Gå til innhold

Spørsmål om - korn - karbohydrater - proteiner - fett - hygiene

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha prøve om dette imorgen som jeg er veldig lite forberedt på pga lite søvn og mye lekser, vurderte å lage tråd i leksehjelp tråden men føler det er bedre å spørre her. Tema som testes: - korn - karbohydrater - proteiner - fett - hygiene

Jeg kan veldig lite om dette her fordi jeg er har vært mye hos rektor av forskjellige grunner mistet også ca 3-4 timer mat&helse pga andre ting. Så lurte på om dere kan hjelpe meg med dette. Gjerne forklare hva de forskjellige tingene er, også nevne flere typer proteiner, flere typer korn forskjellen på mettet og umettet fett :) takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal skrive noen slags form for fakta setninger om korn osv så kan jeg jo hjelpe deg litt med korn (gidder ikke og komme med en hel haug av info... lat)

Korn:

Korn kommer fra planter som det dyrkes meget mye av i norden.

Det finnes 4 hovedsorter i korn som heter: Bygg, Rug, Havre og Hvete.

Rug og havre ble spredd som innblandinger i hvete og bygg.... Osv

Hvete og bygg er de to mest populære sortene i Norge men havre følger også med i markedet. Man kan også si at rug er en etterspurt kornsort men det dyrkes meget lite av sorten i Norge. Bygg brukes til ølbrygging, dyre for og forskjellige matvarer. Bygg er dessuten den mest brukte kornsorten i dyrefor som bla produseres i Norge. Rug er en sjelden korn art som brukes til dyrefor og matvarer. Hvete er en populær korn art som brukes til matvarer og brukes blant annet til mel. Hvetemel er det mest brukte melet nå til dags så hvete er en meget etterspurt korn art. Havre brukes til dyrefor og forskjellige matvarer som f eks havre gryn.

Endret av BirgerCaC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...