Vetle blames Erlend Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Hei, Etter å ha tatt en titt på opptakskrav i forskjellige høyskoler for IT fag, må jeg si at jeg finner en god del som krever generell studiekompetanse. Selv har jeg hørt av kollegaer at folk som har hatt IKT lærlingtid har gjort det en del bedre generelt, og dette får meg til å spørre... Er det virkelig riktig å kreve generell studiekompentanse for en videre IT utdanning? Det varier klart hvor riktig dette er iht hvilke rettninglinje du vil gå videre, som f.eks. programmering, men ville det ikke vært lurt å sette opp tilpassning av opplæring til tidligere lærlinger? Jeg jobber nå for Mediehuset Tek og må si jeg lærer mye programmering tankegang, selv om det er for det meste webprogrammering jeg arbeider med. Det finnes muligheten for å gå noe som blir kalt "Y-veien" i visse IT utdanninger/høyskoler. Det vil si at søkere med relevant fagbrev kan ta sommerkurs så de møter kravene for inntak. Dessverre er ikke dette sant for en god del IT utdanninger, som f.eks. programmering på NITH. Hva synes du om dette? Lenke til kommentar
xip Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Hei, Etter å ha tatt en titt på opptakskrav i forskjellige høyskoler for IT fag, må jeg si at jeg finner en god del som krever generell studiekompetanse. Selv har jeg hørt av kollegaer at folk som har hatt IKT lærlingtid har gjort det en del bedre generelt, og dette får meg til å spørre... Er det virkelig riktig å kreve generell studiekompentanse for en videre IT utdanning? Det varier klart hvor riktig dette er iht hvilke rettninglinje du vil gå videre, som f.eks. programmering, men ville det ikke vært lurt å sette opp tilpassning av opplæring til tidligere lærlinger? Jeg jobber nå for Mediehuset Tek og må si jeg lærer mye programmering tankegang, selv om det er for det meste webprogrammering jeg arbeider med. Det finnes muligheten for å gå noe som blir kalt "Y-veien" i visse IT utdanninger/høyskoler. Det vil si at søkere med relevant fagbrev kan ta sommerkurs så de møter kravene for inntak. Dessverre er ikke dette sant for en god del IT utdanninger, som f.eks. programmering på NITH. Hva synes du om dette? Jeg tok fagbrev for IKT-Driftsfag så hoppet jeg på Y-vei Datateknikk på HiN, der gir de deg masse videregående matte og fysikk det første året og fjerner noen grunnleggende datafag da de er fagopplærte. Y-vei krever bare at du har fagbrev, ingen sommerkurs, hvertfall her på HiN. Ellers så har du 3-termin, som gir deg 2 ekstra uker før og etter semesteret. Tungt som faen, men du slipper Forkurs Ingeniør eller 3 år almenn. Har du ingenting så kan du altids ta forkurs ingeniør, da får du 1 år "3 år almenn" og kanskje må til psykolog. Litt synd det er forskjellige universiteter som ikke godtar "Forkurs Ingeniør", du må rett å slett ha 3 år almenn.. evil basterds. EDIT: Liker å redigere. Endret 10. januar 2012 av xip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå