Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon

Anbefalte innlegg

Er Frame limiter et eget program? tror jeg har lyst til å prøve det ut.

Flere muligheter:

FRAPS vil fungere som en frame limiter

MSI Afterburners OSD Server kan begrense framerate

De fleste spillmotorer har en framerate-limit.

Ok. Nå lasta jeg ned fraps. Må man aktivere fullversjon for å få tilgang til fps-limiter?

Kan ikke si jeg ser noen direkte valg for dette..

Edit: Innebygd i spillmotor? hvordan da?

Endret av Tune_Up2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Nå lasta jeg ned fraps. Må man aktivere fullversjon for å få tilgang til fps-limiter?

Når du tar opp video med FRAPS vil framerate låses til opptaksinnstillinger.

I BF3 kan du se på denne posten.

I Unreal Engine-spill ligger dette lagret som Maxsmoothedframerate såvidt jeg husker.

Typisk finner du det i konfigurasjonsinnstillingene om du søker på fps, framerate eller lignende.

Lenke til kommentar

Hvordan bruke FrameLimiter i MSI Afterburner:

Start "MSI Afterburner On-Screen Display Server", den ligger i shortcut mappa til MSI afterburner på startmenyen. Da dukker det et MSI Afterburner icon med rosa 60 opp nede til høyre på startlinja , klikk på dette, og så klikk skiftenøkkelen på programmet som kommer opp, i "General" tab'en finner du nederst "Framerate limiter properties" og her setter du valgt FPS maxlimit. Tommelregel ved vsync=off er 60fps på 60hz skjerm, 90fps på 120hz skjerm (120fps om spillet ikke er tungt og tilnermet 120fps minfps kan oppnås). Vsync på bør man sette fps til 57-58fps på 60hz skjerm.. Vsync på med en 120hz skjerm sier seg selv blir vanskelig...

Man trenger ikke bruke MSI Afterburner klokkeprogrammet i det hele tatt for å bruke "MSI Afterburner On-Screen Display Server", og man kan sette det til å boote med win om man vil..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Start "MSI Afterburner On-Screen Display Server", den ligger i shortcut mappa til MSI afterburner på startmenyen. Da dukker det et MSI Afterburner icon med rosa 60 opp nede til høyre på startlinja , klikk på dette, og så klikk skiftenøkkelen på programmet som kommer opp, i "General" tab'en finner du nederst "Framerate limiter properties" og her setter du valgt FPS maxlimit. Tommelregel ved vsync=off er 60fps på 60hz skjerm, 90fps på 120hz skjerm (120fps om spillet ikke er tungt og tilnermet 120fps minfps kan oppnås). Vsync på bør man sette fps til 58-59fps på 60hz skjerm.. Vsync på med en 120hz skjerm sier seg selv blir vanskelig...

Takker igjen til deg og vil nevne at jeg må sette fps til 58 for å få perfekt flyt i bf3 med v-sync :thumbup:

Lenke til kommentar

Når du tar opp video med FRAPS vil framerate låses til opptaksinnstillinger.

I BF3 kan du se på denne posten.

I Unreal Engine-spill ligger dette lagret som Maxsmoothedframerate såvidt jeg husker.

Typisk finner du det i konfigurasjonsinnstillingene om du søker på fps, framerate eller lignende.

har du noen screens med 1350Mhz core i Vantage og Heaven Mr..?

Lenke til kommentar

Start "MSI Afterburner On-Screen Display Server", den ligger i shortcut mappa til MSI afterburner på startmenyen. Da dukker det et MSI Afterburner icon med rosa 60 opp nede til høyre på startlinja , klikk på dette, og så klikk skiftenøkkelen på programmet som kommer opp, i "General" tab'en finner du nederst "Framerate limiter properties" og her setter du valgt FPS maxlimit. Tommelregel ved vsync=off er 60fps på 60hz skjerm, 90fps på 120hz skjerm (120fps om spillet ikke er tungt og tilnermet 120fps minfps kan oppnås). Vsync på bør man sette fps til 58-59fps på 60hz skjerm.. Vsync på med en 120hz skjerm sier seg selv blir vanskelig...

Takker igjen til deg og vil nevne at jeg må sette fps til 58 for å få perfekt flyt i bf3 med v-sync :thumbup:

Fint det funka, det er for mange situasjoner/spillmotorer 59fps limit ikke funker, så skal slutte å nevne denne. Topp med tilbakemelding, da kan man luke bort ting etterhvert :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis jeg har skjønt det riktig så er fps-limiter en fordel og bruke dersom v-sync er av, og man sliter mye med tearing på skjermen ved høyere fps?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Endte opp med å prøve afterburner sin løsning. Prøvd med bla a 58, 60, 90 og 120.

Merka ikke mye forskjell i bf3 men skal prøve mer før jeg sier noe sikkert.

Er 60hz monitor.

Lenke til kommentar

Noe nytt om de lavere modellene i 7 serien? under 7950. Er nysgjerrig på pris. Ser at HD6950 fås ned i 1600,- og HD 6870 ned i 1200. Modellene under 7950 må prises lavt, eller være mye bedre om det skal bli et åpenbart valgt for oss i midten.

Edit.

Hvordan blir egentlig cpu en flaskehals for skjermkortets fps? Hvilke faktorer spiller inn?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

har du noen screens med 1350Mhz core i Vantage og Heaven Mr..?

Vantage gikk greit nok:

Unigine Heaven derimot...

HWBot-launcheren ga runtime error

Prøvde så å starte Heaven 2.1 med disse innstillingene:

Trykket så på "Save", men resultatet ble ikke lagret. Dette fant jeg i loggen:

08:23:34 Benchmark finished
08:23:34 Time:    259.417
08:23:34 Frames:    22816
08:23:34 FPS:    87.9511
08:23:34 Min FPS:    40.1937
08:23:34 Max FPS:    287.183
08:23:34 Scores:    2215.49

Jeg fant ut at reinstallasjon av windows "fikser" problemet, men jeg gidder ikke dette nå.

Den der så CPU begrenset ut, du burde hatt samme eller mer FPS på test 1.. Men gøy allikevel :thumbup:

Selv ikke et 7970 kjøres 100% i Vantage, i Jane Nash lå jeg gjevnt over på 60% usage og Calico fikk jeg 70-100% usage ifølge loggen i AfterBurner. Tror det er trygt å si at Vantage er en totalt irrelevant test for real world i dag.

Hvordan blir egentlig cpu en flaskehals for skjermkortets fps? Hvilke faktorer spiller inn?

Kort fortalt:

CPU må konverte bildedata til drawcalls (type "tegn 3x polygon med koordinater X1X2 Y1Y2 og Z1Z2"), dette er vanskelig å multithreade og derfor er singlethread ytelse ekstremt viktig i spill. DirectX11 er den første dx-utgaven som har native støtte for multithreading, i dx10 og tidligere må man trikse for å få dette til med rimelig svake resultater mot innsatsen lagt inn.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hvis jeg har skjønt det riktig så er fps-limiter en fordel og bruke dersom v-sync er av, og man sliter mye med tearing på skjermen ved høyere fps?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Endte opp med å prøve afterburner sin løsning. Prøvd med bla a 58, 60, 90 og 120.

Merka ikke mye forskjell i bf3 men skal prøve mer før jeg sier noe sikkert.

Er 60hz monitor.

Det er en stor fordel for de som vil spille med vsync på og kunne begrense FPS til 57 eller 58, dette vil redusere veldig den inputlagg man får med vsync+60hz monitor..

Uten vsync på singel GPU bruker man Framelimiter for å fremme smooth gameplay, uten skade på inputrespons, og for å begrense støy samt prøve å redusere tearing.

På CFX er framelimiter gull verd, for den eliminerer microstuttering helt sammen med vsync, og reduserer det kraftig uten vsync.. Jeg vil si for egen del at for CFX er FPS limit ekstremt viktig, og når jeg selv rotet med CFX forbannet jeg spillutviklere som leverte spill uten FPS cap/begrensning, for da hadde jeg ikke FPS limiter...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Prøvde det med MSI Afterburners OSD Server nå, virker så langt meget lovende! Virker som den stutteringa har mer elller mindre forsvunnet, men fremdeles så er det litt screen tearing. har Cap'et på 90 FPS.

Nå har jeg formatert, så den user.cfg på BF3 jeg hadde er jo borte, men er det noe jeg trenger å ha, egentlig?

la merke til at stuttering var enda mer fremtredende når jeg byttet til ATI, så 90fps cap fungerer veldig bra. kjører du Ultra med 2xAA?

Per nå kjører jeg 2xMSAA+HBAO, + alt på High ikke Ultra, så har jeg en liten "buffer" der til de tyngste FPS droppene, får dropp ned i 60-70 lett på f.eks Gulf Of Oman når jeg står ved "hotel" og ser over til "City" på 32-64p servere. Det er et "tungt" map generelt, "Construction Site" får jeg også dropp godt under 90.

Har formatert PC, å fått vekk gammelt "dritt" fra forrige skjermkort, å ytelsen gikk opp i 3DMark vantage, så mulig BF3 også blir bedre =)

Lenke til kommentar

Prøvde det med MSI Afterburners OSD Server nå, virker så langt meget lovende! Virker som den stutteringa har mer elller mindre forsvunnet, men fremdeles så er det litt screen tearing. har Cap'et på 90 FPS.

Nå har jeg formatert, så den user.cfg på BF3 jeg hadde er jo borte, men er det noe jeg trenger å ha, egentlig?

la merke til at stuttering var enda mer fremtredende når jeg byttet til ATI, så 90fps cap fungerer veldig bra. kjører du Ultra med 2xAA?

Per nå kjører jeg 2xMSAA+HBAO, + alt på High ikke Ultra, så har jeg en liten "buffer" der til de tyngste FPS droppene, får dropp ned i 60-70 lett på f.eks Gulf Of Oman når jeg står ved "hotel" og ser over til "City" på 32-64p servere. Det er et "tungt" map generelt, "Construction Site" får jeg også dropp godt under 90.

Har formatert PC, å fått vekk gammelt "dritt" fra forrige skjermkort, å ytelsen gikk opp i 3DMark vantage, så mulig BF3 også blir bedre =)

skjønner, har bare testet Karkand. minste jeg har sett der er 80 fps tror jeg, uten å være helt sikker :)

Lenke til kommentar

Da var 7950 i maskinen. Paret med en 2500k @ stock gjorde jeg lett 60-70 fps i snitt på wake island med alt på ultra, HBAO men ingen AA deferred. Stille er kortet også (PCS+). Fikk ett kort med 63.2% ASIC quality, men klokket uten problemer rett opp til 1000 mhz core uten økning av vcore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...