Gå til innhold

Kan blåhval hoppe?

mrabbe

8 stemmer

1. 1. Påstand: Elefanten er det eneste pattedyret som ikke kan hoppe.

• Ja
      4
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Måten landdyr hopper på er så forskjellig fra sjødyr at handlingene nesten bare deler navnet. Jeg vil si det er ganske selvsagt underforstått at det er snakk om førstnevnte, så hva blåhvalen måtte finne på er ikke så viktig. Men jeg tror ikke det er observert at de kommer seg helt klar av vannet som andre hvalarter klarer.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Når en definerer hoppet til en elefant som om at den må lette fra underlaget i motsatt retning av gravitasjonen på eget initiativ. (å gå utfor stup teller ikke).

Da må en også definere hoppet til en hval som at den må lette fra vannets overflate på eget initiativ.

At en hval svømmer i vannet er det samme som en elefant som går på bakken.

Lenke til kommentar

Langt ifra. Selv om vi kan definere "hoppe" som å komme klar av et eller annet underlag, beveger sjødyr seg gjennom vannet mens vi går jordoverflaten. Likeledes hopper et sjødyr ut av vannet, mens vi hopper bort fra bakken. Det blir såpass forskjellig at vi godt kunne hatt to ord for det, og derfor mener jeg at klassekameraten din har æren i behold selv om blåhvalen ikke kan hoppe. Men jeg lurer på om ikke dette egentlig er en myte - jeg har vanskelig for å se for meg at for eksempel neshorn og flodhester er så spretne at det gjør noe.

EDIT: Et kjapt internettsøk tyder på at det er mange dyr som ikke kan hoppe, blant annet de to sistnevnte og dovendyr. Det er likevel en annen ting elefanten visstnok skal være alene om, og det er å ha fire knær (noe som etter litt mer googling viser seg å komme veldig an på hva du mener med kne).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...