Gå til innhold

Skal snart søke om læreplass (elektro) - Usikker på yrkesvalg

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal som topic sier, snart søke om læreplass. Går nå Data & Elektronikk VG2.

Det jeg er usikker på er om jeg skal gå for Dataelektroniker eller om jeg skal gå for Telekommunikasjonsmontør. Noen her som er i et av yrkene, og kan fortelle meg litt? Hvordan er arbeidsdagen, og hva er de forskjellige arbeidsoppgavene. Har selvfølgelig brukt lang tid på Google for å finne ut om hvert yrke, men vil gjerne høre fra noen her også.

Jeg har forsåvidt lyst til å kunne få jobbe ute, og det vet jeg at en Telekommunikasjonsmontør har mulighet for. En dataelektroniker sitter vel mer innendørs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dataelektronikeren jobber som oftest med reparasjon og vedlikehold av datamaskiner og annen forbrukerelektronikk, en telekommunikasjons montør monterer og vedlikeholder kommunikasjons infrastruktur

gikk selv vg2 data og elektronikk og var på arbeids utplassering to ganger hos forskjellige firma som drev med service og reparasjon av elektronikk og begge gangene jobbet jeg med datamaskiner, og du sitter/står som oftest ved en arbeidsbenk og bytter deler og feilsøker evt drar til kunder for å gjøre liknende arbeid.

telekommunikasjons montøren blir vel mer som en elektriker som bare jobber med svakstrøm og slikt

Lenke til kommentar

Jeg er utdannet Dataelektroniker, og jobber nå som IT-driftsansvarlig i bedriften jeg var lærling i. Er minimalt jeg skur på PCer for å si det slik (ref. kommentar ovenfor). Jobber mest med drifting av nettverk og servere, men er også med i et team som driver med Teknologi- og prosessutvikling, der vi enten utvikler programvare til internt bruk selv, eller vi har prosjektledelsen for å knytte sammen forskjellige system og utstyr fra x-antall leverandører. Blandt annet løsninger for våre CNC-maskiner, roboter, RFID-tracking og andre produksjonsmaskiner.

Lenke til kommentar

Kanskje før (Serviceelektroniker), men her er ifølge vilbli.no det en dataelektroniker jobber med:

Faget omfatter drift, vedlikehold og installasjon av en rekke ulike typer elektronisk og datateknisk utstyr og systemer. Fagarbeideren skal kunne

•  
  • Installere, drifte og vedlikeholde ulike elektroniske systemer og datasystemer etter gjeldende lover, forskrifter, normer og retningslinjer.
  • Bruk og behandling av utstyr, programvare, informasjon og data.
  • Opprette kommunikasjon mellom ulike typer utstyr og systemer.
  • Sørge for sikkerhet i systemene.
  • Systematisk feilsøking på elektronisk utstyr og systemer, kommunikasjonsproblematikk.
  • Bytte ut defekte moduler/deler eventuelt helt ned på komponentnivå dersom dette er hensiktsmessig og lønnsomt.
  • Lese ulike typer dokumentasjon og kunne sette seg inn i nye produkter og systemer.
  • Rådgivning ovenfor kunde i valg av utstyr og systemer.
  • Tilpasse utstyret/ systemene til kundenes behov.
  • Utarbeide nødvendig og kundetilpasset dokumentasjon.
  • Gi kunder opplæring i bruk av elektronisk og datateknisk utstyr og systemer.

Om det ikke er det jeg jobber med, så vet ikke jeg...

Lenke til kommentar

Jeg var utplasser både som telemontør og dataleektroniker.

Som telemontør kan det være mye utendørsarbeid. Ofte må du kontrollere kabling utenfor hus for å feilsøke kabel-TV, telefon, bredbånd osv. Skru i sånne skap både ute og inne, skøyte fiber som en gravemaskin har ødelagt ol. I tillegg kan det være en del kundebehandling dersom du feks får jobb som installatør for bredbånd eller telefon hus kunder. Her kan arbeid ofte foregå inne. Det samme dersom man har noe som skal gjøres på en telesentral. En telemontør må ofte kjøre mye rundt og gjøre forskjellig arbeid (avhengig av type bedrift du jobber i).

Som dataleektroniker varierer det stort hvilken bedrift du jobber i. Jeg var i en helt vanlig IT-bedrift som leverte både datamaskiner og nettverksløsninger til både bedrifts- og privatkunder. Her besto arbeidsoppgavene både av reparasjon av datautstyr, oppgraderinger ol. Det var også en del drift og kontroll av servere og nettverk ute hos kundene. Og ellers var det en del generell support ol. Her var det ingenting arbeid utendørs, men man dro en del ut til kundene så man var ihvertfall ikke kun stasjonert i "butikken".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...