Gå til innhold

Ny speilrefleks til makrofotografering?

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er på jakt etter et nytt speilreflekskamera som fortrinnsvis skal brukes til makrofotografering. Tenkte å bruke rundt 15.000 på kamerahus samt en makrolinse. God bildekvalitet på høy ISO er viktig, samt god bildestabilisering. Hadde ikke gjort noe med et enkelt kit-objektiv til litt allround-bruk også, men makro er det aller viktigste.

Har sett litt på Nikon D7000, samt Canon 7D. Har ingen voldsomme preferanser for noen spesiell produsent, er åpen for det meste. Tips og innspill? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bruke kameraet til kun statiske motiver så ville alle kameraer fungere, i Canonleiren gir 550D,600D, 60D, 7D samme bildekvalitet siden de har samme sensor, alternativet er Canon 5D II men da snakker vi om andre priser.

Når det gjelder macro så er generell oppfattelse at 50/60mm til blomster/døde motiver og 150/180mm til insekter/levende motiver, du kan bruke en mer universell midt imellom, 90/100mm egentelig feil brennvidde men kan brukes til både blomster og insekter.

Du må ikke glemme stativ, fjernutløser, macroblits, etc.

Lenke til kommentar

Jeg ville vel sett på D5100 fra Nikon og 600D fra Canon, begge har vridbar skjerm for de gangene du bruker stativ. D7000 og 7D har nok litt bedre søkere og det kan være et bra argument for disse. Nå vet ikke jeg noe om akvariumsfotografi og ideell brennvidde, men både Canon og Nikon har makrolinser på rundt 100mm med stabilisator.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Grunnen for at jeg trakk fram Canon og Canon sin 100mm macro L IS er at den har en helt spesiell stabilisering som gjør håndhold macrofotografering mye lettere.

Åh, ja den minna jo litt om det som Pentax K-5 har i huset (på bildesensoren), berre at Pentax'en i tillegg kan ta opp rotasjon om "linseaksen". Det er jo nyttig ikkje minst om du ikkje får kameraet til å stå beint med stativ. Det er berre å stilla inn så godt som du får til, og la kameraet gjera siste justeringa ved å vri på sensoren.

(Om du skulle få interesse for astrofotografering, så kan du jo også kjøpa ein O-GPS1. Med denne på kameraet, vil kameraet flytta sensoren mens du tar bildet, slik at stjerner og planetar på nattehimmelen ikkje framstår som striper.)

Lenke til kommentar

Grunnen for at jeg trakk fram Canon og Canon sin 100mm macro L IS er at den har en helt spesiell stabilisering som gjør håndhold macrofotografering mye lettere.

Så denne er mye bedre enn stabiliseringen i Nikkor AF-S 105mm f/2.8 IF-ED VRII Micro?

Det kan jeg ikke svare på, men generelt fungerer staibilsator dårligere i makroområdet enn på lenger avstand. Som Nautica påpeker reklamerer Canon med at 100mm L IS skal fungere bedre enn normalt i macrområdet, men hvor stor forskjellen er i praksis har jeg aldri sett noen som har testet. Jeg har forøvrig også brukt 100mm L IS litt, men siden det er det eneste stabiliserte makroobjektivet jeg har brukt kan jeg ikke si noe om forskjellene.Kanskje Nautica kan si litt mer om sine erfaringer.

Edit: Dpreview har testet IS på kort og lang avstand, men de har ikke gjort tilsvarende test med Nikon-linsen. De har derimot testet en Pansonic macro på tilsvarende måte:

http://www.dpreview....m_c16/page4.asp

http://www.dpreview....8_o20/page3.asp

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Kanskje Nautica kan si litt mer om sine erfaringer.

Eneste objektiv jeg kan sammenlingne med er Tamron 90mm macro, blir ikke helt realistisk siden Canon 100mm har raskere fokusmotor, men jeg hadde problemer å ta macrobilder med Tamron håndholdt noe som er mye enklere med Canon sin. På den annen side så bruker jeg stort sett manuell ved makrofotografering og selv da merket jeg store forskjeller, håndholdt vel og merke.

Edit: kan jo ta med at til annen type fotografering "portrett" fungerer Canon sin ypperlig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Etter litt mer tenking og research har jeg funnet ut av at det er ganske viktig for meg at kameraet har god funksjonalitet for timelapse-fotografering innebygget. Ser at D7000 har dette, mens f.eks Canon 7D kun støtter dette om den styres fra PC? Stemmer dette? Noen som har erfaring med timelapse på de forskjellige kameraene som kan være aktuelle?

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg er på jakt etter et nytt speilreflekskamera som fortrinnsvis skal brukes til makrofotografering. Tenkte å bruke rundt 15.000 på kamerahus samt en makrolinse. God bildekvalitet på høy ISO er viktig, samt god bildestabilisering. Hadde ikke gjort noe med et enkelt kit-objektiv til litt allround-bruk også, men makro er det aller viktigste.

Har sett litt på Nikon D7000, samt Canon 7D. Har ingen voldsomme preferanser for noen spesiell produsent, er åpen for det meste. Tips og innspill? :)

Hvis du vektlegger gode iso-egenskaper ville jeg satset på en av disse: Pentax K5, Nikon D7000 eller en tilsvarede Sonny. Er ikke så imponert over Canon 7D på høy iso.

Lenke til kommentar

Etter litt mer tenking og research har jeg funnet ut av at det er ganske viktig for meg at kameraet har god funksjonalitet for timelapse-fotografering innebygget. Ser at D7000 har dette, mens f.eks Canon 7D kun støtter dette om den styres fra PC? Stemmer dette? Noen som har erfaring med timelapse på de forskjellige kameraene som kan være aktuelle?

Stort sett alle husene får du triggere til, både fra merket sitt og tredjepart, så du kan intervallomere så mye du vil.

Du nevner 7D - der betaler du en del ekstra for å få spesielt god skuddtakt og autofokus - har du ikke bruk for dette kan du "nøye" deg med 60D hvis du vil ha Canon.

Sonys sensor (i D7000, K-5 m.fl) har fortrinn med høy dynamikk på lav ISO, men etter undertegnedes mening ikke noe spesielt angående støy på høy ISO.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle svar og innspill, merker jeg begynner å bli litt klokere på dette her.

Tror jeg heller sterkt mot D7000 egentlig. En god kamerat som bor i nærheten har i tilegg mye Nikon-optikk som jeg kan låne litt nå og da, og det er jo en stor fordel synes jeg. Oppdaterer senere når jeg evt. kjøper kamera, men tar selvsagt imot mer innspill selvom jeg føler meg ganske satt på Nikon akkurat nå. :)

Lenke til kommentar

Stort sett alle husene får du triggere til, både fra merket sitt og tredjepart, så du kan intervallomere så mye du vil.

Du nevner 7D - der betaler du en del ekstra for å få spesielt god skuddtakt og autofokus - har du ikke bruk for dette kan du "nøye" deg med 60D hvis du vil ha Canon.

Sonys sensor (i D7000, K-5 m.fl) har fortrinn med høy dynamikk på lav ISO, men etter undertegnedes mening ikke noe spesielt angående støy på høy ISO.

Lenke til kommentar

Her ble det litt krøll. Nå,ja min erfaring er faktisk at Pentax K5 og derved sansynligvis også Nikon D7000 (samme sensor) er betydlig bedre enn Canon 7D på høy iso. Dvs. mindre støy. Bygger erfaringen på at jeg har et par venner med canon 7D, som jeg er mye sammen med og fotograferer. Sammenligningen av bildene gir meg ingen tvil....

Lenke til kommentar

Kan oppdatere med at jeg var en tur på fotovideo i går, og der hadde de jo kjempegode forhold for å teste ut litt makrofotografering med et akvarium, terrarier osv. Fant ut at jeg likte D7000 aller best når det kom til søker, ergonomi osv, samt at jeg nok må ha en 150mm. Blir kjøp av kamera over helgen tenker jeg, og så skal jeg koste på meg et kurs i makrofoto som de holder i reptilparken, virket skikkelig artig. :)

Lenke til kommentar

Bygger erfaringen på at jeg har et par venner med canon 7D, som jeg er mye sammen med og fotograferer. Sammenligningen av bildene gir meg ingen tvil....

Jaha - hva med sammenligning med bilder tatt under like forhold, da?

Fremdeles ingen tvil?

I min bok er 7D, K-5 og D7000 omtrent likeverdige på høy ISO - er det fordel K5/D7000 er det i alle fall ikke snakk om store greiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...