Tors bror Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Jeg er ingen hobbyfotograf og har ikke peil på digitalkamera og har dermed ikke de største kravene når jeg har tenkt å kjøpe ett nå. Dette er for tiden på tilbud til 800 kroner, hvilket er en pris jeg kan ta meg råd til. Dyre kameraer er ikke aktuelt, for jeg har lyst til å ha det med meg rundt uten å tenke på at jeg kan miste det (jeg har en tendens til å glemme/miste løse ting jeg har med meg...) Så er spørsmålet, er kvaliteten på bildene man får ved dette kameraet OK? Oppløsningen på to megapiksler virker greit nok ettersom jeg hovedsaklig vil komprimere bildene og ha de digitalt uansett (web f.eks). Ellers er det visst fravær av autofokus og optisk zoom som skal være det negative. Hvordan vil kameraet være i sammenligning med et vanlig kamera i tilsvarende prisklasse? Kan de som kjenner dette kameraet si noe om det vil være verdt å bruke pengene på, eller om det er like greit å vente litt til og man vil få langt bedre kameraer til samme pris (hm, den gamle datadiskusjonen..). Lenke til kommentar
Panter Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Jeg er også nyskjerrig på dette kamerat. Noen som kan si litt mere om det og for 795,- som Elkjøp selger det for, følger det med kabel og det man trenger for å overføre til pc? Det står at docking station er ekstra utstyr. Må jeg ha det og hva koster det? Hvor store minnekort kan man ha? Takker. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Dette er et kamera som jeg ville puttet i kategorien "engangskamera". Sikkert et ok kamera for å ta med seg på fest eller plasser hvor man er ekstra redd for å miste/ødelegge kameraet. Om man går rundt med en liten fotograf i magen: STYR UNNA!! Spar opp et par tusenlapper og få et kamera du blir fornøyd med, istedet for å kaste bort penger på noe som du angrer på at du har kjøpt etter at du har sett på bildene det har tatt 1 gang. PS: Jeg lurer litt på hvordan focusen er på det, da det blir opplyst om at det hverken har auto-focus eller manuell focus??????? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Her er forøvrig link http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jht...pq-locale=no_NO og spec http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jht...pq-locale=no_NO Men kan ikke du heller si _hva_ som er "galt" med kameraet slik at jeg vet hva jeg skal se etter. Hva skiller dette og de litt dyrere. Så på japanphoto og de enkleste der med 2 Mb og ingen zoom koster ca 1500,- Lenke til kommentar
Tors bror Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Vel docking station er neppe nødvendig. USB-kabel som du bruker til å overføre bilder til pc'en følger med. Det greieste hadde vært å få testet ut bildekvaliteten selv. SOm det blir nevnt, hadde vært for kjipt å komme hjem og finne ut ved første bilde at dette ikke holder. For, selv om jeg ikke er noen hobbyfotograf (da hadde jeg kjøpt et "ånkli" gammeldags kamera eller brukt spoeilreflekskameraet som liger i kjelleren et sted) men det betyr ikke at jeg har lyst på et kamera der bildene blir åpenlyst dårlige. Kameraprodusentene skulle tatt i bruk digitale virkemidler i presentasjonen av kameraene, f.eks at man hadde standardmotiver med ulik avstand osv fra kamera, slik at man kunne sammenligne bilder fra ulike kameraer og dermed få et visst (om enn meget ufullstendig) inntrykk av kvaliteten. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Men kan ikke du heller si _hva_ som er "galt" med kameraet slik at jeg vet hva jeg skal se etter. Hva skiller dette og de litt dyrere. Så på japanphoto og de enkleste der med 2 Mb og ingen zoom koster ca 1500,- Ok: Ingen zoom, ingen lader, rekkevidde på blitzen (0,5-2,4m), lengste lukkertid 0,5s, nærgrense 50cm, osv osv......... Dessuten er fast blender på F4,5 nokså simpelt, akkurat som et engangskamera! Helautomatisk uten noen muligheter til å få gode bilder utenom akkurat de lyssettingene som F4,5 fungerer i :-? PS: Man kan faktisk variere litt på eksponeringen + at man kan ødelegge de dårlige bildene enda litt mer ved å bruke den eneste funksjonaliteten som er på kameraet, nemlig digital zoom. Lenke til kommentar
petterøes Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Lykkelig eier av: Panasonic MX-500 3CCD DV-kamera. Canon G3 m/masse stæsj Hp Photosmart 715 Med slikt utstyr bør du kanskje tenke deg om litt før du svarer. Det første en skal tenke på ved valg av kamera er hva skal du bruke det til. Jeg har to digitale kameraer en G3 og en Kodak 6200. G3 er et supert kamera, som på mange måter nesten kan måle seg med mitt gamle filmbaserte speilrefleks. Men det er relativt stort, pluss at det krever at du har interresen og bruker en del tid på å lære deg å bruke det.(Det har jo ingen hensikt å ha et avansert kamera dersom du kun bruker auto på alt, selv om denne er bra). Di fleste jeg kjenner vil mene at G3 er for stort til å ha med seg, kameraet vil derfor alltid ligge ubrukt hjemme. Kodak 6200 er et kammera til en helt annen målgruppe. Det er ikke det minste på markedet, men det er litt mindre en et engangskammera og dermed veldig hendig. Blitzen er litt bedre en et engangs kammera. Det har selvfølgelig ikke autofokus det er akkurat som engangs fast fokus på det. Dette har faktisk den fordelen at det ikke strever med å fukusere i dårlig lys (noe som jo svært mange autofokus kammeraer gjør). Du trenger ikke doking stasjon, det eneste du trenger(både med og uten doking) er usb inngang på pc. En stor fordel med kameraet er at det kan bruke vanlige AA batterier. Bildene blir relativt greie, bortsett fra ved dårlig lys da blir di fort mørke og litt utydelige. (dette gjelder vel for nesten alle kameraer med innebygd blitz, med noen få dyre untak) Dersom du ikke skal lage store forstørrelser, eller klippe ut og forstørre små deler av bildet så er 2 mp mer en nok. Du kan uten problemmer fremkalle vanlige papier kopier av 2 mp bilder. Til kameraets målgruppe blir nok den største styrken at det er utrolig enkelt i bruk. Det er få knapper som er logisk bygd opp. Jeg brukte 10 minutter på å lære min 4 år gamle datter hvordan hun tar bilder med det, henter bildene frem igjen for å vise dem og eventuelt slette bomskudd. Hun er nå den som bruker det mest, og trenger kun hjelp til overføringen til pc. Det er også positivt at kameraet har innebygd minne, dette er imidlertid lite (rommer ca 20 bilder) slik at di fleste nok trenger å kjøpe seg en større brikke. Dersom behovet er et lite, enkelt og greit kamera så vil jeg si kjøp det til 800 kr. Det geniale med Elkjøp er at dersom finner ut innen 30 dager at det var feil kamera for deg, så leverer du det bare tilbake og du får igjen pengene (du skal ikke ha dårlig samvittighet for det, di får nemlig fler menesker til å kjøpe pga dette og tjener totaltsett penger på det) Det er to ting du skal huske kjøp ikke ekstra minne eller noe annet tilbehør på Elkjøp, det er utrolig overpriset, kjøp det heller i fotobutikk eller på nettet. Dersom du kjøper bli ikke for ivrig innstaler driverne før du setter usb i PC. Det blir fort mye kluss dersom du ikke gjør det, Windows bare gjetter seg frem og velger fort feil. Lykke til Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Lykkelig eier av: Panasonic MX-500 3CCD DV-kamera. Canon G3 m/masse stæsj Hp Photosmart 715 Med slikt utstyr bør du kanskje tenke deg om litt før du svarer. Det første en skal tenke på ved valg av kamera er hva skal du bruke det til. Du har helt rett der. Men det finnes 2Mp kameraer som er maaaaange ganger bedre enn det der. Om man har tenkt å ta endel bilder bør man absolutt satse en tusing mer på kameraet (ivertfall), men om man bare knipser 7-8 bilder de gangene man er på fest rekker det kanskje? Lenke til kommentar
coban Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 erfaringer viser at folk som har kjøpt et slikt kamera gjerne skulle ønske at de faktisk hadde zoom osv. derfor å legge ut 2000,- for et kamera og få noe som mye bedre syntes personlig jeg ikke er noe galt. Lenke til kommentar
Tors bror Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Godt poeng det der at man bare kan bytte kaeraet innen 30 dager hvis man ikke er fornøyd. Når det gjelder dette med zoom så er jeg som regel i den situasjon at jeg som regel kan flytte meg nærmere "objektet". Har ikke hatt zoom på mine tidligere kameraer. Skjønner at dette kan være nødvendig hvis man tar bilder for bildenes skyld, jeg skjønner også at dette kan være noe folk er interessert i, på det nåværende tidspunkt er imidlertid mitt fokus å ta bilder for "objektenes" skyld, altså å fange opp noe for å kunne vise det fram. Innhold fremfor form kan du si, og da spiller det egentlig ikke så stor rolle om bildet ikke blir noe kunstverk (men om de blir ok er det greit -her må det sies at jeg synes man kan få ok bilder med engangskamera gitt nok lys). Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Sjekk min første erfaring her. Jeg er veldig fornøyd med kameraet jeg. Hvis noen vil se bilder tatt med kameraet, bare ta kontakt med meg [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå