Mr. A Skrevet 9. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2012 Hei Er på utkikk etter en skikkelig loddestasjon til fin lodding, og trenger litt hjelp med å finne fram i et hav av forskjellige merker og modeller. Foretrekker en loddebolt der tuppen ikke er for lang ift håndtaket da jeg er litt skjelven, og loddingen krever presisjon. Har så langt kikket på Metcal, men de er en smule for dyr for min smak, men er ute etter noe lignende. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 9. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2012 Hakko FX-888 skal visst være rimelig bra. Har den ikke selv så kan ikke si noe om den. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2012 Loddebolten virker lang og klumpete. Leter etter en liten loddebolt. Fant nå nettopp merket Oki, som virker ganske ok. Kan virke som det er et undermerke av Metcal. Prisen på Oki var en del bedre. Lenke til kommentar
Thomas_st Skrevet 10. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2012 Jeg kjøpte en OKi MFR-1110 for en stund siden, veldig fornøyd. God kvalitetsfølelse (strømforsyning og stativ i støpt metall), lynrask oppvarming, automatisk reduksjon av temperaturen når bolten ligger i stativet og ultraenkelt spissbytte. Kjøpte den fordi min Weller WECP-20 fra 1991 er utdatert rent ergonomisk. Anbefales. Men det følger ikke med noen spisser, så husk å kjøp en spiss eller tre! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2012 Kan ikke anbefalle annet enn Weller WHS40 Denne har eg brukt på SMD komponenter med den tynneste spissen fra Weller. Med varierende hell, men det skyldes meg, ikke loddebolten Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2012 Har hørt flere steder at Weller er oppskrytt. Hva er prisen på Weller WHS40, og hvor får man tak i den? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2012 Eg kjøpte min på Elfa for ca 1000 kr. Link til Elfa. Oppskrytt og oppskrytt. Eg synes det er den beste loddestasjonen eg har brukt så langt. Loddepennen er lett, ledningen er fleksibel, temperaturen er stabil, oppvarmingen er rask, fotavtrykket er lite og loddespisser til den får eg nok tak i hele dens levetid uten å måtte grave etter de Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2012 Hmm, høres bra ut. Lenke til kommentar
johj Skrevet 17. april 2012 Rapporter Del Skrevet 17. april 2012 Hmm, høres bra ut. Hva ble det til slutt? Jeg er også på jakt etter en loddestasjon som ikke koster skjorta. Kjøpte meg en loddestasjon på Clas Ohlson, men den var helt ubrukelig til småelektronikk Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. april 2012 Hadde sånn smått bestemt meg for Hakko, men fant den ikke i norge og ikke som 220 volt versjon Lenke til kommentar
Itek Skrevet 18. april 2012 Rapporter Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Bruker Biltema sin minst to ganger i uka, fornøyd med den Myk ledning og man kan lese av temperatur og velge temperatur. Vet ikke med ekstrautstyret til denne, lurer på om det er mulig å handle et annet merke på ebay? Ellers har jeg lest mange anbefalinger på elfa sin, og biltema sin som den neste.. Edit: Kom over denne tråden: http://fpv.no/vbulletin/showthread.php/955-Hvilket-loddetinn-skal-jeg-velge Endret 18. april 2012 av Itek Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 18. april 2012 Rapporter Del Skrevet 18. april 2012 Bruker Biltema sin minst to ganger i uka, fornøyd med den Myk ledning og man kan lese av temperatur og velge temperatur. Vet ikke med ekstrautstyret til denne, lurer på om det er mulig å handle et annet merke på ebay? Ellers har jeg lest mange anbefalinger på elfa sin, og biltema sin som den neste.. Edit: Kom over denne tråden: http://fpv.no/vbulle...-skal-jeg-velge Har denne jeg også, er fornøyd med den til å lodde elektronikk og små ledninger, skal jeg lodde store kabler bruker jeg gorvere loddebolt eller gass.... Lenke til kommentar
SILK88 Skrevet 18. april 2012 Rapporter Del Skrevet 18. april 2012 Hadde sånn smått bestemt meg for Hakko, men fant den ikke i norge og ikke som 220 volt versjon Du finner 220V versjonen på utenlandske nettbutikker. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 19. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. april 2012 Jeg hadde først og fremst ikke tenkt til å handle utenfor Norge da, men har ikke brukt Loddebolten så mye siden jeg skrev innlegget, så glemte det av litt. Blir nok kjøpt etterhvert som jeg føler at jeg har behov for det igjen. Lenke til kommentar
johj Skrevet 20. april 2012 Rapporter Del Skrevet 20. april 2012 Hadde sånn smått bestemt meg for Hakko, men fant den ikke i norge og ikke som 220 volt versjon Du finner 220V versjonen på utenlandske nettbutikker. Fant en oversikt over Hakko-distributører her: http://www.hakko.com/world_network.html En nettbutikk i Danmark som virker lovende: http://www.cypax.com/shop.html Lenke til kommentar
johj Skrevet 25. april 2012 Rapporter Del Skrevet 25. april 2012 Cypax viser seg kun å selge til momsregistrerte bedrifter :-/ Men, jeg fant en butikk i Norge som fører Hakko: http://www.emagenturer.no/ De selger både til bedrifter og privatpersoner. Nettbutikken deres er ikke oppdatert, men de tar imot bestilling per e-post. Prisen på Hakko FX-888 er 1200,- eks mva Spisser koster 55,- eks mva Jeg bestilte fra dem i går og fikk pakken i dag med loddestasjon og 5 ekstra spisser Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 14. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2012 Er du fornøyd med loddestasjonen? Hva følger med av ekstrautstyr og spisser i selve pakken? Lenke til kommentar
johj Skrevet 18. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2012 Er du fornøyd med loddestasjonen? Hva følger med av ekstrautstyr og spisser i selve pakken? Ja, jeg er svært fornøyd! Loddebolten varmes opp raskt og er behagelig å bruke. Jeg har brukt den til å lodde SMD-komponenter uten problemer :-) I pakken: Loddestasjon (FX-888) Loddebolt (FX-8801) med spiss type B Stativ med tre forskjellige rensemetoder (svamp, tråd og gummi) Det følger ikke med noen ekstra spisser, så jeg bestilte med et par forskjellige typer. - Johannes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå