gusfre Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Jeg har tilkoblet 2 7200rpm 20 gig disker til RAID innganger på mitt Abit KT7A-RAID... Går inn i RAID progget under oppstart. lager ett RAID oppsett med striping. SÅ Finner ikke den "nye" disken i windows. prøvde med oppstartsdiskett men jeg finner den heller ikke i DOS. Prøvde RAID-administrator for win som følger med hovedkortet- men ifølge den er det ingen disker tilkoblet RAID innganger i det hele tatt!! Fikk tidligere tips om at jeg må formatere og partisjonere den "nye" disken. Men hvordan gjøre dette når jeg ikke finner disken i hverken DOS, RAID Administrator eller WIndows XP? Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Har du prøvd med fdisk i dos? sett om du finner den der....Opprettet partisjon derfra osv. Lenke til kommentar
Area-51 Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 hey det kan ha noe med Win XP å gjøre siden jeg kjenner flere som har fått problemer med dette etter at de installerte WinXP Lenke til kommentar
Andree Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Kjører selv et slikt KT7-Raid kort med to disker tilknyttet raidkontrolleren. Funker FINT. Sikker på at du har husket å enable raikontrolleren i biosen? Det er nok den mest sannsynlige årsaken til at du ikke ser diskene. Lenke til kommentar
gusfre Skrevet 9. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2002 Takk for fine svar RAID kontrolleren i BIOS har vært "enabled" hele tiden, og jeg har prøvd med fdisk- fant den ikke der heller... Som kjent er det jo to RAID-IDE innganger på dette HK- og jeg har prøvd å kjøre èn disk på hver kabel- og to dikser på en-- det har ingen effekt.... Hva i allverden er det som er galt da? :sad: kom med flere forslag? Lenke til kommentar
40belowsummer Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Har du passet på velge cabel select på harddiskene. Før jeg gjorde det fant ikke PC-en diskene hverken i dos eller widows eller under oppstart. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Ligger nok noe der ja. Pass på at de har riktig innstilling som slave og master, og sjekk om d hjelper å sette begge på CS istedet. Skal i teorien ikke ha så mye å si, men i praksis så har d hjulpet meg mange ganger. Lenke til kommentar
robinei Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Finner du den ikke i Fdisk? Lenke til kommentar
sjantiok Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Hei ! Jeg brukte partitionmagic 7.0 for og formatere min raid 0 oppsett på min kt7. ikke noe annet fungerte. Lenke til kommentar
[^FLeX^] Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Quote: On 2002-02-09 17:50, gusfre skrev:Som kjent er det jo to RAID-IDE innganger på dette HK- og jeg har prøvd å kjøre èn disk på hver kabel- og to dikser på en-- det har ingen effekt....Hva i allverden er det som er galt da? :sad:kom med flere forslag? Jeg kjører 2 stk 45GB IBM7200 rpm i RAID-0 på mitt KT7A-RAID h-kort, det funker glimmrende. Men.. du må bruke den medfølgende disketten med drivere for at den skal finne diskene i windows. Hvis du kjører Win2k så kommer det en melding like etter oppstart. "Press F6 if you have SCSI and/or RAID devices on your system" (no lignende i hvertfall) For at Windows skal kunne finne diskene mine så må jeg da trykke F6, putte inn disketten og velge den HPT370 Win2000 driveren som ligger der, da finner den diskene og du kan partisjonere og herje alt du gidder i innstallasjonen. I det du velger å lage et RAID-0 oppsett så slettes alt på diskene hvis det er noe der fra før av. (så vidt jeg vet). Hjelper dette noe? Lenke til kommentar
gusfre Skrevet 11. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2002 Hei igjen-- takk for mange flotte svar... Fdisk finner ikke diskene- bare hoveddisken min som står på IDE1- og som master. Har prøvd med partition magic 7.0 Pro- men i oversikten der kommer bare hoveddisken min opp.... Ingen RAID - greier. Prøvde også å disable RAID-kontrolleren og bruke RAID inngangangene som vanlige IDE innganger- men finner ingen av diskene da heller.... Jeg bruker XP så alle drivere har hjo den ordnet med selv- og i device-oversikten ser det ut som om den har brukt riktig driver... og når jeg prøver å innstallere den dirveren som fulgte med- sier den bare at den driveren den allerede bruker er best.. Men-.- *Hva må jeg gjøre for å kunne bruke denne inngangen(RAID) som en vanlig IDE- altså kjøre to disker der som vanlig disker?? Så at en av dere som svarte hadde gjort det sånn--- Tar imot alle Tips!!! :wink: Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Quote: Prøvde også å disable RAID-kontrolleren og bruke RAID inngangangene som vanlige IDE innganger- men finner ingen av diskene da heller.... Hvis du disabler RAID kontrolleren kobler fra alle diskene som staar paa den kontrolleren. Det jeg sier er at jeg tror ikke du disabler RAID funksjonen paa RAID kontrollern naar du gj0r slik, jeg er ganske sikker du at du disabler hele kontrolleren. Og da finner du hvert fall ingen disker der!! Quote: *Hva må jeg gjøre for å kunne bruke denne inngangen(RAID) som en vanlig IDE- altså kjøre to disker der som vanlig disker?? Så at en av dere som svarte hadde gjort det sånn--- Det gj0r du ved aa ikke sette opp noen form for RAID i HPT370 (eller hva RAID kontrollern paa ditt hovedkort heter) ..kontrollern. Jeg anbefaler deg aa pr0ve aa koble paa diskene paa en av de VANLIGE IDE kontrollerne (husk aa sette kabler og jumpere riktig da) for aa se om de fungerer der! Hvis de ikke gj0r det h0res det ut som de er 0delagt. R0ff behandling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå