Øystein Olsen Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Jeg bygget en PC med et ASUS P2BS hovedkort for noen (er det 3?) år siden. Jeg ser at med den siste oppgraderingen av BIOS hos ASUS så skal dette hovedkortet også kunne kjøres med PIII coppermine prosessorer om klokkefrekvensen er lav nok (under ca 600MHz) så jeg oppgraderte BOIS, det gikk helt fint, kjøpte en rimelig (hos PCMAX) 733MHz PIII og satte denne på en ABIT Slotket converter, justerte DIP switchene ifølge instruksjonen på baksiden av konverteren, tok ut den 450MHz PII prosessoren som stod på hovedkoret, plugget i konverteren med PIII prosessor og slo på strømmen. Ingenting skjedde. Jeg måtte bare sette i PII igjen og maskinen fungerte normalt. Jeg har senere og prøvd en 533MHz PIII med slot kontakt, det fungerte akkurat like dårlig, den burde vel kommet opp som 400MHz PIII siden jeg kjører 100MHz bus. Hjemme har jeg en "gammel" PC (fra 1996) der jeg har byttet hovedkortet med et ASUS P2BB AT hovedkort som jo er et hovedkort i samme serien, dette fungerer helt fint med slotkonverteren og 733MHz prosessoren som kommer opp som en 550MHz PIII. Jeg har kjørt med dette systemet og WinNT 4 + sp3 i ca et halvt år nå og aldri hatt noen problemer. Jeg kjører 3d modelleringsprogrammene Bryce4 og VUE desprit 4 pluss ganske mye Photoshop, ingen spill. Jeg har og testet 533MHz prosessoren på dette kortet, den fungerte og uten problemer, den kom opp som en 400MHz PIII. Det er koblet to Ultra 2 Quantum SCSI disker til kortet (ingen IDE). Er det noen forklaring på hvorfor P2BS ikke godtar PIII? PS Jeg ser at ASUS har kommet med nok en BIOS oppgradering, 1013, så sent som 27 juli i år, men det virker som om denne bare gjelder oppgradering av SCSI BIOS (jeg har versjon 1012 av BIOS). Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Trolig har de ene kortet en veldig tidlig revisjon. Har nemlig p2b og leste på asus sine diskusjons forum at p2b kort m revisjon 1.02( tror jeg) eller eldre ikke støtter cu-mine proz pga den innebygde spennings regulatoren. Dvs de klarer ikke å gi "lite nok" strøm til de nye og mindre strøm krevendt prosessorene. Revisjonen står trykket på hk mellom to av pci slottene. Pål PS med dette er ikke det samme som bios versjoner. men revisjoner av selve hardwaren. [ Denne Melding var redigert av: PålPot på 2001-10-17 13:41 ] Lenke til kommentar
Cthulhu Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 Har selv et "gammelt" P2B-LS som heller ikke støtter coppermine-prosessorer offisielt. Løsningen var å kjøpe en slotkonverter der jeg kunne stille ned spenningen til prosessoren... så har du mulighet for det på din slotkonverter så gjør det (skal vel stå på 1.5 volt), for HK'et ditt bør greie PIII det. Jeg kjører en celeron 566 @ 850 på min burk, skal nok oppgradere til PIII når tiden er inne... jeg vet ikke helt hvor grensa går for disse kortene, men jeg regner med at det er rundt en Ghz. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 Dette er vel ikke så relevant til spørsmålet stilt, men jeg har en Dell XPS-R450 Dimension, hvor det stod i en PII450. Etter å kikket gjennom forumet til Dell så fant jeg ut av gamle (min pc er fra nov. '98) BX HK med 100MHz FSB kan kjøre max 1GHz, siden dette er den raskeste CPU som støtter 100MHz FSB'en. Kjører selv denne løsningen nå, bare kjøpte meg en 1GHz PIII CUMINE Slot1 og plugget den inn uten noen som helst forandringer og vips så hadde jeg oppgradert maskinen til 1GHz. Enkleste oppgraderingen jeg har gjort. (Dette er antageligvis bare mulig på Dell HK, siden de ikke har muligheten til å igjen kjenne PIII CPU'er, de aller fleste HK har en eller annen sperre som gjør at det kreves en Slot konvertor og FCPGA CPU.) Telcontar Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 20. oktober 2001 Del Skrevet 20. oktober 2001 Fant et gammelt utklipp fra en topic m.løsning, av en som hadde 'kjøpt' seg et problem: 133 MHz-CPU på et gammelt BX-chip ( har forlengst tapt linken ): Well I did it. I bought a PIII 866EB/256/133 - 1.75v (PPGA) chip today without enough research. Can't seem to get it to go. No video signal. Can anyone help me with the settings on this MB? Gonna try it again and check back soon. If I get it up and running I will post the settings. ------- Hi,Several things you can do: 1) Make sure the slotket adapter you bought for that P3-866EB is an FCPGA Slotket (NOT PPGA Slotket). The older Mendocino Celeron PPGA Slotkets will NOT work with a P3 FCPGA chip. 2) If you got the right slotket, make sure all the jumpers on the slotket are set correctly. 3) hold down the insert key while powering up. That will at least let you get into BIOS. 4) In your CPU soft menu if you are able to get into BIOS, try conservative "underclocking" settings: - Disable Speed Error Hold. - Set multiplier to 6.5x (which is what your chip uses). - Set FSB to 100mHz. - Set PCI divider to 1/3, AGP divider to 2/3. This should make your chip run at 650mHz. If this works, you can go back and crank the bus speed up to 133mHz, and (important!) change the PCI divider to 1/4, and see if your chip works at 866mHz. If underclocking your system to 650mHz works but it still does not work at 866mHz, then either: 1) your RAM cannot handle 133mHz bus, or: 2) your AGP vid card cannot handle 89mHz (all BX boards overclock AGP from 66mHz to 89mHz when running 133mHz bus), or: 3) something is wrong with your CPU. Good luck! -------- Hey, hey, hey! Awesome! You hit it right on the head. Thank you very much for the excellent advice! Had the wrong slotket (older PPGA) Got a new slotket (FC-PGA with jumpers 66/100/133/auto). Didn't work on Auto Detect, forced it into 100mhz and viola! Posted at 650mhz with 6.5 multiplier. Next, forced slotket into 133mhz, on mother board set PCI divider to 129 1/4, multiplier to 8.5, AGP to 2/3, disabled speed hold, voltage defaulted to 1.75. Bang! posted at 839mhz with 129 FSB, cool. Have a Golden Orb fan on it too. I did pull out the 64 MB PC-100 strip of ram (have 128 PC-133 in right now) but will try putting it back in now. Can you see any problems?? My brother said it should work as long as I don't put it up to 133 FSB Thanks again! -------- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå