Gå til innhold

Radeon HD 7970 slår til!


Web King

Anbefalte innlegg

amd-radeon-hd-7970.jpg

Radeon HD 7970

 

 

Svi av litt penger etter jul

 

spesifikasjoner:

 

3GB minne som standard

7970 er det kommende toppkortet fra AMD og det ser ut til å bli en ganske så heftig oppgradering i toppkort-sjiktet.

 

Minnebåndbredden på kortet skal være på 384 bit og kortet har hele 3GB av den kjappeste minnetypen som er tilgjengelig til skjermkort: GDDR 5.

 

Høy klokkehastighet

Kjerne-klokkehastigheten er på 925MHz, det har 32 ROPs (Raster Operator) og 128 tekstur-enheter.

 

ROPs behandler ting som kantutjevning, farge-komprimering og ikke minst sørger den for å skrive pikslene til ut-bufferen.

 

Tilkoblinger

Kortet har 2048 stream-prossessorer, 1 DVI-tilkobling samt to mini Displayport-innganger og HDMI.

 

De rå spesifiasksjoene gjør kortet i stand til levere hele 3.5 teraflops med rå ytelse. AMDs toppkort per i dag er 6990 og dette koster rett i overkant av 5000 krone i norske nettbutikker.

 

 

 

 

 

 

Kilde fra denne texten : Klikk her

 

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=OoGzSbaFVuI

 

 

 

Mer Info om Radeon HD 7970 : Klikk her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper 3gb holder til bildet på min ene skjerm ihvertfall :)

 

Tja det spørs hva slags teknologi som er brukt, så selv om du kun har full HD skjerm, krever spill som crysis enorme ytelse, og skjermkort minne å kunne få alt 100% detaljert, tenk hvis man i tillegg skulle zoome med en kikkert, så ja det er nok alltid mulig å dytte på mere minne, så sant man ikke tar i bruk rambrikkene.

 

Men jeg vet ingen ting her, men jeg antar det er mulig å bruke mere hvis man vil det.

Men da blir nok heller GPU som er den største flaskehalsen tipper jeg.

Lenke til kommentar

Spørs vel hvor bra skjermkortet er til overklokking, ville det vært noe bedre skjermkort hvis den hadde 4 GB minne? Kanskje litt mere å vurdere hvis skjermkortet hadde klart en 40% overklokking.

Alt over 1.5GB er totalt overkill for 1920x1200 eller lavere.

Selv med noen vanvittige texturemods i f. eks. Oblivion eller STALKER vil du ha store problemer med å bruke mer enn 1.5GB VRAM.

Lenke til kommentar

Bytter dette ut med gtx 295:) endelig directx 11

 

Forresten, 7970 er jo et PCIe 3.0 kort, fant denne linken som viser ytelsesforskjell på 7970 i 2.0 og 3.0

 

Ikke rare forskjellen.

 

ingen som har påstått at pci 2.x er en flaskehals idag men det er jo kjekt at de ligger i forkant av behovet

Lenke til kommentar

Kan man kalle skjermkortet PCI-E versjon 3 hvis den kun klarer 1-2 FPS høyere en 2.0 standarden?

 

Blir det ikke å si at skjermkortet er bedre en det faktisk er?

Skjermkortet har vel neppe kraftig nok GPU/ram for å klare full båndbredde av v3.0: 16 GB/s (128 GT/s) eller hva mener dere om det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

ingen som reagerer på at det kun har 32 rops ? syns det er litt lite i forhold til 128 texture units. GTX 580 har jo f.eks 48 rops.

Likevel gir 7970 bedre ytelse. Radeon HD 7970 er nok ROP begrenset i noen situasjoner, alpha blending rates tyder på det. Hvor mye og hvor ofte er vanskelig å si, men det er neppe et stort hinder for den generelle ytelsen.

Lenke til kommentar

ingen som reagerer på at det kun har 32 rops ? syns det er litt lite i forhold til 128 texture units. GTX 580 har jo f.eks 48 rops.

Antall ROPs er ikke alt, viktig å kunne utnytte dem også:

Anandtech review

 

Selv om GTX 580 har 50% flere funksjonelle enheter for å gjøre rene pikseloperasjoner ligger 6970 veldig nærme og 7970 er over 35% raskere.

 

Kan man kalle skjermkortet PCI-E versjon 3 hvis den kun klarer 1-2 FPS høyere en 2.0 standarden?

 

Blir det ikke å si at skjermkortet er bedre en det faktisk er?

Skjermkortet har vel neppe kraftig nok GPU/ram for å klare full båndbredde av v3.0: 16 GB/s (128 GT/s) eller hva mener dere om det?

Nei, for skjermkortet støtter PCIe 3.0 og det har en effekt når man tester programmer som er avhengig av båndbredde og treghet. Anandtech 7970 review - Compute

Endret av arni90
Lenke til kommentar

ingen som reagerer på at det kun har 32 rops ? syns det er litt lite i forhold til 128 texture units. GTX 580 har jo f.eks 48 rops.

Antall ROPs er ikke alt, viktig å kunne utnytte dem også:

Anandtech review

 

Selv om GTX 580 har 50% flere funksjonelle enheter for å gjøre rene pikseloperasjoner ligger 6970 veldig nærme og 7970 er over 35% raskere.

 

Kan man kalle skjermkortet PCI-E versjon 3 hvis den kun klarer 1-2 FPS høyere en 2.0 standarden?

 

Blir det ikke å si at skjermkortet er bedre en det faktisk er?

Skjermkortet har vel neppe kraftig nok GPU/ram for å klare full båndbredde av v3.0: 16 GB/s (128 GT/s) eller hva mener dere om det?

Nei, for skjermkortet støtter PCIe 3.0 og det har en effekt når man tester programmer som er avhengig av båndbredde og treghet. Anandtech 7970 review - Compute

 

litt merkelig at 7970 slår gtx 580 så kraftig i den pilxel testen, det skal jo være maks teoretisk ytelse uten å bli påvirket av noe annet.

men åssen vil 7970 klare seg i veldig høye oppløsninger med 32x aa. er jo der rops gjør jobben.

Lenke til kommentar

litt merkelig at 7970 slår gtx 580 så kraftig i den pilxel testen, det skal jo være maks teoretisk ytelse uten å bli påvirket av noe annet.

men åssen vil 7970 klare seg i veldig høye oppløsninger med 32x aa. er jo der rops gjør jobben.

Det er ikke ulovlig å google vet du?

http://www.hardocp.com/article/2011/12/22/amd_radeon_hd_7970_video_card_review/8

GTX 580 MDT er en spesialutgave av 580 med støtte for tre skjermer og kommer ferdig overklokket til 860MHz (som gir 10% eller mer ekstra ytelse).

Kort oppsummert drar HD 7970 lengre og lengre fra GTX 580 MDT jo høyere oppløsningen kommer, en trend som har vært mulig å se en stund der 6970 ofte har nærmet seg innpå GTX 580 når man kommer i eyefinity-oppløsninger.

Lenke til kommentar

litt merkelig at 7970 slår gtx 580 så kraftig i den pilxel testen, det skal jo være maks teoretisk ytelse uten å bli påvirket av noe annet.

men åssen vil 7970 klare seg i veldig høye oppløsninger med 32x aa. er jo der rops gjør jobben.

ROP'ene til 7970 takler vel forsatt maks 8xMSAA. Flere AA samples enn dette kommer da fra shader baserte filtre (CFAA).

Det er heller ikke bare ROP'ene som får mer å gjøre per frame med høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...