oxox Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Hei, jeg lurer på hva som skjer og hvilken konsekvenser jeg kan få ved å stryke i P-matte i VG1? Må jeg ta hele VG1 på nytt igjen eller hva? Også finnes det noen godt betalte høy utdanninger som ikke trenger matte/fysikk/kjemi?(fått intrykk av alt bra trenger det) Takk på forhånd! Endret 10. januar 2012 av oxox Lenke til kommentar
DeadmauS Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Vell, du må minimum få karakteren 2, altså bestått i alle fag for at du skal få generell studiekompetanse. Uten det vil du ikke komme inn på noen høyere utdanninger. Så konsekvensene blir at du må ta opp faget du har strøket i senere og bestå, hvis ikke vil du som sagt ikke få generell studiekompetanse. Og nei, hvis du stryker i et fag må du ikke ta VG1 på nytt. Men hvis du stryker i flere fag må du nok det, husker ikke hva grensa er. Endret 10. januar 2012 av DeadmauS Lenke til kommentar
sunde1990 Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Hvis du stryker i et fag, får du sjanse til å ta opp en slags eksamen når du starter i vg2. stryker du på den så må starte på ny og ta faget med førsteklassingene hvis jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Stryker du i 1P, må du ta en eksamen til jul neste år. Dersom du også stryker på den eksamen får du ikke lov til å fortsette med 2P (som jeg antar du velger siden du stryker i 1P). Da blir det opptil deg å ta eksamen i disse fagene som privatist for å få vitnemål fra skolen. Dersom det er flere fag du stryker i kan du evt få en avtale med skolen om å ta de fagene i et ekstra år. Lenke til kommentar
oxox Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Takk for svarene. Går det ikke ann å velge vækk matte når man kommer i VG2? tenkter på geofag og IT vg2/vg3? hva kan jeg eventuelt gå videre på høyskoler med de fagene? med la oss si 4 i snitt? Lenke til kommentar
DeadmauS Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Du må ha matte på Vg2 også. Hvis du for eksempel velger matte 2P, slipper du matte på Vg3 Lenke til kommentar
oxox Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Takk, er det mange muligheter open for en med 4snitt generell studiekompetanse?(høyskoler/universitet) Der man kan oppnå jobber med generelt bra lønn 500-800k i året. Endret 10. januar 2012 av oxox Lenke til kommentar
DeadmauS Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Du får mange muligheter med 4 i snitt. Men hvor gammel er du forresten? Utifra det du har skrevet hittil vil jeg ikke anta at du er så veldig gammel. Du fokuserer veldig mye på lønn og er veldig opptatt av å få en jobb med bra lønn. Husk at trivsel og at du liker jobben din er mye viktigere. Når du blir litt eldre vil du forstå at man velger utdanning etter hva man har lyst til å studere og ikke etter hvor bra man eventuelt vil tjene. Lenke til kommentar
oxox Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Du får mange muligheter med 4 i snitt. Men hvor gammel er du forresten? Utifra det du har skrevet hittil vil jeg ikke anta at du er så veldig gammel. Du fokuserer veldig mye på lønn og er veldig opptatt av å få en jobb med bra lønn. Husk at trivsel og at du liker jobben din er mye viktigere. Når du blir litt eldre vil du forstå at man velger utdanning etter hva man har lyst til å studere og ikke etter hvor bra man eventuelt vil tjene. Jeg tenker sånn at det gjør ingenting om en jobb ikke er fult så gøy, men bra betalt da kan man heller ha råd til et bedre og friere privatliv noe som jeg verdsetter mer enn å ha det litt ekstra gøy på jobben.(jeg er 17) Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 For å få en jobb med høy lønn må man vise at man er god nok, og er villig til å stå på. Høy lønn medfører ofte at du må tildels ofre privatlivet ditt til jobben. For å få til dette bør man finne noe man trives med. Det er ikke bare å komme igjennom en bestemt utdannelse og så på magisk vis skaffe seg en jobb med høy lønn på bakgrunn av det. Holdningene dine i forhold til skole vitner ikke akkurat om at du kommer til å klare å gjøre det bra i en jobb du kjeder deg i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå