Gå til innhold

Hvor lenge varer et UPS-batteri, og er HP bra saker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke noe konkret om den UPS'en men et par ting bør du være klar over: I USA bruker de ikke samme system for elektrisk energi som vi gjør i europa, du bør sjekke om du kan bruke denne UPSen.

batteriers holdbarhet vil variere i veldig stor grad ut fra bruk, omgivelsestemperatur, lading OSV, det er dessuten et hensyn hvilket KRAV du har til politelighet. for profesjonell bruk vil jeg si maks 2 år på et batteri, mens privat kan det kansje være 5-10 år gitt riktig bruk.

Lenke til kommentar

Hvis du mener 110 i forhold til 220 V er det ikke noe problem, jeg har svart belte i å shoppe ting fra USA. Datasentre bruker veldig ofte 220 V der av effektivitetshensyn, derfor er ofte UPS-ere til rackmontering 220V. Denne er det.

Når det gjelder krav, er egentlig opplegget sånn: Den skal brukes på hytta, og der er det sånn at også foreldrene mine bruker den. Så poenget med en UPS er at når noen kommer og slår på strømmen (med jordfeilbryteren) skal serveren slå seg på. Når de går igjen, skal signalet fra UPS-en gå til serveren, som foretar en kontrollert nedstengning ved å stoppe de tre virtuelle maskinene som kjører (ikke spør hvorfor jeg trenger det på ei hytte, det er en lang historie...) og så avslutte Windows Server og slå seg av. Så lang tid på batteriet har ikke så mye å si, men jeg vil gjerne ha det sånn at den kan vente fem minutter før det skjer, i tilfelle det er et kort strømbrudd mens vi er der, eller noe sånt. Det betyr vel at jeg ikke stiller så veldig strenge krav?

Lenke til kommentar

ja forsåget, MEN en hytte der strømmen er helt avstengt når dere ikke er der: det høres kaldt ut. Batterier liker ikke kulde.I hvor stor grad det er et problem er vanskelig å si. men det som er helt sikkert er at det ikke er optimalt.

btw:

En jordfeilbryter er ikke beregnet eller godkjent for bruk som bryter.

Lenke til kommentar

Dette er snakk om en hytte på Sørlandet, ved sjøen. Jeg kan ta UPS-en med meg hjem og legge den i en god, varm bod i den tiden.

Og jeg vet det, men det er faktisk ingen annen hovedbryter på hytta. jeg og broderen har to hytter ved siden av hverandre, og ingen av dem har noen annnen hovedbryter en jordfeilbryteren. Og det er gjort av autoriserte elektrikerfirmaer.

Lenke til kommentar

Så jeg bør med andre ord skru ned den nedstengningen til ett minutt. De fleste strømbrudd er jo uansett veldig korte, eller så varer de lenge. Vil det si at hvis batteriet er forholdsvis godt ladet (si at 75-80 % er igjen av en 1500VA når jeg bare kjører en server med 350 w strømforsyning på den i ett minutt), tåler det å stå der selv om det blir noen minusgrader? Det blir veldig sjelden veldig kaldt i området.

Lenke til kommentar

Og jeg vet det, men det er faktisk ingen annen hovedbryter på hytta. jeg og broderen har to hytter ved siden av hverandre, og ingen av dem har noen annnen hovedbryter en jordfeilbryteren. Og det er gjort av autoriserte elektrikerfirmaer.

men antagelig under antagelsen at strømen alltid skulle stå på.

det er ikke så vanlig med en hovedbryter foran hele anlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...