Gå til innhold

Nasjonalitet på android market

Anbefalte innlegg

Jeg gikk fra maemo/nokia n900 til android 2.3/se xperia pro i helga. Det er en del aklimatisering ute og går, og mye er nok tilvenning, men én ting hadde det vært fett om noen her gar greie på:

Tror Androd market at jeg er svensk?? Og i såfall: Hvorfor, og hva kan jeg gjøre med det?

Når jeg browser android market, er f.eks apps under "utdannelse" 50/50 engelske/svenske apps. Ikörkort, Svenska bokstaver, Happi läser, lekboken, lär dig lesa, osv.

Når jeg går inn på en betal-app kan den stå til salgs for k.eks 20kr. Trykker jeg på beløpet for å kjøpe den, kommer den opp til 17nkr når jeg skal bekrefte kjøpet. Dette er mistenkelig likt svensk/norsk kronekonvertering....

Jeg husker det var litt trøbblete å registrere Visakort/googlekonto/personalia i androidmarket. Gatesdressen/postnummer kom opp som ugyldig, men ble plutselig akseptert likevel.

Norsk er valgt som språk på telefonen, jeg har norsk som språk på www.google.com/settings/language, har hatt på posisjonering med nettverk/gps på telefonen så den vet den er i Norge.

Pluteselig lurer jeg på om det skal ha noe å si at jeg bruker tele2 og skandiabanken (svenske firmaer), men der er liksom for dumt det óg...

En annen ting er at GPRS/3G-dataoverføring bare fungerer med dataroaming på. Jeg har ikke veldig peiling på dette, men trodde det holdt å ha datatilgang i mobilnettverk aktivert, og at roaming måtte være på for at dette skulle fungere i utlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk fra maemo/nokia n900 til android 2.3/se xperia pro i helga. Det er en del aklimatisering ute og går, og mye er nok tilvenning, men én ting hadde det vært fett om noen her gar greie på:

Tror Androd market at jeg er svensk?? Og i såfall: Hvorfor, og hva kan jeg gjøre med det?

Om du har Tele2/OneCall/Chess etc. så bruker de svenske simkort. Det er også derfor du må tillate roaming for å bruke datatrafikk i norge.

For å kommer rundt dette må du enten starte telefonen uten simkort og kun benytte Android Market via WiFi, eller roote terminalen og legge inn en applikasjon som forandrer hvilket land man eventuelt kommer fra.

En annen ting er at GPRS/3G-dataoverføring bare fungerer med dataroaming på. Jeg har ikke veldig peiling på dette, men trodde det holdt å ha datatilgang i mobilnettverk aktivert, og at roaming måtte være på for at dette skulle fungere i utlandet.

Som nevnt over, Tele2/OneCall/Chess etc. har ikke eget nett i Norge, de må derfor roame fra andre nettverk (Telenor/NetCom), derfor må roaming være på for å få datatilgang over mobilnettet. Dette medfører ingen ekstra kostnader, så lenge du er i Norge surfer du til norsk takst. Det eneste du må huske på er at du må slå av dataroaming når du er i utlandet, ellers blir det dyrt.

/Espen

Lenke til kommentar

Takk, Mr.Espen, da lærte jeg noe i dag óg!

Ufatteling lite stilig, egentlig. Det er ingen showstopper for meg, siden jeg som regel orienterer meg rundt på nett i forumer/blogger for å finne apps - men browsefunksjonen i android markedet er alstå nesten ødelagt for ganske mange brukere i Norge (og kanskje Iphone appstore og, for alt jeg vet)

Er det bare netcom og telenor som har norske simkort, da?

Lenke til kommentar

Som påpekt av noen andre som har litt mer oversikt enn meg så er det tydeligvis bare Tele2 som har svenske simkort, jeg trodde i midlertidig at også chess har samme løsning, TDC har forøvrig danske simkort.

Og ja, det er en irriterende bieffekt at man blir sendt til feil del av market, men som sagt finnes det løsninger dersom man har behov for det.

Det er bare Telenor og Netcom som har fullverdige nett i Norge (Network Norway har noe eget nett, og er vel nettopp kjøpt av Tele2), alle andre låner nett, og det er det som er definert roaming.

Lenke til kommentar

Som nevnt over, Tele2/OneCall/Chess etc. har ikke eget nett i Norge, de må derfor roame fra andre nettverk (Telenor/NetCom), derfor må roaming være på for å få datatilgang over mobilnettet. Dette medfører ingen ekstra kostnader, så lenge du er i Norge surfer du til norsk takst. Det eneste du må huske på er at du må slå av dataroaming når du er i utlandet, ellers blir det dyrt.

/Espen

Nei, man må ikke ha roaning aktivert med f.eks. Chess (med mindre de har begynt med utenlandske simkort siden i fjor). Unntakene er meg bekjent de som enten bruker utenlandske sim-kort, eller leier plass hos Telenor eller NetCom i tillegg til å ha eget nett (f.eks. tele2, OneCall, Network Norway)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...