for svar Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 tja, for veldig mange vil standardkjøleren være mer enn god nok, det verste med den (slik jeg ser det) er festemekanismen, som kan være litt vrien å få til å sitte, og som til og med kan spontan-løsne. Ved denne typen plutselig temperaturøkning har jeg en veldig mistanke om at kjøleren kan ha løsnet. hvis du har kabinett med den muligheten kan du jo sjekke baksiden av HK, om alle pinnene stikker helt igjennom, og er riktig ekspandert. Lenke til kommentar
mrtliheim Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 tja, for veldig mange vil standardkjøleren være mer enn god nok, det verste med den (slik jeg ser det) er festemekanismen, som kan være litt vrien å få til å sitte, og som til og med kan spontan-løsne. Ved denne typen plutselig temperaturøkning har jeg en veldig mistanke om at kjøleren kan ha løsnet. hvis du har kabinett med den muligheten kan du jo sjekke baksiden av HK, om alle pinnene stikker helt igjennom, og er riktig ekspandert. Er enig med deg, den festemekanismen er veldig kronglete (Liker personlig best den festemekanismen som finnes på amd sine standarkjølere) Men jeg åpnet opp baksinden, og sjekket at alle pinnene var gått helt igjennom, noe de var... Kan ikke se noe feil på monteringen av kjøleren verken foran eller bak, Det rareste var at i går kveld var den helt fin.... Lenke til kommentar
mrtliheim Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Nei, beklager bryet... Kom akkurat på hvorfor den blir så varm... Siden jeg bygde pc en har den laget en utrolig lav, men slitsom pipelyd, oppe i venstre hjørne, Da fant jeg ut at problemet var at jeg måtte deaktivere at prosessoren gikk idle, noe som gjorde den varmere.... Nå, etter at jeg kom på dette, tilot jeg prosessoren å gå idle igjen ( Noe som ga den hjerneknusende lyden tilbake...) Å da sank tempraturen ned til 27 grader med en gang Haha. Unskyld bryet, men nå er problemet løst Taker for gode svar uansett.... Lenke til kommentar
Swixcap Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Vel, den pipelyden er jo ikke helt normal da... 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Vel, den pipelyden er jo ikke helt normal da... Faktisk ganske normalt, det kalles coil whine og er et (u)kjent fenomen. Farlig er det heller ikke. Endret 10. januar 2012 av arni90 1 Lenke til kommentar
Swixcap Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Faktisk ganske normalt, det kalles coil whine og er et (u)kjent fenomen. Hm, ok takk. da lærte jeg det. Ønskelig er det i hvertfall ikke. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Vel, den pipelyden er jo ikke helt normal da... Faktisk ganske normalt, det kalles coil whine og er et (u)kjent fenomen. Farlig er det heller ikke. Vel vi skal jo ikke gi noen garanti for at dette er det da, men om OP kan bekrefte at det er en spesiellt høyfrekvelt "ile-lyd" som varierer med belastning på maskinen så er jeg enig i at det høres veldig sansynlig ut. Som regel går det ann å rette dette ved litt enkel modding. man trenger bare å stoppe vibrasjonen eller endre blanasen nok til å forhindre at den resonerer på frekvensen. Har opplevd noe lignende på et skjermkort før (dette er vel så langt jeg vet det som er aller mest typisk å oppleve et slikt fenomen på). -Stigma Lenke til kommentar
mrtliheim Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Vel, den pipelyden er jo ikke helt normal da... Faktisk ganske normalt, det kalles coil whine og er et (u)kjent fenomen. Farlig er det heller ikke. Vel vi skal jo ikke gi noen garanti for at dette er det da, men om OP kan bekrefte at det er en spesiellt høyfrekvelt "ile-lyd" som varierer med belastning på maskinen så er jeg enig i at det høres veldig sansynlig ut. Som regel går det ann å rette dette ved litt enkel modding. man trenger bare å stoppe vibrasjonen eller endre blanasen nok til å forhindre at den resonerer på frekvensen. Har opplevd noe lignende på et skjermkort før (dette er vel så langt jeg vet det som er aller mest typisk å oppleve et slikt fenomen på). -Stigma Ja det er dette som er problemet med pipelyden min ^^, Når jeg gir maskina litt last så slutter den helt, jo mindre last jeg gir den jo mere piper det Nå blir nok denne tråden på litt feil sted men, men. Noen som har en annen løsning? Den løsningen jeg bruker med å nekte den å gå "idle" Gir veeldig mye varme og den frakobler intels turbo modus... (Jeg lager også en ny tråd på forumet, hvor problemet passer bedre inn ) Endret 11. januar 2012 av mrtliheim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå