Decoman Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Win7 kom med en popup og fortalte meg at en harddisk var i ferd med å daue (failing, tror jeg det stod), men disk sjekk forteller meg at alle tre partisjonene er OK uten problem funnet. Jeg antar at noe er galt her, men har ikke vært borti noe liknende før. Våger noen anta hva som har skjedd og hva som vil skje videre? Jeg flytter filer ut av haddisken nå og så håper jeg at dette kan la seg gjøre før disken eventuelt dauer. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Win7 kom med en popup og fortalte meg at en harddisk var i ferd med å daue (failing, tror jeg det stod), men disk sjekk forteller meg at alle tre partisjonene er OK uten problem funnet. Jeg antar at noe er galt her, men har ikke vært borti noe liknende før. Våger noen anta hva som har skjedd og hva som vil skje videre? Jeg flytter filer ut av haddisken nå og så håper jeg at dette kan la seg gjøre før disken eventuelt dauer. Det som har skjedd er nok at windows har rapportert "farlige" tall fra harddiskens interne S.M.A.R.T funksjon. Denne følger med itt viktig statistikk i forhold til ting som indikerer feil og slitasje. Når tallene går over en viss grenseverdi sier windows i fra om at du må være forsiktig. Som regel så er dette faktisk en indkasjon på at disken er på vei med å dø - men det betyr ikke at den slutter å fungere i morgen. Det kan gå åresvis fra du får slike feilindikasjon til den faktisk blir ubrukelig. Det betyr bare i praksis at du ikke kan stole på den noe særig lenger. For å finne ut mer spesifikt hva som er galt så last ned et gratis verktøy som kan lese harddiskens S.M.A.R.T status (google, det er mange gratis og trial programmer for det) og gi oss et screenshot av listen med tall så kan vi tolke situasjonen mer spesifikt for deg. Ingen her kan se inn i fremtiden for å si nøyaktig hva som vil skje med disken, men vi kan gjerne gi deg en pekepinn Konkret eksempel på programvare: HDtune. Husk også forøbrig at det er 5 års reklamasjontid på harddisker, så om den er nyere enn dette så er S.M.A.R.T tall som er ille nok til å utløse alarm som regel godt nok grunnlag til å kreve bytte (men jeg ville sett på tallene direkte først just in case). -Stigma Endret 9. januar 2012 av Stigma Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Windows sin chkdisk sjekker kun filsystemet, og ikke SMART, så ikke så rart at den sier alt er i skjønneste orden. Som Stigma nevner, SMART verdiene oppgir noen feil, disken kan dø om 5 sekunder eller 5 år eller noe imellom, det vet man ikke. Men det er samme sak med disker du kjøper som er splitter ny, de kan dø med engang du setter de inn, eller etter 5 år. Så om du ikke har gjort det allerede så er det backup tid, ikke ha alle eggene i en kurv, ikke midlertidig engang, for det er fort gjort at Murphy's lov slår til. Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Jeg mener at jeg tidligere har foretatt en brutal sletting på laveste nivå på akkurat denne harddisken med linux tidligere (en av de andre WD diskene daua da), så jeg mistenker at jeg ikke har noen god garantisak da slettefunksjonen ikke er støttet fra fabrikantens side. Skal se om jeg kan få ordna med en sjekk av SMART verdiene når filene er flyttet over og så komme tilbake her. Endret 9. januar 2012 av Decoman Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Niks, sletting er sletting samme pokkern hvordan du gjør det og du greier ikke å slite ut en disk med det. Det som kan gjøre at disk feiler under tungt bruk er at den blir varm og du har for dårlig ventilasjon i kabinettet ditt. Disker trives best rundt 30 grader, under og over ikke bra for levetiden mekanisk sett. Elektroniske feil kan forekomme uansett, enten dårlig lodding eller brikker med en liten feil. Du har ellers ingen kontroll på hva disken gjør bak sin kontroller, da selve skrivingen til disken styres av en egen chip som bestemmer hvordan motoren som roterer platen skal funke, og hvor lese / skrivehodet skal plasseres. Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Slettefunksjonen som jeg ikke husker navnet på sletter mer enn det vanlige slettbare området på harddisken. Endret 10. januar 2012 av Decoman Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Slettefunksjonen som jeg ikke husker navnet på sletter mer enn det vanlige slettbare området på harddisken. Jeg ville være særdeles overrasket om du klarte å faktisk skade disken på noen måte via software. Det skal være så og si umulig. Mulig at kanskje du kan ha slettet S.M.A.R.T dataene direkte og dermed utløst alarmen selv dersom det skjedde veldig kort tid etter denne hendelsen - men jeg tror S.M.A.R.T dataene nor,alt er lagret på en måte som er helt umulig å endre på fra utsiden uten spesielle service-verktøy (researchet dette selv for et år eller to siden i forbindelse med feilsøking av en gammel vraket harddisk jeg eksperimenterte med). Jeg tviler også forøvrig at dette er noe som ville bli sjekket - om de sjekker disken i det hele tatt egentlig. Ved mindre at du vet noe mer konkret så ser jeg værken begrunnelse for å ikke reklamere pga. dette - eller risiko for at noen i det hele tatt kommenterer på det (om disken i det hele tatt sjekkes av noen før kassering). Hvis du er ultra-ærlig så kan du alltids bare beskrive at du har gjort dette du nevner før reklamasjon, men jeg mistenker at mange butikker tar slikt som en ypperlig unskyldning til å pushe annsvaret over på deg helt uavhengig av de har noen begrunnelse til å tro at det du gjorde faktisk kan ha noen sammenheng med skaden... Jeg har sett værre for å si det slik - som butikkfolk som har prøvd å skylde defekt hardware på tåpelige/umulige årsaker som de tydeligvis enten ikke har anelse om hvordan fungerer eller rett og slett lyger på. Hvis disken er over garanti men innenfor reklamasjon så er det nemmelig butikken selv som sitter igjen med regningen, så det har blitt litt ukultur med at noen butikker motvillig kun følger forbrukerkjøpsloven når du faktisk slår i bordet med lovteksten. Eller du kan få svar fra en helt rimelig medarbeider da - for all del... Det er bare mitt råd da ihvertfall. Poenget er at det er ihvertfall verdt å prøve reklamasjon (med så full disclosure om alle detaljer som du trenger for å være helt samvittighetsren) og så la butikken si i fra om de faktisk har noen objections å komme med... -Stigma Endret 10. januar 2012 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Jeg lastet ned og kjørte et diagnostikkprogram fra WD og kommer ikke gjennom "quick test", hvor det fortelles at det er en ukjent feil. WDC WD15EARS-00MVWB0 (1.5 TB) SMART Status: FAIL Test Result: FAIL Test Error Code: 06-Quick Test on drive 4 did not complete! Status code = 04 (Unknown failed test element), Failure Checkpoint = 96 (Unknown Test) SMART self-test did not complete on drive 4! Tja, jeg får bare kjøpe en ny harddisk tenker jeg, har ikke lyst til å returnere denne. Disken er listet opp som IDE, noe som virker rart da en liknende disk som jeg har i tillegg vises som SATA (WD15EARS-00J2GB0). SMART vinduet viser et element med feil: Raw Read Error Rate, ID 1, value 1, threshold 51, worst 1, warranty 1 Tror jeg prøver lykken med en ny WD 3TB drive til i underkant av 1.500,- kr om ikke så lenge. Endret 10. januar 2012 av Decoman Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Vell du har både reklamasjon og garanti så det burde du benytte deg av. 5 års reklamasjon på harddisker ser du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå