Pallantir Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Jeg har noen saker til styring av lyd i huset, og de ligger litt rundt på forskjellige maskiner. Hvis jeg skriver Server, kommer jeg til den ene av dem fordi jeg har satt IIS på den maskinen i huset som har navnet Server (og naturlig nok er hovedserveren) til å kjøre til en spesiell IP-adresse på samme maskin (med 192.168.0.1:port). Men problemet er at jeg så gjerne skulle brukt mer forklarende ord istedenfor, siden det vil være veldig logisk for de som er gjester i huset (også gjesterommet har sitt eget opplegg for sånt): "Bare skriv "gjesterom" i linjen på nettleseren din, så kan du styre musikken til gjesterommet." Og så videre for andre rom. Har noen en anelse om jeg kan gjøre dette med IIS og/eller DNS-oppsettet i Windows Server 2003 og i så fall hvordan? Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Jeg har noen saker til styring av lyd i huset, og de ligger litt rundt på forskjellige maskiner. Hvis jeg skriver Server, kommer jeg til den ene av dem fordi jeg har satt IIS på den maskinen i huset som har navnet Server (og naturlig nok er hovedserveren) til å kjøre til en spesiell IP-adresse på samme maskin (med 192.168.0.1:port). Men problemet er at jeg så gjerne skulle brukt mer forklarende ord istedenfor, siden det vil være veldig logisk for de som er gjester i huset (også gjesterommet har sitt eget opplegg for sånt): "Bare skriv "gjesterom" i linjen på nettleseren din, så kan du styre musikken til gjesterommet." Og så videre for andre rom. Har noen en anelse om jeg kan gjøre dette med IIS og/eller DNS-oppsettet i Windows Server 2003 og i så fall hvordan? Du trenger bare å lage en A-record for hver "server" som skal kunne motta requests basert på det navnet (eks. "gjesterom") på DNS serveren din. Om maskinene på nettet bruker denne, vil de da sende trafikken til riktig IP. Dette er forutsatt at port 80 er åpen, for at man skal slippe å skrive mer. For alplikasjoner med spesifikke porter, må man da taste navn:port (eks: gjesterom:21). Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Takk, det virket nesten! Jeg laget en A-record, men den krever domenenavnet også for å fungere. Jeg har egentlig ikke et domene, jeg bruker bare arbeidsgruppenavnet. Så sånn som det ble nå, må jeg skrive "musikk.arbeidsgruppe", så kommer jeg riktig. Men har du noen idé om hvordan jeg kan unngå arbeidsgruppenavnet? Det er ikke noe logisk som gjester vil huske. Eller var det dette du mente med at port 80 er åpen? Og hvordan åpner jeg i så fall den, hvis dette betyr at den ikke er det? Eller mente du ledig? For der har jeg bare kjørende IIS, men jeg kan skru av det hvis det hjelper. Edit: Jeg prøvde å stoppe IIS-serveren, men det hjalp ikke. Endret 10. januar 2012 av Pallantir Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Takk, det virket nesten! Jeg laget en A-record, men den krever domenenavnet også for å fungere. Jeg har egentlig ikke et domene, jeg bruker bare arbeidsgruppenavnet. Så sånn som det ble nå, må jeg skrive "musikk.arbeidsgruppe", så kommer jeg riktig. Men har du noen idé om hvordan jeg kan unngå arbeidsgruppenavnet? Det er ikke noe logisk som gjester vil huske. Eller var det dette du mente med at port 80 er åpen? Og hvordan åpner jeg i så fall den, hvis dette betyr at den ikke er det? Eller mente du ledig? For der har jeg bare kjørende IIS, men jeg kan skru av det hvis det hjelper. Edit: Jeg prøvde å stoppe IIS-serveren, men det hjalp ikke. Når trafikken går mot IP'en må noe svare i andre enden. Med IIS kjørende, så er port 80 åpen og klar til å svare - så det skal være OK. Kan desverre ikke si at jeg har hatt problemer med at workgroup blander seg inn.. Får du pinget uten workgroup? Har maskiner på nettverket her, som jeg når (selv om de ikke er med i domenet) - ved bruk av allerede beskrevet metode. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Takk igjen for svar! Vel, den har arbeidsgruppen oppført som domenenavn, av en eller annen grunn. Sikkert noe jeg har stilt inn en gang for noen år siden. Dette er riktignok en ny server, men jeg har brukt netsh for å overføre det meste av innstillinger fra den gamle. Hvis du mener at det må være noe som kjører på port 80 på den pc-en som er satt opp som musikk, så er det det. Hvis jeg skriver inn musikk.arbeidsgruppe (arbeidsgruppen heter selvsagt noe annet enn arbeidsgruppe, men det har jo ikke noe å si), kommer jeg altså riktig. Men hvis jeg bare skriver Musikk, kommer jeg ikke dit. Hvis jeg derimot skriver Server, kommer jeg til den musikkstyringen som er på maskinen server. Men det er kanskje fordi den selv er DNS-server? Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Takk igjen for svar! Vel, den har arbeidsgruppen oppført som domenenavn, av en eller annen grunn. Sikkert noe jeg har stilt inn en gang for noen år siden. Dette er riktignok en ny server, men jeg har brukt netsh for å overføre det meste av innstillinger fra den gamle. Hvis du mener at det må være noe som kjører på port 80 på den pc-en som er satt opp som musikk, så er det det. Hvis jeg skriver inn musikk.arbeidsgruppe (arbeidsgruppen heter selvsagt noe annet enn arbeidsgruppe, men det har jo ikke noe å si), kommer jeg altså riktig. Men hvis jeg bare skriver Musikk, kommer jeg ikke dit. Hvis jeg derimot skriver Server, kommer jeg til den musikkstyringen som er på maskinen server. Men det er kanskje fordi den selv er DNS-server? Hehe, kan være dette som skaper litt trøbbel for deg - uten at jeg kan si det med sikkerhet. Det MÅ ikke kjøre på port 80, men når du sjekker om du har kontakt via webbrowseren din og kun skriver hostname - så sjekker den standard på port 80. For å bruke andre porter, må dette spesifiseres. Burde ikke være noen forskjell, så lenge de har enkle hostnames (typ: server, musikk, film). Musikkmaskinen heter ikke noe mer? Kun: "musikk"? Og a-records heter også kun enkle navn? Om serverene har oppføringer i DNS-serveren fra før, kan du lage enkle CNAME records. Eksempel: Musikkserveren din har en oppføring i DNS-serveren på: musikk.arbeidsgruppe A 123.123.123.123 Alt du trenger da, er en CNAME record slik: musikk CNAME musikk.arbeidsgruppe Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Takk igjen for at du prøver å hjelpe! Men du misforstår nok litt nå (sikkert jeg som er uklar...som vanlig). Musikkmaskinen heter medieserver, men jeg får kontakt med den etter å ha lagt inn Musikk som A navn (alias?) for 192.168.0.15. Men bare når jeg skriver musikk.arbeidsgruppe, ikke når jeg bare skriver musikk. Ble det litt klarere? Men Medieserveren bruker DHCP, så kanskje jeg kan bruke den siste varianten din sånn: musikk CNAME medieserver.arbeidsgruppe Jeg må eksperimentere litt. Takk igjen! Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Takk igjen for at du prøver å hjelpe! Men du misforstår nok litt nå (sikkert jeg som er uklar...som vanlig). Musikkmaskinen heter medieserver, men jeg får kontakt med den etter å ha lagt inn Musikk som A navn (alias?) for 192.168.0.15. Men bare når jeg skriver musikk.arbeidsgruppe, ikke når jeg bare skriver musikk. Ble det litt klarere? Men Medieserveren bruker DHCP, så kanskje jeg kan bruke den siste varianten din sånn: musikk CNAME medieserver.arbeidsgruppe Jeg må eksperimentere litt. Takk igjen! Hehe, sitter på jobb med litt å gjøre - så kan godt være jeg som ikke har fått med meg alt! Skjønner problemet da ja! Og er litt merkelig.. Ja! Ta en test med CNAME og se om det blir litt mer samarbeidsvillig da Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Det gikk ikke. Jeg la inn Medieserver.arbeidsgruppe med IP-adressen 192.168.0.15, og så la jeg inn et CNAME på musikk. Da kan jeg få kontakt med medieserveren med både medieserver.arbeidsgruppe og musikk.arbeidsgruppe. Men jeg får bare ikke til å bruke bare musikk. Det samme gjelder for øvrig å bruke bare medieserver. Det eneste som funker med ett ords URL er server. Kanskje fordi det er der DNS-serveren ligger? Jeg prøvde også å kalle medieserveren for musikk.arbeidsgruppe som A navn, og så legge inn musikk uten arbeidsgruppenavn som CNAME. Men da jeg prøvde å legge inn CNAME, fikk jeg "A new record cannot be created. An alias (CENAME) record cannot be added to this DNS name. The DNS name contains records that are incompatible with the CNAME record." Har du noen anelse om hva det skyldes? Jeg prøvde å google det, men fikk ikke noen veldig fornuftig ut av det, det handlet mest om flere DNS-servere i kjede og sånne avanserte greier. Det er jo typisk at noe som burde vært enkelt, egentlig er veldig vrient! Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Det gikk ikke. Jeg la inn Medieserver.arbeidsgruppe med IP-adressen 192.168.0.15, og så la jeg inn et CNAME på musikk. Da kan jeg få kontakt med medieserveren med både medieserver.arbeidsgruppe og musikk.arbeidsgruppe. Men jeg får bare ikke til å bruke bare musikk. Det samme gjelder for øvrig å bruke bare medieserver. Det eneste som funker med ett ords URL er server. Kanskje fordi det er der DNS-serveren ligger? Jeg prøvde også å kalle medieserveren for musikk.arbeidsgruppe som A navn, og så legge inn musikk uten arbeidsgruppenavn som CNAME. Men da jeg prøvde å legge inn CNAME, fikk jeg "A new record cannot be created. An alias (CENAME) record cannot be added to this DNS name. The DNS name contains records that are incompatible with the CNAME record." Har du noen anelse om hva det skyldes? Jeg prøvde å google det, men fikk ikke noen veldig fornuftig ut av det, det handlet mest om flere DNS-servere i kjede og sånne avanserte greier. Det er jo typisk at noe som burde vært enkelt, egentlig er veldig vrient! Huff.. Begynner snart å gå tom for idéer.. Skjønner ikke hvorfor den henger seg opp i arbeidsgruppen! Har du en annen helt vanlig PC du kan teste med? Legge inn records på samme måte som du testet, mot den enkle bærbare/desktoppen og se om den oppfører seg skikkelig? Du har 2 servere totalt? Skal ikke ha noe med hvor DNS serveren ligger, ettersom records blir hentet fra samme sted uansett. (Så fremt klientene er konfigurert til å bruke riktig dns server..) Heller ikke hørt om det siste problemet der.. CNAME records går mot A-records/hostnames og ikke IP. A records går mot IP og ikke hostnames/domener. Greit å huske! Edit: Ting som "skal være enkle", går aldri som man tror! Så ender det alltid med at man kunne løst det veldig enkelt i utgangspunktet Endret 11. januar 2012 av xstnc Lenke til kommentar
kimshans Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 I DHCP, så legger du inn "Arbeidsgruppe" som standard DNS-Suffix. Da blir dette automatisk benyttet ved oppslag på servernavn, og du slipper å oppgi FQDN. Alternativt kan dette legges inn manuelt på klientene, under IP-oppsettet. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Takk for at du ennå er tålmodig! Nei, jeg har bare en hovedserver med DNS, DHCP, RAS og sånt. Den såkalte medieserveren har bare det medieprogrammet som skal styres. Det fins et likt medieprogram på hovedserveren, som bare har datamaskinnavnet Server. Programmet er åpent på port 80 (som jeg har valgt for at ingen skal måtte skrive inn en port). Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Kimshans, sorry, det var synkronposting (omtrent som synkronsvømming, men uten badedrakt, iallfall hos meg - jeg vet jo ikke hva du har på deg...)! Det kan være den brikken som mangler. Men jeg lette rundt i DHCP, under alt som har med scope-properties å gjøre, og jeg fant ikke ut hvor jeg legger inn standard suffix. Kan du kanskje si meg det også? Lenke til kommentar
kimshans Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Har litt lite muligheter for å sjekke her på jobben, men mulig du må bruke DNS Domain Name, under Scope Options. Om dette ikke hjelper deg, så søk på f.eks. flg. i Google "microsoft dns suffix". Burde nok hjelpe deg litt på vei, tenker jeg. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Halleluja! Eller yippi-kay-yey! Det var den siste brikken som manglet i puslespillet. Jeg trodde ikke det fungerte først, men etter et par minutter slo det inn. Så nå funker ettords URL-er perfekt (unntatt i Chrome, selvsagt, som insisterer på å ville søke på Google istedenfor...). Tusen takk for hjelpen, begge to! Edit: Og "note til self", som de sier i filmene: Det trengs ikke CNAME Alias, det holder med å ha en A host med navnet og så legge til 015 DNS Domain Name i Scope Options under DHCP. Me happy! Endret 11. januar 2012 av Pallantir Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Kimshans, sorry, det var synkronposting (omtrent som synkronsvømming, men uten badedrakt, iallfall hos meg - jeg vet jo ikke hva du har på deg...)! Måtte le litt! Supert at du fikk det til å fungere Bra noen har hjernen med seg kimshans Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 For moro skyld tok jeg en backup av dette resultatet og gikk tilbake til imagebackupen før jeg begynte å dille med dette (jeg tar alltid full backup før jeg gjør sånt, siden jeg kjenner veldig godt til min egen evne til å rote meg langt ut på viddene...). Så lot jeg være å installere IIS i det hele tatt, og bare la til A-hoster med enkeltord i DNS-serveren og 015 DNS Domain Name i Scope Options under DHCP. Og det fungerte selvfølgelig ikke i det hele tatt. Fem minutter med kløing i huet (det er ikke nok hår der til å rive meg i), før lyset gikk opp for meg: Jeg hadde fram til jeg begynte å eksperimentere med dette latt Linux-brannmuren ta seg av DNS. Og det stemte. Med IPConfig /all i command line så jeg at DNS-server var 192.168.1.1 istedenfor 192.168.0.1. Så en liten endring der, oppdatering av nettverksadressen, og bingo! Så nå har jeg system på dette uten flere problemer. Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 For moro skyld tok jeg en backup av dette resultatet og gikk tilbake til imagebackupen før jeg begynte å dille med dette (jeg tar alltid full backup før jeg gjør sånt, siden jeg kjenner veldig godt til min egen evne til å rote meg langt ut på viddene...). Så lot jeg være å installere IIS i det hele tatt, og bare la til A-hoster med enkeltord i DNS-serveren og 015 DNS Domain Name i Scope Options under DHCP. Og det fungerte selvfølgelig ikke i det hele tatt. Fem minutter med kløing i huet (det er ikke nok hår der til å rive meg i), før lyset gikk opp for meg: Jeg hadde fram til jeg begynte å eksperimentere med dette latt Linux-brannmuren ta seg av DNS. Og det stemte. Med IPConfig /all i command line så jeg at DNS-server var 192.168.1.1 istedenfor 192.168.0.1. Så en liten endring der, oppdatering av nettverksadressen, og bingo! Så nå har jeg system på dette uten flere problemer. Bra noen har lært! Hehehehehe, kontrollere hvilken DNS-Server som brukes er jo også en fordel Veldig flott at ting fungerer slik du hadde tenkt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå