T34 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Inspirert av en lignende historie jeg fant på nett. Her er min: 1. Du kjøper et billig ”point-and-shoot” fra Olympus. 2. På den første ferien oppdager du at det er treigt og bildene fort blir kornete (eller støy som du senere lærer at det heter. 3. Du prøver å få opp hastigheten. For du er lei av at det tar nesten to sekunder fra du trykker ned til bildet tas med ”AUTO”. 4. Etter hvert forstår du at kompaktkameraene er noe dritt, og at du må få deg noe ”skikkelige saker”. 5. Du får en Canon 450d med kitobjektiv til jul. 6. Kortvarig lykke. Bildene blir ikke spesielt gode. 7. Du leser deg opp på diverse forum. Bildene dine blir litt bedre. 8. Du forstår at man kan få tak i bedre objektiv. 9. Bruktmarkedet begynnes å sjekkes svært jevnlig. 10. Du får tilslag på et Canon 30d kamera og to objekitver: canons 20-35 f/2.8 L og Sigmas gamle 24-70mm f/2.8 EX DG. For en lykke! 11. Du er entusiastisk over å ha to nye objektiver å leke med. Kamera skal selvsagt selges videre. 12. Du selger 20-35mm’ern. Den var nydelig, men hadde ikke nok vidvinkel. Man kan aldri få nok vidvinkel. Dessuten var brennvidden begrenset oppad også. 13. 30d’en selges. 14. Du tar faktisk bilder. 15. Du liker fremdeles sigmaen, men har lest at Tamrons 17-50mm f/2.8 er fantastisk. 16. Du kommer over en test av Tamron 17-50. 17. Du begynner å jakte på en slik. 18. Du kjøper tamronen og selger sigmaen. Du savner 20-35mm’er litt. 19. Du ser at noen får veldig fine bilder ved hjelp av makroobjektiver. ”Sånne bilder vil jeg også ta”, tenker du. 20. Plutselig har du kjøpt et Tamron 90mm makroobjektiv. Du tar noen bilder med det. 21. De andre fikk finere bilder enn du fikk. De brukte f.eks stativ. Du begynner å ane at makro kanskje ikke er noe for deg. Et godt år senere sitter du plutselig på ikke mindre enn fire (!) makroobjektiv: canons 60mm, 50 og 105mm fra sigma og en eldre 100mm fra canon. De var jo så billige på bruktmarkedet! De tre sistnevnte selges etter hvert. 60mm’ern ligger godt i sekken. Men den er jo fryktelig skarp da! Polafilteret du fikk med har du ikke forsøkt enda. 22. Høst i Bergen. Du holder deg klokelig innendørs. Du bruker kameraet ditt for å ta festbilder to ganger. Et godt kompaktkamera kunne klart det samme. 23. Du kjøpte en 55-250 is fra canon. Brukt selvsagt, via en auksjon på qxl.no. Det fungerte greit på ferie i Kroatia, men bildene ble jo ikke skarpe nok. Fotovideo selger det fantastiske 70-200 f/4 til 3000kr. Testene, som du har lest tre av (minst), sier at et er grådig skarpt. Du får akkurat tak i det under salget via nettet (mellom to møter på jobben). Strålende fornøyd med å ha fått et L-objektiv i huset igjen. 24. Ikke lenge etterpå begynner man selvsagt å tenke på mulighetene for å skaffe seg IS utgaven av 70-200 f/4… 25. Du tar med canons 10-22mm (som du fikk tak i brukt for 3000!) og 70-200’en på ferie til Polen. Resten (dvs 55-250, sigmas 30mm, tamron 17-50, canon 60mm macro og ”noe annet”) blir liggende igjen hjemme… Du er faktisk ganske fornøyd med bildene du tok. Vidvinkel er digg! 26. Du får igjen besøk av LBA’en på høsten. Canon 550d, 17-55 f/2.8 is, 15-85 IS og canon 7d, blant annet, kjøpes inn. Du selger fort 7d’en. Iso ytelsen var ikke verd oppgraderingen, selv om søkeren var sexy. Du solgte også videre en canon 100mm f/2.8 IS USM L macro, for du har i det minste forstått at du ikke ville brukt den nok til å rettferdigjøre å ha enda en macroobjektiv liggende. Dessuten var det dyrt og du tjente en slant på å selge det videre. 27. Litt senere på høsten forstår du at det er på tide å kvitte seg med en del… ut forsvinner et par objektiver og en kamerabag. 28. Du kjøper en Canon 17-35 f/2.8 L. Og et stativ. Sistnevnte selges videre da du gir opp FF-drømmen for 579 gang. Stativet beholdes. 29. Du vurderer å kjøpe en 5d mark II, når bruktprisen faller. For mark III kommer vel ut snart? 30. Polafilteret til 60mm’ern ligger der ubrukt enda. Du klarer ikke for å bestemme deg for om du skal selge 17-55 f/2.8 eller 15-85mm’ern. Dette går rett til he***** folkens, men med stadig bedre utstyr i det minste 2 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 hørtes utrolig kjent ut fotosekken er antagelig verdt mer enn bilen min + ca 1 års husleie (i alle fall i nypris) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Haha, klassiker. Vi trenger flere tråder som denne og litt færre tråder med trolling og generell idioti. Selv om tråden er humoristisk så forteller den mye om menneskelig psykologi som mange av oss har noe å lære av. Husk at det er først når man er fornøyd med det man har at man alltid kan være fornøyd. Og ja, jeg har 10-12 objektiver i skapet der bare halvparten blir brukt. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Det værste er jo at jeg ikke har tatt med på langt nær alle kjøpene... f.eks sigmas 10-20mm! Har faktisk mistet oversikten over alle objektivene jeg har kjøpt (og solgt).... Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Protip for felles underholdning; Gå inn på foto.no, ta en titt på dine annonser. Kopier hit. Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Kjenner igjen dette ja. Det er ikke uvanlig at GAS (Gear Acquisition Syndrome) kommer på besøk Tenker hele tiden på at jeg heller bør minimalisere parken i stedet for å tenke for mye på brennvidder. Nå har ikke jeg veldig mye utstyr lenger, men det er stort sett 35mm og 85mm som brukes uansett. Ellers så kan jeg selge alt og bare kjøpe en Fuji X100 eller noe og ferdig med det Endret 10. januar 2012 av Zahl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå