Gå til innhold

Hvilken Linux- versjon passer best for meg?

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg vurderer å installere Linux på en datamaskin. Jeg er helt ny på Linux, så jeg lurer på hvilken versjon som passer best for meg. Jeg har lest at man kan bruke Wine for å kjøre Windowsapplikasjoner på Linux og Ubuntu. Og hva med mine drivere? Vil de funke med Linux? Jeg er helt noob når det gjelder Linux så ingen av disse spørsmålene her. Jeg har hørt at det er mye tull med nVIDIA drivere og Linux. Jeg lurer litt på om jeg skal velde KDE istedenfor Gnome, pga det ligner på Windows. Kanskje jeg skulle valgt OpenSUSE eller Kubuntu? Hva mener dere, med tanke på drivere, programmer og skrivebord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ny, og da anbefaler jeg Ubuntu. Wine fungerer til det meste av Windows-programmer, men du kan ikke alltid forvente at alt skal fungere bra.

Nvidia sine drivere i Linux fungerer utmerket, og Ubuntu kommer til å ta hånd om driverene for deg! :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Alle har forskjellige preferanser og meninger, så det lureste du kan gjøre, vil jeg si, er å prøve deg frem. Det viktigste i første omgang er at det er lett å komme i gang, og begge distroene du nevner er forholdsvis enkle å installere.

Et tips er å begynne virtuelt. Du kan f.eks. bruke VirtualBox til å teste ut noen distroer og installasjoner uten å være redd for å rote det til på maskinen din.

Lenke til kommentar

Du er ny, og da anbefaler jeg Ubuntu. Wine fungerer til det meste av Windows-programmer, men du kan ikke alltid forvente at alt skal fungere bra.

Nvidia sine drivere i Linux fungerer utmerket, og Ubuntu kommer til å ta hånd om driverene for deg! :)

Burde jeg kanskje bruke Kubuntu? Jeg har lest på diverse Linux-nettsteder at KDE ser mer ut som Windows enn Gnome. Og hva med installasjonen? Linux bruker jo ext4 filsystem og jeg har ingen cd-er som jeg kan brenne noe på, så kan jeg installere Kubuntu med USB? Jeg har fått til å installere Windows fra USB uten å starte opp fra USB, blir det det samme med Linux?

Lenke til kommentar

Før du begynner å installere linux bør du finne ut av hva du ønsker å bruke systemet til. Å teste ut virtuelt først kan være lurt, da er det enkelt å teste mange forskjellige distribusjoner og skrivebort, og liker man det ikke er det enkelt å fjerne.

Du kan installere fra USB, på f.eks. Unetbootin. Kubuntu er ikke den beste KDE distribusjonen, der er OpenSuse, Mandriva og Fedora mer for seg gjort etter hva jeg har skjønt.

Det skrivebordet som er mest likt Windows er nok LXDE og muligens Linux Mint (av hva jeg har sett), men ingenting å så forskjellig, er ganske greit å komme i gang med uansett hvilket skrivebort man har.

Skjermbilder

LXDE: http://lxde.sourceforge.net/screenshots.html

KDE: http://kde.org/screenshots/

Gnome 3/Shell: http://live.gnome.org/GnomeShell/Screenshots

Mint kan også være ett godt alternativ. Skjermbilder: http://www.linuxmint.com/screenshots.php

Lenke til kommentar

Og jeg har et nettverkskort som jeg må bruke, det står i manualen at det bare er kompatibelt med Windows 2000, XP og Vista. Vil den programvaren fungere med Mint eller Fedora? By the way: Nå er det Mint og Fedora det står mellom, jeg skal teste begge før jeg eventuelt bruker en av dem på datamaskinen min.

Lenke til kommentar

At linux ikke er oppgitt som ett kompatibelt system betyr ikke at det ikke vil fungere. Kommer litt an på hvor sær produsenten er, den kan fungere smertefritt eller du kan få problemer. Ett lite google søk på merke og modell av nettverkskortet og linux bør gi noen svar. De fleste drivere på linux ligger i kjernen, og blir da distribusjons uavhengig, og de fleste populære distribusjoner bruker (tilnærmet) samme versjon av kjernen. Eneste unntaket jeg kommer på er proprietære amd/ati og nvidia drivere, men de installeres via pakkebrønnen, hvis man vil ta de i bruk.

Lenke til kommentar

At linux ikke er oppgitt som ett kompatibelt system betyr ikke at det ikke vil fungere. Kommer litt an på hvor sær produsenten er, den kan fungere smertefritt eller du kan få problemer. Ett lite google søk på merke og modell av nettverkskortet og linux bør gi noen svar. De fleste drivere på linux ligger i kjernen, og blir da distribusjons uavhengig, og de fleste populære distribusjoner bruker (tilnærmet) samme versjon av kjernen. Eneste unntaket jeg kommer på er proprietære amd/ati og nvidia drivere, men de installeres via pakkebrønnen, hvis man vil ta de i bruk.

Sorry, jeg tror du misforsto meg. SÅ noob er jeg ikke. Jeg vet hva kompatibelt vil si, men jeg bare lurer på om Wine vil gjøre at jeg kan bruke programvaren til nettverkskortet mitt på Linux Mint?

Lenke til kommentar

Det er mulig å installere over nettverk, pxe install (mulig denne guiden fungerer enda: http://hugi.to/blog/archive/2006/12/23/ubuntu-pxe-install-via-windows, hvor windows er pxe server). Men det krever at du har tilgang til en annen maskin som kan hoste en pxe server med nødvendig image.

Man kan også ta ut harddisken og sette den i en annen maskin, installere på den og så flytte harddisken tilbake. Tror ikke det er så mange andre alternativer enn disse.

Du trenger nok ikke den programvaren, linux har sin egen. Gitt at linux har drivere til kortet. Hadde du har mulighet for å bruke en live cd hadde det vært enkelt å sjekke ut...

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Hva bruker du denne programvaren til?

Det er programvaren til nettverkskortet mitt, det nmå jeg ha for å kunne koble til trådløse nettverk så jeg kan bruke internett. Hvis spørsmålet mitt var hva jeg skal bruke Linuxen til så er svaret surfing, musikk og kontoroppgaver:-D

Du trenger ikke noe programvare til nettverkskortet ditt, det er innebygget. Du trenger forsåvidt ikke den programvaren til Windows heller, forutsatt at nettverkskortet ditt ikke er fantastisk sært, da. Driver holder (følger sannsynligvis med linux), programvaren står operativsystemet for. Nettverk er grunnleggende funksjonalitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville da først prøvd Zorin OS :-) De har gjort det så likt windows så mulig :-) Etter det kan du prøve Ubuntu.

Zorin så faktisk veldig bra ut for nybegynnere som ønsker å prøve ut et alternativt OS. Selv liker jeg forandringen fra Windows til GNU/Linux, og derfor ønsker jeg ikke at distroen skal etterligne Windows i det hele tatt.

Men det kan være en god begynnelse for dem som ikke gidder å lese eller utforske selv. Godt tips!

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...