Gå til innhold

Lite Plass på pcen

Anbefalte innlegg

Heisan, som dere ser har jeg liten plass inne på pcen.

Jeg skjønner ikke helt hva det går i, jeg har slettet masse smått og slikt som jeg ikke trenger, men den er proppa full.

OS(C:) 9.69 Ledig av 116 GB Data(D:) 3,38 Ledig av 332 GB

Noen som kan hjelpe meg her.

Har Ccleaner og bruker den titt og stadig :)

Ellers har jeg ikke mye peiling på pc.

Har litt spill innpå, som f.eks Battlefield 2 og PR versjonen.

Ellers har litt bilder, men det er ikke mye, har ingen musikk.

Er det kansje mulig å slette hele backup greia? Den tar litt stor plass :)

Ellers, håper jeg postet riktig :)

På forhånd, tusen takk for hjelpen, og tolmodigheten :)

MVh Roy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil frigjøre mye plass, så kan du ikke holde deg til å slette "smått". Du må slette stort :p.

Det som tar mest plass er vanligvis filmer (og TV serier) og spill. Bilder tar lite plass med mindre du har hundrevis av gigantiske fotografier lagret mer eller mindre ukomprimert. Musikk tar også relativt lite plass med mindre det er lagret som flac eller noe slikt.

Selv bruker jeg et program som heter noe så enkelt som Scanner (http://www.steffengerlach.de/freeware/) for å lett finne ut hva som tar mye plass. Programmet kan av og til være litt buggete i win7, men det burde fremdeles klare å fortelle deg hva som spiser mest plass.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Det som antakelig bruker plass hos deg er Windows restore points og søppelbøtte. Muligens også mye i temp-mappa. Slett gamle restore points og temp-filer. Høyreklikk på søppelbøtta og se hvor mye plass som er satt av til den. Personlig har jeg deaktivert søppelbøtta og passer heller på å tenke meg to ganger om før jeg trykker "delete".

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Skjønte ikke så mye av den scanner greia da :) hehe

Har jo og litt serier og, men ikke så mangen at det skulle ta alt plassen.

Søppelbøtta tror jeg var satt til 1900 MB eller noe.

Tar den plass da? Blei ikke noe forandring når jeg tok på 1 som Maks.

Men i OS(C:) ligger jo Programfiler og Programfiler (x86) eller hva de heter, det er vel der spill og slikt lagrer seg automatisk?

Hvor er det best å lagre spill? og hvordan kan jeg gjør slik at de lagrer seg der som er best?

Tusen takk, hjelper en del :p

Lenke til kommentar

Hvor du lagrer spill har lite å si, størrelsen blir den samme. Eneste du kan gjøre for å få mer plass er å avinstallere de, men ta vare på lagringsfilene. Lagringsfilene er vanligvis små, maks noen megabyte hver.

Jeg anbefaler ikke å sette søppelbøtta til maks 1 MB, ta heller å tøm den oftere. En analogi til den virkelige verden er å ha en søppelbøtte under vasken din som er på størrelse med et kjøkkenglass, det høres ikke så alt for praktisk ut, eller? :p

Lenke til kommentar

Dette er de løsningene jeg kan komme på:

-Kjøpe en større harddisk

-Komprimere stasjonen

-Rydde opp litt

-Gå igjennom hva du trenger og ikke trenger

-Formatere hele dritten og installere Windows, Mac, Linux, Solaris, Ubuntu eller hva du bruker om igjen

-Kjøpe en ekstern harddisk

-Legge bilder og slikt som du ikke bruker til vanlig over på flyttbare disker

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke å sette søppelbøtta til maks 1 MB, ta heller å tøm den oftere. En analogi til den virkelige verden er å ha en søppelbøtte under vasken din som er på størrelse med et kjøkkenglass, det høres ikke så alt for praktisk ut, eller? :p

Heheh skjønner :p

ja tenker å kjøpe en sånn ekstern harddisk. men de er vel litt dyre :)

Har lurt på å formetere pcen, men må man ikke ha en disk eller noe?

Har ikke peiling på hvordan jeg gjør det :)

Lenke til kommentar

Har lurt på å formetere pcen, men må man ikke ha en disk eller noe?

Har ikke peiling på hvordan jeg gjør det :)

Lurest og formatere pcen ja hvis mer bare hoper seg opp og blir fult :p

Da trenger du en formaterings disk også følger du instruksene :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Det er somregel greit å formatere pcen, da blir den ofte mye raskere, og du har mere kontroll på hva som er på den.

Men jeg er forsatt sikker på at vis du går inn på: "Add or Remove Programs" så kommer du til å se flere ting som faktisk tar veldig mye plass, sikkert ting du ikke trenger.

Vis du går inn å titter på mappene dine med serier og filmer, også ser hvor stor den er blitt, så er det fort flere hundre giga i en sånnen mappe om du downloader daglig.

Skal ikke være noe problem å få litt plass på en data med 450GB hardisk.

Slett alle filmer du har sett, eller serier du har sett, så blir sikkert hardisken din tom igjen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har du lite plass på du skaffe mer plass. Start med å avinstallere programmer og spill du ikke bruker. Kanskej velge programmer som tar mindre plass. Dernest kan du ta en opprydding og fjerne bl.a feilrapporter. Er ofte to versjoner av dem som fort blir 5-10 Gb hver over tid. Har du mye musikk, filmer, bilder og dokumenter kan de flyttes over elelr brennes ut på dvd plater (eller bluray om du har det). Mange, som adobe, nero, roxio osv har svære suiter som du ikke trenger om du f.eks kun skal brenne en plate. Ut over det er bare å begynne å rydde opp :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...