Gå til innhold

Forsvare kjøp av dyrt utstyr

Anbefalte innlegg

Kan ikke helt forstå at man hele tiden må forsvare ting man kjøper overfor sin "bedre" halvdel jeg da...

Joda.. hvis man er så fjern at man har en felles konto som alt av lønn kommer inn på og hvor alt av utgifter vil bli trukket fra, så blir det vanskeligere å skille hvilke penger man bruker.

Her hos oss har vi en løsning hvor vi setter av 12.000 hver oss inn på en felles konto en viss dato hver måned. Av denne kontoen trekkes ALT av utgifter som annses som felles. Drifstoff/strøm/huslån/bil/internett/parabol etc etc.

Når vi har betalt inn disse pengene til felles potten, så er resten av pengene vi sitter igjen med våre egne. Hvis jeg sitter igjen med feks. 15.000,- så er jo dette mine penger. For disse kan jeg kjøpe meg hva som helst og trenger ikke forsvare noen av kjøpene. Det samme kan min samboer.

Jeg regelrett gir beng i om hun kjøper seg 100 par sko eller bruker 15.000 på spa, så lenge det ikke går ut over mine penger eller pengene vi har betalt til utgiftspotten.

Så hvis man er plaget med at man hele tiden må forsvare kjøpene sine, så mener jeg man bør se på en annen løsning med tanke på den økonomiske situasjonen.

Har en kompis som ofte må forsvare at han skal ut en tur sammens med meg på en liten bryggepils eller ti. Han må nermest sitte å telle pengene han bruker, og det er nesten så jeg mistenker han for å ta vare på kvitteringene.

Mens jeg kan sitte der å kjøre på med champagne/drinker etc. (så lenge jeg har penger til det) uten å måtte våkne opp med dårlig samvittighet samt bruke halve dagen på og unnskylde gårsdagens utskeielser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men å forsvare ett kjøp overfor seg selv kan vel ikke være så vanskelig?

Hvis jeg bestemmer meg for å stikke ned på en fotobutikk å kikke litt, for så å ende opp med et objektiv til 18.000,- så trenger jeg vel ikke å forsvare dette kjøpet senere overfor meg selv?

Mulig jeg er trøtt om morran og at jeg ikke har fptt det inn i skolten ennå, men kan ikke helt se problemstillingen...

Hvis man bruker mer penger enn man egentlig har (type forbrukslån etc.) så skjønner jeg dog at man bør forsvare kjøpene sine godt for at dette skal være fornuftig.

Har man penger og lyst, så kjør på sier nå jeg :)

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å forsvare kjøp av objektiv til nesten 18000,-. Det du ikke tar høyde for er at folk er i forskjellige livssituasjoner og at man har forskjellig inntektsnivå. Jeg kan f.eks. ikke bare gå inn på FotoVideo og komme ut med et 70-200mm F2.8L IS II (som koster den summen du nevnte). Det er ikke forsvarlig hverken pga inntektsnivå eller nytte.

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å forsvare kjøp av objektiv til nesten 18000,-. Det du ikke tar høyde for er at folk er i forskjellige livssituasjoner og at man har forskjellig inntektsnivå. Jeg kan f.eks. ikke bare gå inn på FotoVideo og komme ut med et 70-200mm F2.8L IS II (som koster den summen du nevnte). Det er ikke forsvarlig hverken pga inntektsnivå eller nytte.

Men da kjøper du jo den heller ikke, og dermed har du ikke noe å forsvare...

Har man ikke penger, så har man ikke penger.

Lenke til kommentar

Her er det enda en faktor som kommer inn, og som vi ikke må glemme. Nemlig tiden.

Hvis man ikke har råd akkurat nå, så går det an å spare.

Om det tar et halvt eller ett år eller enda lengre før man kan få mulighet til å kjøpe det objektivet til 18 000 eller hva det måtte være, ja så hvorfor ikke dersom man trenger det? Vet en med seg selv at noe gir muligheter som man ikke kan få med et 70-300 4.0-5.6 til 5000, så er det galt å kjøpe det billigste. Men selvfølgelig kan svært mange av oss ikke bare gå rett inn og kjøpe slikt på dagen eller sette til side titusenvis av kroner hver måned. Lang og tålmodig sparing er da løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...