Gå til innhold

Utholdenhetstrening nå på vinteren


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet ikke om dette er en veldig aktiv del av forumet, en jeg prøver på å konsultere meg her. Nå har det seg slik at jeg har fått litt inspirasjon til å prøve å komme i bedre form. Jeg vil ikke si at jeg er i forferdelig form fra før, løper 6km med litt over 100(130ish) høydemeter på rett under halvtimen. Altså, ikke noe voldsomt, hverken bra eller dårlig. Det jeg har lyst til er å prøve å hevde meg litt på beina om sommeren og ski om vinteren. Om akkurat det siste punktet er forbigående, og bare fordi jeg var passe opptatt av Tour de Ski vet jeg ikke, men uansett. Om sommeren tenkte jeg at jeg kan prøve å oppnå dette ved å jogge litt forskjellige distanser, ha intervaller og variere litt med underlag(skog, grus og asfalt). Jeg kan jo også sykle litt en gang i blant. Dette gir meg jo mulighet til forholdsvis variert trening, noe jeg kan se for jeg er ganske viktig, hvis man ikke ønsker seg slitasjeskader osv. Problemet er om vinteren.

 

Generelt sett, hvis det kommer litt mengder snø, har jeg god tilgang på skiløyper og kan få trent der på ski. Problemet er nå i overgangsfasen hvor det strengt tatt er for glatt til å kunne løpe eller sykle ute og det ikke er nok snø til spenne på seg skiene. Derfor ender jeg opp med å kun jogge 4x4 intervaller på tredemøllen vi har. Spørsmålet er da nå; går det greit å "kun" trene 4x4 intervaller? Selvfølgelig stikker jeg ut på asfalten en gang i blant og får noen langkjøringer, men det er ikke ofte pga vær. Hvis det derimot er uheldig å kun trene 4x4 intervaller, nå mens skiføret er ikke-eksisterende, hva kan jeg gjøre ved siden av?

 

Styrketrening og treningssenter er uaktuelt. Styrketrening er ikke min greie, og jeg er ikke ute etter å betale 7 lapper i året for tilgang på treningsmaskiner... Når jeg tenker meg om kan det faktisk være en mulighet å svømme, men det blir nok ikek før jeg får tatt lappen, noe som ikke kommer til å skje før mot sommeren igjen. Og da er jo problemet borte, frem til vinteren igjen.

 

Setter pris på all hjelp! : )

 

edit: Hvis kjønn og alder er av betydning: Gutt på 17 år.

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Som andre har sagt, kjøp brodder og dra ut å løp. Kjøpte mine brodder for 69 kr på XXL og jeg er spikra fast i isen når jeg løper. Når skisesongen starter er det e jo enkelt. Forresten bør du hive deg på en hvilken som helst sykkel når snøen smelter. Er kjedelig å bare løpe i lengden så greit å variere trening så du får brukt forskjellige muskelgrupper. En favoritt jeg har om sommeren er å sykle en 5-10 km også løpe en runde på 5-10 km før man sykler tilbake. Bør ta mellom 45 min til 90 minutter. Alt etter distanse og tempo.

 

 

Egen erfaring. Har selv droppet treningssenter for 2 år siden og aldri vært i bedre form eller sterkere. Styrke i overkropp bygger du lett med hang ups (vær kreativ, en lekeplass er en bra plass å begynne), sit ups, armhevinger o.s.v. Når det blir for lett hiv på en sekk med bøker i f.eks. Beinstyrke og kondisen får du gratis med løping, ski og sykling. Nyt naturen!

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Merker jeg er ganske enig med deg, Ant1. Moren og faren min har abonnement på Elixia, men jeg kan virkelig ikke tenke meg å trene. Jeg liker også å nyte naturen, og det gir meg mer motivasjon på treningsturen og for å faktisk komme meg i gang. Nå har jo skisesongen kommet krypende, og jeg har gått flere skiturer allerede. Men da skal jeg nok kjøpe meg et par med brodder og begi meg ut på beina også. Godt tips, har ikke tenkt over at det var en mulighet. Deilig å komme seg ut litt.

 

Uhm, jeg lurer også egentlig på en annen ting, som kanskje noen her kan svare på. Hvis jeg jogger 3 ganger i uka ca 1 mil hver gang, hvor ofte bør jeg bytte ut joggeskoene mine, da?

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar

Min regel er å ikke trene løping/jogging utendørs dersom det er -10 eller lavere. Dette kan være skadelig for lunger og pustesystemene for utrente personer, har eg lest.

 

Ellers er det viktig med teknisk gode klær. Ei god løpebukse som er laget for vinteren holder ned til -5 på meg, sammen med ei ulltrøye og ei vindtett jakke. Hansker anbefales, samt en høy hals eller buff, og lue. Vindtett tøy er viktig. Er det -8 og du er litt svett så skal det lite vind/trekk til før du blir nedkjølt. Og må du gå ned en bakke pga is så blir det fort kaldt.

 

På sko anbefaler eg noe som er relativt vannavisende, samt å unngå pytter. Våte sko i en time på sommeren er ikke noe problem med gode sokker, men på vinteren så risikerer du fort å bli syk.

 

Når det gjelder is og snø så gjelder det bare å være varsom. Er det nysnø så er det helt fantastisk å løpe på(så lenge det ikke er for tykt, naturligvis). Den lyden av skritt mot kram snø er uslåelig. Motivasjon! Er det veldig mye is i bakker så løper eg aldri nedover, men bortover og oppover er ikke noe problem så lenge det er solide og stødige skritt. Brodder har eg lite lyst til å løpe med(virker hardt), men på XXL(og andre) så selger de noen "brodder" som er laget av metallringer som går sideslengs på skoen. Disse er mye å løpe på, og gir minst like godt veigrep som vanlige brodder, bortsett fra sideslengs. Har vært solid is her et par ganger i vinter og så lenge eg tar det rolig nedover har det så langt ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...