toy_man Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Hei Fullførte min førstegangstjeneste i mars 2011. Og jeg sitter igjen med en følelse at jeg vil fortsette i forsvaret. Men har hørt litt forskjellig. Og tenkte dette kunne være et sted å komme med positive og negative sider med en jobb i forsvaret. Selv er jeg splittet om jeg skal velge forsvaret eller videre utdanning. Har vurdert BS:hund luft. Eller grenader i Narko Sør eller Nord. Men tingen er at hvis jeg skal jobbe i forsvaret. Så vil jeg ha en sikker jobb. Har hørt mye forskjellig. Like etter jeg dimmet så fikk to befal i vakten beskjed om at de kunne få stilling i in-tops og reise utenlands. Eller så måtte de slutte. En annen ting er at selv om du jobber der i 10år. Så får du fortsatt 3år standard kontrakten. Gir ikke mye følelsen av en sikker jobb. Jeg vil ikke ta en to-årig utdannelse + 1 år pliktår i forsvaret. For så bare sitte igjen med en fin ting på cv. Hvis jeg skal bruke 3 år så vil jeg at det skal være sikkert. Lønnen er heller ikke akkurat det beste. Men det er det siste jeg tenker på. Alt kommer jo ann på hva slags forbruk man har. Og så er det at man mer eller mindre må flytte de som forsvaret vil at man skal flytte. Ikke noe problem det, så lenge jobben er sikker. Håper noen kan bekrefte eller avbekrefte denne usikkerheten når det kommer til jobb innenfor forsvaret. Må vel være en grunn til at det er stor gjennomtrekk ? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 En grunn til gjennomtrekket er at det pr dags dato ikke er et underoffiserskorps. Dette fører til at med mindre du vil ta offisersskolen, 3 årig, før året du fyller 35 år blir du kasta ut med beskjed om at du er for gammel. Dette er synd, for som du sikkert vet er det mange befal i sersjant \ fenrik stillinger som elsker det de driver med i sine respektive stillinger og som ikke ønsker offisersansvaret og dermed måtte bruke mye mer tid på planlegging og kontorarbeid enn å faktisk jobbe på bakken \ gulvet i sine spesialiststillinger. Jeg tror flere av de yngre befalene ville fortsatt lengre i forsvaret dersom de hadde visst at de kunne beholdt stillingen til pensjonsalder så lenge helsa holder istedet for å sitte igjen som 35 år uten utdannelse hvis du ikke tok dette før befalsskolen. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Takk for svar:) Så eneste sjansen for å få stilling til du blir pensjonert er å ta krigsskolen før du er 35? Eventuelt hvor sikker er du på å ha jobb etter det? Og hvor stor sjanse er det for at du får fortsette i din gamle avdeling? Eller kan de sende deg akkurat der de vil? Det samme er det vel hvis du får en grenader stilling tenker jeg meg. Men litt usikker på hvordan det fungerer i Narko Nord/Sør. De tar jo inn grenaderer. Så må de også ta krigsskole for å fortsette? Eller har de et eget opplegg? For de tar jo inn både politi og grenaderer. Endret 10. januar 2012 av toy_man Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Grenaderstillinger er enda værre, der er det maks 6 år med mulighet for utvidelse til 9 år før du blir kasta ut. Men ja, pr i dag må du ha krigsskolen for å kunne jobbe i forsvaret livet ut. Med unntak av semi sivile stillinger innad i forsvaret som VAB lege, økonomisk rådgiver osv. Etter krigsskolen så må du likevel søke på stillinger for å kunne få dem, men du har jo noen pliktår etter utdannelsen, så du er garantert jobb i 3 år er det vel. Nå har vel forsvaret samme system som det offentlige generelt mtp oppsigelsesvern, men du kan jo risikere i ytterste konsekvens å bli forflytta langt uti huttaheita mot din vilje. Når det er sagt, så stortrives alle jeg kjenner som jobber som befal \ offiserer i forsvaret og har ikke hørt noen som fraråder det. Det er nok en god arbeidsplass, til tross for noen bakdeler som nevnt. Det har forøvrig vært mye snakk i det siste på å bygge opp et spesialistkorps hvor befal uten KS kan jobbe til pensjonsalder på grunnlag av deres erfaring og kunnskap. Politikerne som skal bestemme det, så ikke akkurat lett å spå noe resultat per i dag, men jeg er ihvertfall optimist. Lenke til kommentar
code Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Lønnen er heller ikke akkurat det beste. Men det er det siste jeg tenker på. Alt kommer jo ann på hva slags forbruk man har. Er lønnen egentlig så dårlig? Er det ikke en ~250,000kr for 6måneders INTOPS, + en årslønn på ~280,000kr? Som blir en grunnlønn på rundt 390,000kr i året to første årene? Også tviler jeg på at det er lett å bruke mye penger når man er på INTOPS. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 I tillegg til at du får ly, mat, strøm, osv, så er ikke 390 000 en dårlig lønn. Du har jo nesten ingen utgifter. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Lønnen er heller ikke akkurat det beste. Men det er det siste jeg tenker på. Alt kommer jo ann på hva slags forbruk man har. Er lønnen egentlig så dårlig? Er det ikke en ~250,000kr for 6måneders INTOPS, + en årslønn på ~280,000kr? Som blir en grunnlønn på rundt 390,000kr i året to første årene? Også tviler jeg på at det er lett å bruke mye penger når man er på INTOPS. Ser du på timeslønna tjener du elendig på intops... Du er på 24\7, har i praksis null privat tid og du kan ikke akkurat slenge deg nedpå en pub. Du tjener faktisk mer på å ta en skikkelig utdannelse og få en jobb tilpasset dette. Som befal \ offiser her hjemme i Norge får du ikke bolig gratis, men du får en hybel på befalsmessa til svært gunstig pris hvis du ikke vil ha mer plass å boltre deg på. Da er det noen militære boliger rundt omkring som ikke er så dyre, men ofte må man ut på det sivile markedet etter hva jeg er blitt fortalt. Befal \ offiserer kjøper også egen mat og forbruksting her hjemme, i Afghan osv blir ting litt forskjellig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Lønnen er heller ikke akkurat det beste. Men det er det siste jeg tenker på. Alt kommer jo ann på hva slags forbruk man har. Er lønnen egentlig så dårlig? Er det ikke en ~250,000kr for 6måneders INTOPS, + en årslønn på ~280,000kr? Som blir en grunnlønn på rundt 390,000kr i året to første årene? Også tviler jeg på at det er lett å bruke mye penger når man er på INTOPS. Det er veldig lett å bestille ting til f.eks Afghanistan, ikke noe problem å bruke haugevis med penger der. Skjeldent noe problem å få tilsendt utstyr i INTOPS. Mye ledig tid og mye penger gjør at veldig mange bestiller mye fra nett... Killswitch: Forsvaret har en del andre måter å bli kvitt folk på uten at de sier opp noen også... Endret 11. januar 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå