Gelbear Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Vil jeg merke forskjell med lightboost hvis jeg nå kjører 144Hz? Og kan jeg gjøre dette med min HD7970 Matrix Platinum? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Vil jeg merke forskjell med lightboost hvis jeg nå kjører 144Hz? Og kan jeg gjøre dette med min HD7970 Matrix Platinum? Det er gratis, så hvorfor ikke prøve selv? At skjermen oppdateres 120 ganger i sekundet betyr ikke at all ghosting forsvinner, men lightboost skal visstnok eliminere nesten all ghosting. Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Skal prøve i kveld, gir tilbakemelding når jeg har fått testet litt. Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Hz er ikke alt! Må si jeg ble litt overasket nå etter 45 min med testing. Kjørte cs:go siden jeg kjenner dette spillet best og vil nesten si at dette er som å gå fra 60Hz til 120Hz hva fps-gaming angår. Kjører vanligis 144Hz (Benq XL2411T), og har jo da syntes det har vært meget bra kontra min gamle 60Hz. Ingen tvil om at ghostingen minimeres til et minimum! Jeg merket i alle fall stor forskjell, det er litt som å ha fokus på hele bildet, hele tiden. Det er selvfølgelig noe negativt som følger med; -Lysutbyttet blir en god del mindre, med de settings jeg har nå. har ikke justert noe...så skal ikke garantere. Men det er vel naturlig siden lyset strupes så ofte. -Det er slitsomt for øynene...har hatt en lang dag og er trøtt..så det kan være noe der. Eller så er jeg bare ikke vant med å ha så skarpt bilde i bevegelse. Litt som 3D-kino for første gang. Dette er noe jeg helt klart vil teste mer, da jeg føler det gir meg en liten fordel i fps-gaming. Så konklusjon: Det virket Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Hz er ikke alt! Må si jeg ble litt overasket nå etter 45 min med testing. Kjørte cs:go siden jeg kjenner dette spillet best og vil nesten si at dette er som å gå fra 60Hz til 120Hz hva fps-gaming angår. Kjører vanligis 144Hz (Benq XL2411T), og har jo da syntes det har vært meget bra kontra min gamle 60Hz. Ingen tvil om at ghostingen minimeres til et minimum! Jeg merket i alle fall stor forskjell, det er litt som å ha fokus på hele bildet, hele tiden. Det er selvfølgelig noe negativt som følger med; -Lysutbyttet blir en god del mindre, med de settings jeg har nå. har ikke justert noe...så skal ikke garantere. Men det er vel naturlig siden lyset strupes så ofte. -Det er slitsomt for øynene...har hatt en lang dag og er trøtt..så det kan være noe der. Eller så er jeg bare ikke vant med å ha så skarpt bilde i bevegelse. Litt som 3D-kino for første gang. Dette er noe jeg helt klart vil teste mer, da jeg føler det gir meg en liten fordel i fps-gaming. Så konklusjon: Det virket Det som skjer er at lyset på skjermen skrur seg av og på ekstremt fort, og jo lavere lysnivå du setter jo større andel av tida er lyset av. Ved 10% nivå vil lyset være på 10% av tida og av 90% av tida. Setter du høyere lysnivå vil det sannsynligvis irritere øynene mindre Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Var på høyeste nivå. En annen ting er jo at Strobelight er kjekt bare til å skifte frekvens med. Det finnes sikkert annen software på dette, men de strober ikke:-) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Kort forklart, hva er egentlig forksjellen? En skjerm blinker jo (strober) i praksis. (mulig jeg blander med plasmaskjermen min her) Endret 24. juli 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Kort forklart, hva er egentlig forksjellen? En skjerm blinker jo (strober) i praksis. Såvidt jeg har forstått vil vanlige LCDer lyse konstant til forskjell fra CRTer. http://www.tftcentral.co.uk/articles/motion_blur.htm Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Jeg blandet nok baklyset i LCD og LED med andre refresh aspekter ja (vært for mye i marka og for lite foran skjermen i det siste ). Sjekker artikkelen. EDIT: Bra artikkel! Det var forøvrig denne biten her jeg har fått med meg tidligere som gjorde at jeg forvekslet dette. motion blur can also be reduced by inserting black period between refreshes, using various technologies such as Black Frame Insertion (BFI) Er ikke effekten man ønsker å oppnå her på en LCD slik Plasma fungerer? Med unntak at den "strober" uavhengig av hvordan innholdet oppdaterer seg. Derav er også mange plaget med "plasma flicker" på samme måte som de fleste av oss var plaget av CRT under 85Hz. EDIT: En enorm bedring. Men det er fortsatt interesant å få innspill på hvordan dette oppleves kontra en moderne plasma. Endret 24. juli 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Krever det noen spesifike egenskaper av skjermen? 120Hz+, Stereoskopisk 3D støtte? Kan det skade skjermen? Requirements: Windows Vista or later AMD/ATI or NVIDIA GPU (laptops with switchable graphics are not supported) LightBoost-capable monitor These monitors are known to work: ASUS VG248QE ASUS VG278H (can take 5-10 minutes to initialize) (AMD/ATI support is currently problematic) ASUS VG278HE BenQ XL2411T BenQ XL2420T BenQ XL2720T Not compatible: AOC g2460Pqu I want this... http://www.youtu.be/FzYZWbov8v4 Endret 24. juli 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 En enorm bedring. Hvilke skjermer har denne funksjonen og krever det Nvidia kort? Vil problemene AMD har løses i drivere? Men det er fortsatt interesant å få innspill på hvordan dette oppleves kontra en moderne plasma. Alle skjermer som støtter Lightboost kan dette, stort sett bare første generasjon med 120Hz har ikke støtten. Krever ikke Nvidia: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1406975&view=findpost&p=20713663 Hvorfor virker ikke dette på alle LCD skjermer? Krever det en 120Hz skjerm, hvorfor? Jeg vil anta at det krever at skjermen har muligheten til å strobe baklyset. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Skjønner. Det finnes sikkert oversikt over skjermer som støtter lightboost, men hvilke skjermer er overall de beste? Ift. bevegelser så virker dette nesten revolusjonerende på LCD. EDIT: Er dette en grei skjerm eller noen andre dere anbefaler? http://www.komplett....aspx?sku=792697 Denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=763615&cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D Endret 24. juli 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Jeg blandet nok baklyset i LCD og LED med andre refresh aspekter ja (vært for mye i marka og for lite foran skjermen i det siste ). Sjekker artikkelen. EDIT: Bra artikkel! Det var forøvrig denne biten her jeg har fått med meg tidligere som gjorde at jeg forvekslet dette. Er ikke effekten man ønsker å oppnå her på en LCD slik Plasma fungerer? Med unntak at den "strober" uavhengig av hvordan innholdet oppdaterer seg. Derav er også mange plaget med "plasma flicker" på samme måte som de fleste av oss var plaget av CRT under 85Hz. EDIT: En enorm bedring. Men det er fortsatt interesant å få innspill på hvordan dette oppleves kontra en moderne plasma. Må si at hos meg var ikke de små ufoene så store forskjell som bildet ditt vil tilsi. Kunne ha tatt noen bilder med speilrefleksen, så får vi se om så er tilfelle. Plasmateknologien er mye bedre enn lcd med tanke på ghosting (og all bildekvalitet forøvrig) Plasma; Hver piksel har alle fargene og kan lyse/dimmes helt. Mener å huske noe som 1,5 microsekund? LCD: Alle fargene, dårligere responstider og må ha bakslys i tillegg. Hvis dimmingen ikke er lokal(bak de pixlene som skal bli mørke) vil bildet bli blassere og du får mer ghosting grunnet konstant baklys. Sier da konstant da pixlene ikke har lokal dimming, og vil bli påvirket av lyse "nabopiksler". Håper dette ble noelunde forståelig Endret 25. juli 2013 av Gelbear Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Det som er synd med plasma er at jeg må sette skjermen i gamemode for å bli kvitt inputlag (pga. billedbehandling etc) og da blir kvaliteten på bildet forholdsvis dårlig. Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Skjønner. Det finnes sikkert oversikt over skjermer som støtter lightboost, men hvilke skjermer er overall de beste? Ift. bevegelser så virker dette nesten revolusjonerende på LCD. EDIT: Er dette en grei skjerm eller noen andre dere anbefaler? http://www.komplett....aspx?sku=792697 Denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=763615&cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D Kanskje vi er langt off-topic nå.... Jeg ville ikke personlig hatt større enn 24" med 1920*1080 res. Stusser litt av at den linken til BenQ, siden komplett har 2stk med samme navn og litt forskjellig specs. Har selv 24XL11T, med samme specs som linken din viser til. Denne bruker jeg kun til Gaming. Ser å at cs proffene bruker den samme jeg har...men de er vel sponset over hodet:-) vet ikke om de bruker lightboost da? Endret 25. juli 2013 av Gelbear Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Virker ikke som det finnes eks. 27" med høyere enn 1920*1080p og lightboost-2D? Endret 25. juli 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Nei, det finnes ikke skjermer som har 1440p og lightboost. Det er BARE 120/144 hz skjermer med TN panel som har det. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Virker ikke som det finnes eks. 27" med høyere enn 1920*1080p og lightboost-2D? Jeg kan love deg at jeg har det på releasedatoen, hvis det kommer Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Bare jeg som er skeptisk til at de får 30 fps med denne setupen? http://blogs.windows...per-second.aspx EDIT: med 3x 4k skjermer dirt 3 med alt max i settings. Endret 25. juli 2013 av Taake89 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Medium/high@30fps hørtes overaskene bra ut til å være på 3x4k skjermer ja. Og kun med ett 7970.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå