_tHokA_ Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Som topicen sier, tåler egentlig de LED pærene man får kjøpt til parklys/grøftelys norsk vinter på sitt beste? Lenke til kommentar
WhiteLeaf Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Det mener jeg bestemt. Grunnet at min bror, som bor i Elverum, har satt inn LED pærer i grøftelysene sine på sin Subaru Impreza 09 og han bruker de som kjørelys i kombinasjon med parklys daglig. Han er en elektroservicemann av noe slag så han legger bak seg noen mil i østlandsk vinter hvert år. Han monterte de i slutten av oktober så vidt jeg husker og han har ikke hatt det minste problem med de enda. Håper dette var til hjelp Endret 9. januar 2012 av WhiteLeaf Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg monterte noen i grøftelysene i desember, der står noen av LED diodene nå å blinker.. Så det jeg lurer på er om det er akuratt den ene pæra som er dårlig, vært uheldig med produksjonen f.eks eller om pærene tar skade av kulde Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Som topicen sier, tåler egentlig de LED pærene man får kjøpt til parklys/grøftelys norsk vinter på sitt beste? Vel, ja og nei. Det kommer ann på hvordan de er konstruert, selve led "enhetene" tåler kulde veldig godt. Det er fukt/kondens som kan ta livet av disse pærene, konstruksjoner med åpne kretskort som ikke er lakkert/epoxy behandlet vil kunne korrodere og få overslag som fort tar livet av dem. Kvaliteten også en viktig faktor, dårlige komponenter samt spenningsregulator som har kort levetid i utgangspunktet vil gjøre det enda dårligere under belastning fra kulde/fukt. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Den typen her bruker jeg i grøftelysene mine. Grøftelys husene er også helt nye så de er tette. Kanskje det er dårlig kina vare jeg har fått Lenke til kommentar
weebl Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 en LED er mekanisk mye mer solid enn en glødepære. ser utifra bildet at du mest sannsynlig bruker en form for kabelsko eller kontakt for å montere pæra, om det er tilfellet vil jeg vedde på at det er rust/irr på kontaktene der Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Min erfaring er at pærer uten innebygde motstander tåler kulde, mens mine pærer som har innebygde motstander kneler rundt 5 minusgrader. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 15. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2012 en LED er mekanisk mye mer solid enn en glødepære. ser utifra bildet at du mest sannsynlig bruker en form for kabelsko eller kontakt for å montere pæra, om det er tilfellet vil jeg vedde på at det er rust/irr på kontaktene der Pæra er montert inni en helt ny grøftelys hus, med original kontakt. Kontaktene på huset er jo helt nytt, eneste som er "gammelt" er jo kontakten som kommer fra bilen. Men om det skulle vært dårlig kontakt der så skulle vel ingen av LED'ene lyse? For det er 4 store LED, 3 rundt og en på toppen. To stk lyser hele tiden, mens de siste to flasher. Dette er pærer uten innebygd motstand Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Kjører du mye på brostein/dårlig vei? Dette kan jo spille inn på den ellers lange levetiden til LED-pærer. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Kjører du mye på brostein/dårlig vei? Dette kan jo spille inn på den ellers lange levetiden til LED-pærer. haha, jeg kjører på norsk vei ja så ja, kjører på dårlige veier Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Det kan jo være en faktor... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Den typen her bruker jeg i grøftelysene mine. Grøftelys husene er også helt nye så de er tette. Kanskje det er dårlig kina vare jeg har fått Tatt i betraktning hvordan den er konstruert så synes jeg ikke det er rart at den begynner å svikter etter kort tid. Det er ikke mindre en 4 høyeffektsdioder som deler samme innkapslingen, slik den er laget så greier ikke diodene kvitte seg med varmen og opererer antageligvis langt utenfor temperaturområdet de er skapt for. Det at lysdiodene blinker etter relativt kort tid har jeg sett i andre sammenhenger, og det har stort sett alltid vært et resultat av for høy varme. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Koblet de opp i testbenken på jobben og de ble veldig varme for å være LED. Og de luktet også varm elektronikk av de.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Skulle tro det i følge denne lille snutten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå