Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Atopisk eksem

del_diablo

Anbefalte innlegg

La oss lage en tråd. En generel tråd om denne irritable sykdommen. For min egen del så er luftfuktigheten på min skole for lav, hvilket merkes.

Begynner med å skrive ned noe fra wikipedia, i forenklet form.

Begynner med wikipedia sitt engelske utdrag. Mye fint der som står som ikke ble anbefalet fra hudleger.

Så listen er noe sånn:

-Kan ha allergi mot mat med histamin, f.eks "cheeses, yogurt, alcohol, fish, shellfish, tomatoes, and fermented foods (soy, yeast, etc.)"

-Mangel av Ceramid, en av de 3 stoffene huden bruker.(?)

-Krem med Hyaluronsyre kan brukes

-Kortizon skal kun brukes ved ekstremtilfeller av eksemutbrudd, og aldri ellers(?). og bør aldri brukes i ansiktet(?)

-Allergi mot svevestøv og svevestoffer(denne blir du testet mot i Norge)

-Fuktighetskrem 5-10 minutter etter dusj. Kan også bruke vaselin, da den er "forseglende" ved å forhindre vanntap

-Soling(?), da det viser seg at behandling med en vis UV bølgelengde er noe effektivt

Og et siste punkt:

-Per dags dato har de fortsatt ingen gode teori om hvordan atopisk eksem fungerer....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss lage en tråd. En generel tråd om denne irritable sykdommen. For min egen del så er luftfuktigheten på min skole for lav, hvilket merkes.

Begynner med å skrive ned noe fra wikipedia, i forenklet form.

Begynner med wikipedia sitt engelske utdrag. Mye fint der som står som ikke ble anbefalet fra hudleger.

Så listen er noe sånn:

-Kan ha allergi mot mat med histamin, f.eks "cheeses, yogurt, alcohol, fish, shellfish, tomatoes, and fermented foods (soy, yeast, etc.)"

-Mangel av Ceramid, en av de 3 stoffene huden bruker.(?)

-Krem med Hyaluronsyre kan brukes

-Kortizon skal kun brukes ved ekstremtilfeller av eksemutbrudd, og aldri ellers(?). og bør aldri brukes i ansiktet(?)

-Allergi mot svevestøv og svevestoffer(denne blir du testet mot i Norge)

-Fuktighetskrem 5-10 minutter etter dusj. Kan også bruke vaselin, da den er "forseglende" ved å forhindre vanntap

-Soling(?), da det viser seg at behandling med en vis UV bølgelengde er noe effektivt

Og et siste punkt:

-Per dags dato har de fortsatt ingen gode teori om hvordan atopisk eksem fungerer....

Har en lita jente med Atopisk eksem, og i tillegg har hun nøtteallergi.

Da vi endelig fikk komme til en hudspesialist, som hadde kunnskap om dette, har livet endret seg totalt.

Vi har etter tre år med blemmer, sår og kløing, fått svar. Vi har fått opplæring i å bruke kortison riktig og vi fikk vite om allergien, som gir henne elveblest.

Med rett styrke og til rett tid, er kortison fantastisk og har gitt prinsessen vår et nytt liv :-)

PS: Og nå på vinteren er det "miniderm 20% (blå) som gjelder"

Lenke til kommentar

Mange som har dette og vokser det av seg,blant annet jeg og en kompis fikk det på VGS.

Hos meg forsvant det helt da jeg fikk byttet gulv,og kjøpt en sånn allergidyne,har nemlig hustøvmidd allergi.

Kompisen min ble kvitt det helt brått,og ingen av oss har hatt det senere.

-Kløestillende:gjorde meg trøtt.

-Salver: ødela klær.

Sikkert en bedre behandling i dag,men en tur til hudspesialist kan nok hjelpe mange.

Kan være helt jævlig når det står på som verst,men som regel går det over.

Omtrent slik så jeg ut på det verste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...