Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

""Afterburner Beta 11 will be submitted to MSI soon. Changes list includes:

- Added memory voltage control for reference design AMD RADEON 7970 graphics cards with CHL8228 voltage regulators

- Now MSI Afterburner displays target VID instead of real voltage sensor reading on "GPU voltage" graph on graphics cards equipped with CHL8228 voltage regulators. These changes are implemented to avoid confusing the beginners and prevent the hysteria about voltage drop on AMD RADEON 7970 series graphic cards spreading across different discussion forums. Experienced users, understanding the difference between target and real voltages, may still unlock the previous real voltage monitoring mode via editing the hardware profiles

- Core and memory clock limits have been extended to 180% on AMD RADEON 7970 graphics cards in unofficial overclocking mode

- Now MSI Afterburner's startup daemon routine precaches VRM I2C registers state at the first Windows startup. Precached VRM state is being used to detect default voltage instead of hardcoding default voltages into the database. Please take a note that you may forcibly perform precaching later with command line switch or disable the precaching at all via configuration file if necessary and force MSI Afterburner to use the previous hardcoded database based default voltage detection

- MSI On-Screen Display server has been upgraded to version 4.3.1. New version gives you the following improvements:

o Added workaround for AMD OpenGL driver context switching issues causing abnormally low framerate in ID Software Rage when OSD is enabled

o Added workaround for AMD OpenGL driver PBO issues causing the driver to crash or perform abnormally slow during videocapture

The main reason of releasing new version is highlighted in bold. I'm tired of seeing lamers badmouthing current version of MSI Afterburner because of it "incorrect" voltage control causing "voltage drops" in different forums. Now preceise voltage monitoring from real sensor is simply hidden from users's eyes and you see traditional target VID monitoring, which was available in the previous graphics card families.

• Liker 1
Lenke til kommentar

- Now MSI Afterburner displays target VID instead of real voltage sensor reading on "GPU voltage" graph on graphics cards equipped with CHL8228 voltage regulators. These changes are implemented to avoid confusing the beginners and prevent the hysteria about voltage drop on AMD RADEON 7970 series graphic cards spreading across different discussion forums. Experienced users, understanding the difference between target and real voltages, may still unlock the previous real voltage monitoring mode via editing the hardware profiles

Da forstår jeg hvorfor spenningen jeg setter ikke er den samme som oppgis, visste ikke om dette. Syns det er på tide at MSI Afterburner får en ikke-BETA lansering da. Nå er det snart et år siden siste lansering...

Oioioi... Det var heftige greier. Men hvilket merke har du?

Føler virkelig at jeg har et drittkort nå...

EDIT: Har du på 20% ekstra strøm i catalyst?

Sapphire, det var billigst.

Det er ren flaks, har ikke sett noen som kommer like langt som meg på stock spenning. Tror ikke du skal tenke så mye på det, du har nok et helt gjennomsnittlig kort :)

Har satt unofficial overclocking mode = 2 i MSI Afterburner config som har skrudd av powertune :new_woot:

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hmm. Er HD 6990 og HD 7970 utsolgt heletiden? :whistle:

Skulle gjerne hatt et, men siden alle nettbutikker som jeg har komt over har "Ubekrefta" på når de får inn skjermkortet igjen, så vil jeg ikke bestille noe før det er på lager.

Er 7970 noe spesielt bedre enn 6990? Synes begge skorer gjevnt på tester.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt et, men siden alle nettbutikker som jeg har komt over har "Ubekrefta" på når de får inn skjermkortet igjen, så vil jeg ikke bestille noe før det er på lager.

Nå skal det vel sies at 6990 er et dual gpu kort, mens 7970 er et singel gpu kort.

Lenke til kommentar

HD 6990 er vell på veg ut og 7970 tar over.

Er nok best og satse på 7970, siden dette har gode overclockings egenskaper å temps. Ved overclock er det på høyde.

7970 og 7950 kan bare ikkje komme fort nok. :hrm:

Skulle gjerne hatt 7970 sjølv. :w00t:

Lenke til kommentar

Ville du foretrukket 1 GPU eller 2 GPUer?

Du kan kjøre opp til 4x 7970 mens du er begrenset til 2x 6990

7970 har mer ytelse i tester der tung tesselation er involvert.

Lenke til kommentar

Ville du foretrukket 1 GPU eller 2 GPUer?

Du kan kjøre opp til 4x 7970 mens du er begrenset til 2x 6990

7970 har mer ytelse i tester der tung tesselation er involvert.

Betyr ikke så ekstremt mye for min del. 1x 6990 eller 1x 7970 er godt nok for mitt bruk (Benchmarker ikke). Har 5970 nå som snart tar kvelden, så da vil jeg bestille et nytt før jeg sender det inn på garantien. Uansett, takk for oppklaringen at 6990 er 2x GPU mens 7970 er singel GPU. Forklarer litt :new_woot:

Lenke til kommentar

*snip*...

Har satt unofficial overclocking mode = 2 i MSI Afterburner config som har skrudd av powertune :new_woot:

Arni.

Da kan jeg vel anse vår tidligere diskusjon rundt hvorvidt powertune kunne deaktiveres i MSI Afterburner eller ei som avsluttet.

Arni, du kan jo lese noen av våre tidlige diskusjoner rundt det i denne tråden.

*snip*

EDIT2:

Samt hvordan vi lett deaktiverte Powertune fullstendig.

To enable unofficial overclocking in this version it is necessary to:

Set UnofficialOverclockingEULA field to the following text: I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it

Set UnofficialOverclockingMode to 1 to keep PowerPlay active (may not work on old ASICs), 2 to traditionally disable PowerPlay or to 0 to temporary disable unofficial overclocking path

Vi foretok også "korrekt" shader-unlock fra 1408 til 1536 rimelig tidlig.

*snip*

post-38451-0-12266600-1326746669_thumb.png

Powertune kan ikke skrus av, og forhindrer kun at kortet yter dårlig i Furmark og lignende. Vantage ser man ingen forskjell i, samme med 3DMark11.

Powerplay er 2D/3D-klokker forresten, ikke bland dette med Powertune.

Powertune foregår etter det jeg vet i BIOS, software og på hardware-nivå. Eneste 100% sikre metode jeg vet om for å skru av Powertune blir å koble om på kortet for å koble rundt OCP og de andre sikkerhetsfunksjonene.

Jeg ønsker gjerne å vite om dine metoder for justering av Powertune, jeg har aldri hørt om noen slike fikser selv.

EDIT:

Merkelig nok forsvant dette innlegget som jeg regner med var en forum "fluke".

EDIT2:

Uansett, back to topic. Det blir spennende å se hvor langt HD79xx kan presses med klokk og volt og om det også denne gangen kommer en voltunlock som sist førte oss opp til 1.35v.

Denne serien virker faktisk som en ennå villigere klokker enn HD69xx som jeg fra før av synes var ekstraordinær god.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Arni.

Da kan jeg vel anse vår tidligere diskusjon rundt hvorvidt powertune kunne deaktiveres i MSI Afterburner eller ei som avsluttet.

Jappjapp, du hadde rett :)

Merket ikke noe til det med 6950-kortene mine, men med 7970 trakk jeg 30-40W ekstra fra veggen når jeg satte Unofficial OC mode = 2

EDIT:

Merkelig nok forsvant dette innlegget som jeg regner med var en forum "fluke".

EDIT2:

Uansett, back to topic. Det blir spennende å se hvor langt HD79xx kan presses med klokk og volt og om det også denne gangen kommer en voltunlock som sist førte oss opp til 1.35v.

Denne serien virker faktisk som en ennå villigere klokker enn HD69xx som jeg fra før av synes var ekstraordinær god.

HD 6900-kortene var jo ikke særlig imponerende fra et klokkeperspektiv?

GTX 470 var strengt tatt kongen av overklokking: 600 -> 750+ der de beste resultatene kom opp i 850+ MHz på luft er helt sykt og bedre (prosentmessig) enn hva man hittil har klart med 7970.

Vi får se når man får tredjepartskjøling. Venter på at vannblokka fra EK skal komme hit nå, så får vi se om kulde kan hjelpe meg opp til 1300 MHz eller mer :thumbup:

Lenke til kommentar

Vi får se når man får tredjepartskjøling.

kan du anbefale en god 3 partskjøler med luftkjøling?

Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970 er vel den eneste som skal komme? Jeg er ikke særlig fan av disse siden VRM-kjølingen pleier å være veldig svak.

Ellers er det vel alltid mulig å ghettomontere lukket vannkjøling og slenge på noen kjøleribber for VRAM og VRM...

Lenke til kommentar
HD 6900-kortene var jo ikke særlig imponerende fra et klokkeperspektiv?

GTX 470 var strengt tatt kongen av overklokking: 600 -> 750+ der de beste resultatene kom opp i 850+ MHz på luft er helt sykt og bedre (prosentmessig) enn hva man hittil har klart med 7970.

Jeg synes HD69xx absolutt var imponerende klokkemessig, det var så og si kun kjølingen som begrenset deg. Imponerende nok hva man fikk til med referansekjøler og med aftermarket 3. part luftkjøler ble jeg virkelig imponert av resultatene rundt i forum.

750 på 470 er en 25% økning mens vi med HD6950 registrerte bestemann på luftkjøler bare i vår HD69XX tråd med vel 31% økning. Selv viste jeg skjermbilde for noen sider siden med 28% økning uten at det var beste klokken jeg fikk på referansekjøler. I tillegg til dette fikk jeg også en 9% økning på shaderantall med unlock noe som gjør klokkeresultatene et hakk mer imponerende. HD6950 var på mange måter et veldig godt kort. Dette var på amatørnivået.

EDIT:

De beste resultatene på 470 med 850+ tilsvarer ca. 41% økning så det er ekstraordinært godt men nå vet man at vannkjølte HD6950 kom godt over 1100 om jeg ikke husker feil som tilvarer minst 37%. Finner man de beste resultatne tipper jeg ikke de er langt unna hverandre. I tillegg har man jo hvordan ytelsen skalerer med klokken og det varierer ofte fra bench til bench og spill til spill.

Gode kort begge to :thumbup:

Vi får se når man får tredjepartskjøling. Venter på at vannblokka fra EK skal komme hit nå, så får vi se om kulde kan hjelpe meg opp til 1300 MHz eller mer
Det blir spennende å se hvor langt dere kommer med disse godsakene :). Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...