Gå til innhold

Nytt kamera som erstattning til Canon G9.

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt Canon G9 døde helt uten forvarsel mens jeg tok bilder, det er ikke mulig å slå det på lengre selv med strøm på batteriet (Hvis det skulle høres kjent ut, kom gjerne med tips om hva som kan gjøres.).

Jeg ser etter et kamera som kan erstatte Canon G9 kameraet. Kameraet benyttes som et allround kamera. Jeg er stort sett rimelig fornøyd med kameraet. Benytter det for det meste på auto. Et par ting som jeg ikke har vært helt fornøyd med. Synes det fokuserer litt sakte. Og så blir bildene i svakt lys kornete. Størrelsen på kameraet er bra.

Er usikker på om jeg skal gå for et lignende kamera eller om jeg skal ta steget opp til et speilløst systemkamera. Sistnevnte da kanskje med en pancake linse for å holde størrelsen på et «lett å ta med nivå».

På G9 er det 6x zoom. Det hender en og annen gang at jeg skulle ønske at det var mer. Prismessig vet jeg egentlig ikke, men kan si opp mot fem tusen i første omgang for å ha en sum å ta utgangspunkt i.

Har lest litt i «Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer» tråden uten at jeg kom fram til noe.

Noen som kan komme med litt fordeler og ulemper med avanserte kompaktkameraer i forhold til speilløse systemkameraer, og generelt andre sysnspunkter.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste naturlige spørsmål er om du bruker de "avanserte" funksjonene i G9, hvis ikke ville fortsatt i samme segment.

Hvis G9 er under 5år gammel og kjøpt i Norge, samt at du har kvitteringen og kameraet ikke har fysiske skader har du fortsatt garanti.

Lenke til kommentar

Ja, var usikker på i hvilken nettbutikk jeg hadde kjøpt det, men etter å ha leita litt i natt, fant jeg det hos Netshop. Så jeg skal reklamere på kameraet siden det bare er tre og et halvt år gammelt.

Har til nå ikke benyttet potensialet til G9 fullt ut. Men har et ønske om å lære mer om fotografering. På jobb er det akkurat startet opp en fotogruppe som jeg tenkte jeg skulle bli med i. Driver også å skriver byggeblogger av modellfly/helikopter, og skulle hatt et kamera som var litt raskere å stille inn for å ta bilder av motiver i bevegelse. Manuelle innstillinger på G9 har jeg kun benyttet for stasjonære motiver innendørs.

At kameraet har mulighet for å filme i full-HD vil heller ikke være negativt i forhold til å lage en liten video av det jeg bygger og flyr. Kameraet vil også bli mye brukt ute på fjellet både vinter og sommer.

Grunnen til at jeg er ute etter synspunkter er at jeg har lite peiling, og ikke vet helt hvor jeg skal starte å lete for å se hvilke muligheter som eksisterer.

Lenke til kommentar

Ja, var usikker på i hvilken nettbutikk jeg hadde kjøpt det, men etter å ha leita litt i natt, fant jeg det hos Netshop. Så jeg skal reklamere på kameraet siden det bare er tre og et halvt år gammelt.

Har til nå ikke benyttet potensialet til G9 fullt ut. Men har et ønske om å lære mer om fotografering. På jobb er det akkurat startet opp en fotogruppe som jeg tenkte jeg skulle bli med i. Driver også å skriver byggeblogger av modellfly/helikopter, og skulle hatt et kamera som var litt raskere å stille inn for å ta bilder av motiver i bevegelse. Manuelle innstillinger på G9 har jeg kun benyttet for stasjonære motiver innendørs.

At kameraet har mulighet for å filme i full-HD vil heller ikke være negativt i forhold til å lage en liten video av det jeg bygger og flyr. Kameraet vil også bli mye brukt ute på fjellet både vinter og sommer.

Grunnen til at jeg er ute etter synspunkter er at jeg har lite peiling, og ikke vet helt hvor jeg skal starte å lete for å se hvilke muligheter som eksisterer.

Dette kan være tingen:

http://www.dpreview.com/news/2012/01/09/CanonG1X_Preview

Den skal jeg ha for å estatte min G9.

Arne M

Lenke til kommentar

Dette kan være tingen:

http://www.dpreview....anonG1X_Preview

Den skal jeg ha for å estatte min G9.

Arne M

Har lenge lurt på å kjøpe meg et mindre lettere kamera til bruk når speilrefleksen ikke kan være med, og med lanseringen av G1X så kom svaret jeg har ventet på :-)

Lenke til kommentar

Har lenge lurt på å kjøpe meg et mindre lettere kamera til bruk når speilrefleksen ikke kan være med, og med lanseringen av G1X så kom svaret jeg har ventet på :-)

Jeg vil vel si at hverken G9 eller G1X er akkurat små og lette ;) G1X er jo faktisk ganske så stor.

Men det er absolutt et interessant kamera, særlig for de som ikke er interessert i en speilrefleks eller aldri bytter objektiver.

Jeg blir heller ikke overrasket om Canon kommer til å bruke samme sensor-størrelse i sine speilløse systemkameraer som de vil lansere senere i år.

Lenke til kommentar

Nye kompaktkamera vil nok være litt bedre enn G9 i dårlig lys, men om du skal ha noe som er veldig mye bedre må du nok over på systemkamera. Du sier du savner litt tele på G9 - er du villig til å skifte objektiv for å oppnå dette, eller er det et must å slippe det?

Av kompaktkameraer er nok fujifilm x10 best i klassen på lyssensivitet, men igjen så er zoomområdet ganske likt G9.

Lenke til kommentar

Canon sitt G1X så interessant ut. Spørsmålet er jo bare når det blir tilgjengelig.

Har ikke noe problem med å skifte objektiv, det er vel egentlig bare positivt. Litt derfor jeg vurderer et speilløst kamera. Huset er såpass lite at man har mulighet (innbiller jeg meg iallefall) til å få et relativt lite kamera til å ta med på fjellet dersom man har et lite objektiv. Så kan man ha andre objektiv til andre bruksområder. Denne valgfriheten tiltaler meg litt kjenner jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...