itmand Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Hei, Har lyst å sette opp internett gjennom strømnettet, regner med at dette går fint med fiber også. Har dog et par spørsmål: - Hva trenger jeg? Får jeg kjøpt en pakke med router som jeg kobler til fiberboksen, som inneholder mottakere som jeg kobler på flere plasser i huset? - Hvor mye bedre er dette kontra trådløst? Er helt grønn på dette. Takk for svar! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Slettet Endret 9. januar 2012 av Stig-Arne Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Hei, Har lyst å sette opp internett gjennom strømnettet, regner med at dette går fint med fiber også. Har dog et par spørsmål: - Hva trenger jeg? Får jeg kjøpt en pakke med router som jeg kobler til fiberboksen, som inneholder mottakere som jeg kobler på flere plasser i huset? - Hvor mye bedre er dette kontra trådløst? Er helt grønn på dette. Takk for svar! For å begynne - HomePlug som produsentene kaller det, passer til uansett type internett. Det er en standard nettverksutgang på alle modem (RJ45). For å koble til HomePlug, kobler du en nettverkskabel mellom WAN/LAN-utgangen på modemet til den ene HomePlug'en, og setter HomePlug'en i kontakten. Deretter kobler du den andre HomePlugen i en stikkkontakt nær pcen eller hvor du vil ha den og tar en nettverkskabel fra denne inn i pcen din eller ruteren. HomePlug kan være en godt substitutt for WLAN, men det er mange variabler inne i bilde. Teoretisk skal både WLAN og HomePlug gi deg utrolige hastighet på 500Mbit osv, men det er teoretisk og ikke i praksis. Ved WLAN avgjør det av hvilken type nett b/g/n og på HomePlug vil hastigheten avgjøres av bl.a. kvaliteten på strømnettet, hvor mange kurser den krysser evt. og kvaliteten på sikringsskapet (les:strømnett). Mine erfaringer er at HomePlug er lettvint og du har en stabil og god linje. Det er særlig på lengre avstander i huset at HomePlug kommer til sin rett, da vegger og annen elektronikk ofte ødelegger for gode signaler og god båndbredde på WLAN. Det store minuset med HomePlug er at kvalitet koster og da tenker jeg særlig på om du skal ha mange enheter tilkoblet HomePlug (les: 4stk +), hvor WLAN er mer kostnadseffektivt selv om du går for en kvalitetesruter i høyere det prissjiktet. Om behov kan en kombinasjon anbefales. Uansett, alt avhenger av behov og lommebok. En liten anbefaling fra meg er Devolo sine HomePlug-enheter som jeg har mye erfaring med og alltid vært fornøyd. Selv på et 20år gammelt strømnett får jeg rundt 120Mbps over 3 kurser og like mange etasjer, hvor enhetene er oppgitt til 200Mbps. Lykke til Lenke til kommentar
itmand Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Andey-: herlig! Takk takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå