Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av hybel [Haster]

Metino

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal si opp en leiekontrakt i skrivende stund og vil forsikre meg om at alt blir gjort riktig.

I punkt 5. I Landsforbundets leiekontrakt står det følgende:

Leieforholdet starter den 20.08.2011.

B. og opphører uten oppsigelse den 20.06.2012.

Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 2 måneders frist til fraflyttning ved utløpet av den kalendermåneden fristen utløper i.

Jeg sier opp i dag 10.01.2012. Da må jeg betale 20jan, 20feb og 30mars, eller bare 20jan og 20 feb. Jeg blir ikke enig med meg selv og de jeg har snakket med. Trenger hjelp fort!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. I kontrakten sier det forskuddsvis den 20. i hver måned. Jeg betalte også en måned ektra med husleie da jeg flyttet inn. Som skulle trekkes fra den siste måned av oppsigelsen. Jeg er enda usikker på om jeg må betale for 20 mars, altså fra 20 mars til 20 april? Synes det høres litt merkelig ut men kan vel være tilfelle. Selv om jeg sier opp i dag og har 2 måneders oppsigelse?

Lenke til kommentar

Om du legger to og to sammen nå så er du i mål :)

Forhåndsbetaling, da skal du betale for de månedene eg sa. Og om du har en avtale om at du betalte en måned ekstra som skulle trekkes fra siste måned så trekker du den enkelt og greit fra de månedene eg listet opp. Dette var da sikkert ett "depositum".

Lenke til kommentar

Ok. Du skjønner at huseier poengterte at jeg måtte betale for 20jan, 20feb og 20 mars(minus den ene je ghar betalt ekstra for). Han mente at hadde jeg sagt opp før nyttår ville jeg sluppet det, noe som ikke jeg finner logisk. Jeg har null peiling og vil heller ikke bli snytt for pengene, derfor må jeg være bombesikker :)

Lenke til kommentar

Hør på ordlyden. Han mente du skal betale FOR januar februar og mars. Når du betaler forskuddsvis så betaler du den 20 i hver måned. Dvs at for januar så betalte du 20 desember. Så når du skal betale for januar, februar og mars, så skal du betale den 20 desember, 20 januar og 20 februar. Men siden du hadde en avtale om å droppe den ene, så skal du kun betale for 20 januar.

Lenke til kommentar

Gosh, dette blir jeg ikke klok på. Snakket nettopp med huseier og jeg tror han mener at jeg skal betale husleie til og med den 20. mars. Altså forskudd på mars/april. Fordi at jeg sier opp i kalendermåneden januar, altså oppsigelsen går til 10 januar til 10 mars. Og dermed må jeg betale for de 10 siste dagene i mars også, ergo april også. Hvertfall de 10 siste dagene i mars?

Lenke til kommentar

Hva står det, ordrett, i kontrakten din angående oppsigelse?

Det mest NORMALE er pr kalendermåned. Det vil si at om du leverer inn oppsigelse i januar, så løper ikke oppsigelsesfristen før første februar, uansett når i januar du leverte oppsigelsen. Leverte du den inn den første februar, så løper den ikke før første mars. Dette er normal praksis, og mest vanlig, men dere kan ha avtalt noe annet, og dette står da i kontrakten.

Så, om dere har blitt enig om to måneders oppsigelsestid, og du sier opp i dag, så begynner oppsigelsestiden første februar og er ferdig 31 mars. Altså to måneder.

Du må derfor betale for månedene januar, februar og mars. I denne perioden skal du også kunne bruke leiligheten(men du skal da være ute til første april).

Siden dere har avtalt å betale leie på forskudd, så har du allerede betalt for januar(den 20 desember). Den 20 januar betaler du for februar, og den 20 februar betaler du for mars. MEN, siden dere er blitt enig om at du skal betale en måned mindre pga at den allerede er forhåndsbetalt, så skal du ikke betale den 20 februar, kun 20 januar(som da er for februar).

Dersom det er slik huseier sier, så vil resultatet være det samme. Du har nå betalt frem til 20 januar. Den 20 januar betaler for frem til 20 februar, og den 20 februar skulle du da normalt sett ha betalt frem til 20 mars. Men siden siste leie allerede er betalt så er det kun den 20 februar du skal betale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som roter ting til her er at det er brukt en standardformulering ang oppsigelsestiden "ved utløpet av den kalendermåneden" samtidig som dere har avtalt at måneden går fra 20. til 20. for leieforholdets start og sluttdatoer.

Det som i mine ører høres riktig ut er at du skal betale frem til 31. mars. Dvs at du betaler 20. januar for perioden 20.01-19.02, du betaler 20. februar for 20.02-19.03 og du betaler 20. mars for 20.03-31.01

Den siste betalingen skal da være (en vanlig månedsleie/30)x11, dvs ca 1/3 månedsleie.

Dersom du har betalt inn en ekstra månedsleie skal selvsagt denne trekkes fra.

Endret av Ekko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...