Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter i hjemmet?

Chrisern89

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 18, jeg bor hjemme med min familie. Idag hadde mine foresatte gått inn og tatt tv skjerm og pc skjerm. mens jeg var på skole. og jeg lurer på om dette er lovlig? de sier jeg får de tilbake men ikke når og hvordan. de har i tillegg "svindlet" over 9000kr av meg. de sa jeg bare skulle legge ut for dem men nå sier de at dette ikke stemmer.

så jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har oppi dette? Hjelper det og anmelde dem eller kan det være en annen måte å gjøre det på?

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du bor hjemme så har du og følge de reglene de måtte finne for godt å lage. Hvis det er uakseptabelt for deg så kan du jo alltids flytte.

Jeg er også rimelig sikker på at de har en utmerket grunn til å fjerne dette utstyret fra rommet ditt.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Så lenge du bor hjemme så har du og følge de reglene de måtte finne for godt å lage. Hvis det er uakseptabelt for deg så kan du jo alltids flytte.

Jeg er også rimelig sikker på at de har en utmerket grunn til å fjerne dette utstyret fra rommet ditt.

Med tanke på all informasjonen TS har lagt her må jeg si det var en meget informert post du lagde.

sitter du på noe info som TS ikke har delt med oss andre.

Hvis vi forholder oss til det TS sier så vet vi at han er 18 år, foreldrene foresatte har tatt midlertidig beslag i tv og pc skjerm av uviss grunn for uviss tid og de har og "lånt" 9000,- av TS

så... vil nå heller be TS utbrodere litt mer her før man kan si noe om denne saken.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Hr Brun kan helt sikkert finne noen kilder til deg hvis du er såååååå interresert da han er bevandret i juss.

For min egen del så kunne jeg ikke bry meg mindre da det ligger så mye usagt i TS første innlegg at enhver idiot skjønner at det er noe som skurrer alvorlig i historien hans. Ikke ser det ut til at han har særlig lyst til å utbrodere det heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som huseier, kan jeg nekte noen å sette ut en TV der jeg ikke vil ha den, uansett hvem som eier den...

Men savner fremdeles tilbakemeldinger fra TS her...

? å

Uansett?

Regner med du da tenker hvis man bor sammen med huseier, ser ikke hlet grunnen for å nekte en leietaker å bruke en tv.

Ikke det at jeg helt ser hvordan man kan nekte noen å bruke en tv eller pc, vel så lenge man er over 18 iallefall.

Lenke til kommentar

Ja, men du har vel ikke rett til å holde TVen tilbake i fra eieren? Du eier huset du bor i, ikke alle som befinner seg i det og deres eiendeler. Jeg vil tro din anledning til å begrense folks tilgang til sine eiendeler er sterkt begrenset, selv om det unektelig er du som bestemmer i ditt hus.

Dette blir dog en metadiskusjon som eventuelt burde tas i en egen tråd. Denne tråden kommer ingen vei før TS kommer på banen med mer opplysninger, som du sa. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, jeg er en gutt på 18, jeg bor hjemme med min familie. Idag hadde mine foresatte gått inn og tatt tv skjerm og pc skjerm. mens jeg var på skole. og jeg lurer på om dette er lovlig? de sier jeg får de tilbake men ikke når og hvordan. de har i tillegg "svindlet" over 9000kr av meg. de sa jeg bare skulle legge ut for dem men nå sier de at dette ikke stemmer.

så jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har oppi dette? Hjelper det og anmelde dem eller kan det være en annen måte å gjøre det på?

takk på forhånd

1) Med foresatte mener du foreldre eller det fosterforeldre eller lignende?

2) Hva legger de til grunn for å ta fra deg TV og PC?

3) Du sier de har svindlet deg for 9000, hva ble pengene brukt til og har du eventuelle vitner som kan bekrefte din versjon av avtalen rundt dette?

Det å anmelde er nok siste ting man vil prøve på av flere grunner, men det kommer jo ann på hva er forhistorien til at dette skjedde. du skriver ingen detaljer og da blir det vanskelig å gi noen tips om hva du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Ja, men du har vel ikke rett til å holde TVen tilbake i fra eieren? Du eier huset du bor i, ikke alle som befinner seg i det og deres eiendeler. Jeg vil tro din anledning til å begrense folks tilgang til sine eiendeler er sterkt begrenset, selv om det unektelig er du som bestemmer i ditt hus.

Dette blir dog en metadiskusjon som eventuelt burde tas i en egen tråd. Denne tråden kommer ingen vei før TS kommer på banen med mer opplysninger, som du sa. :)

Jeg er redd nytt bosted gata er veldig nærliggende hvis noen utforder suverenitet overfor huseier i noe hjem. Men det er da bare å anmelde og prøve seg det. :dribble:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er redd nytt bosted gata er veldig nærliggende hvis noen utforder suverenitet overfor huseier i noe hjem. Men det er da bare å anmelde og prøve seg det. :dribble:

Dersom jeg bor i et rom i ditt hus og våkner opp og finner lommeboka mi borte vil du nok få et forklaringsproblem uansett om det strengt tatt er "ditt hus, dine regler". Du har ingen rett til å frarøve myndige personer sine eiendeler om de aldri så mye befinner seg under ditt tak. ;)

Lenke til kommentar

Dersom jeg bor i et rom i ditt hus og våkner opp og finner lommeboka mi borte vil du nok få et forklaringsproblem uansett om det strengt tatt er "ditt hus, dine regler". Du har ingen rett til å frarøve myndige personer sine eiendeler om de aldri så mye befinner seg under ditt tak. ;)

Hvis du ikke skjønner at det ligger noe bak den "historien" TS serverer i posten sin så blir jeg en smule skuffet over dine resoneringsevner. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

takk på forhånd

Ting du har kjøpt for dine egne penger er dine og de har ingen råderett over det. Har de svindlet deg for penger er å anmelde dem eller bringe det opp for konfliktrådet det jeg ville gjort.

Men du burde jo komme deg ut av hus, du er ATTEN du bør komme deg ut på egenhånd, det er rett og slett på tide å forlate redet!

-frank

Lenke til kommentar

Jeg påstår ikke at noen har rett til å stjele noe fra andre, ei heller fra sine egne barn. Men det som lukter her er at TS er 18 år, vi skriver Januar 2012, mor og far fjerner elektronisk utstyr fra rommet hans når han er borte og han påstår at de har stjålet eller bortforklart et "lån" de har gjort av ham.

For å drodle litt så kan jeg tenke meg at poden muligens ikke kom inn på skole ved opptak i sommer og har planlagt et "hvileår" på sine foresattes regning. Høyst sannsynlig for å spille online 24x7 og kanskje han har sagt at han skal skaffe seg en jobb noe som selvsagt ikke skjer da han jo har det mye bedre på promperommet med alle utgifter "dekket" av mamsen og papsen.

Så kan man jo også tenke seg at de omtalte "tyvene" kanskje har gått, skal vi si grundig lei av at den bortskjemte drittungen sitter på ræva hele døgnet og lar humla suse i wow eller hvilket spill han nå har lagt sin elsk på, og beslaglagt verktøyet og lommepengene hans med håp om at han kanskje skal ta ansvar og se hverdagen i hvitøyet og skaffe seg en jobb så han kan bidra litt til husholdningskassa istedenfor å leve i den fantasiverdenen at mamsen og papsen kan jeg vel alltids snylte på noen år til.

Og siden han tydeligvis er utstyrt med frekkhetens nådegave så synes han det er bedre å anmelde de som har brukt millioner av kroner på å holde liv i faenskapet som takk for hjelpa.

Bare for å drodle litt altså. :nei:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...