Gå til innhold

Epson Stylus PRO 3880 - erfrainger osv?

Anbefalte innlegg

Går og vurderer en Epson Stylus PRO 3880 og ønsker alle mulige tanker og erfaringer før jeg sender bestilling av gårde. Hovedmålet vil nok bli print fra A3+ og nedover, men har en del bilder innimellom som absolutt vil gjøre seg på større print. Så vidt jeg oppfatter har den også mulighet for flat mating som vil eliminere problemer vi har hatt på den ene lillebroren på tykke kunstark hvor kurvingen under mating ser ut til å bli i overkant og medfører striping på enkelte bidler.

Meget takknemlig for alle typer respons. Ønsker ikke forslag om evt Canonprintere som alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har laget en slags erfaringstråd for den printeren: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355808

Spørsmålet jeg stiller meg angående det du nevner med at du har endel bilder som kanskje vil gjøre seg på større print er hvis du f.eks allerede har en A3 printer (noe jeg ikke vet om du har) er om det muligens er bedre å kjøpe disse printene dersom vi ikke snakker om stort volum?

Et problem med A2 er at det ser ut til å være svært vanskelig å finne rimelige rammer med god nok kvalitet dersom du skal ramme inn selv. Enten er rammene for små og man får ikke utnyttet hensikten med A2, eller så er de for store. Dessverre er det og ofte at glasskvaliteten ødelegger - og jo større glass jo bedre synes den dårlige kvaliteten.

Papir er og mye mer kostbart til A2 enn f.eks A3, mer enn den ekstra størrelsen skulle tilsi. I tillegg er de store blekkpatronene svært dyre når dagen kommer og de er tomme.

Det største problemet jeg (enda) sliter med er å få rette lysheten på printene, de blir dessverre altfor ofte for mørke, selv når jeg har lysnet de betraktelig i programvaren.

Tor

Lenke til kommentar

Takker så meget for innspill. Har ingen dedikert fotoprinter pr i dag så skal handle uansett.

Til galleribildene har vi enten printet ut på kompis sin 2880 eller jeg har bestilt fra aprilwinds. Vi har på 2880 printet ut på Ilford Gold Fibre Silk og det har fungert greit etter at vi la inn papirprofilen. Eneste justeringen vi nå gjør er å trekke opp mellomtonene i curves for å få utskriften til å matche skjerm. Nå skal det sies at vi jobber med dempet skjerm til bilder i forhold til hva jeg vanligvis gjør når jeg f.eks surfer på nett. Men da vet vi også at det vi ser på skjerm får vi igjen på papiret og da er det ingen problemer med justeringen.

Ulempen med 2880 er at den har begynt stripe på det forholdsvis tykke papiret noe som delvis kommer av krummingen i arket som blir via arkamateren, noe jeg etter å ha lest litt mener man unngår med alternativet med flat mating på 3880.

Skal forøvrig skumme meg gjennom tråden din. Merkelig jeg ikke fant den da jeg for en gangs skyld søkte før jeg postet - hehe...

Lenke til kommentar

Jeg custominnrammer forøvrig inn bildene i galleriet og benytter refleksfritt UV-glass av forholdsvis dyr kvalitet, så å lete etter ferdigrammer blir likevel ikke aktuelt. OK, så blir galleribildene ikke helt gratis, men du verden så mye skryt vi får når bildene matcher både passepartouten i tre lag og at fargene f.eks går igjen i rammen eller at rammen har en kontrastfarge som fremhever bildene. Foreløpig klarer vi ikke få til bredere passepartouter enn 1 meter og 40 cm, men det er ganske drøy bredde og har foreløpig bare vært aktuelt ved innramming av et trippelt bilde der man har tre A3+ bilder ved siden av hverandre på høykant i samme passepartout. (Noe som forøvrig ble knalltøft....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...